سعودی ها در پاکستان به دنبال چه هستند؟

۱۳۹۷/۱۲/۱۳ - ۰۵:۳۰:۱۲
کد خبر: ۸۱۹۷۴۸
سعودی ها در پاکستان به دنبال چه هستند؟
دولت پاکستان طی سال های اخیر از ورود و درگیر شدن در اختلافات میان عربستان و ایران امتناع ورزیده است و تلاش کرده تا در روابط خود با این دو رقیب منطقه ای سیاست بی طرفانه ای را اتخاذ کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ تارنمای اندیشکده آمریکایی آتلانتیک در شماره امروز (یکشنبه) خود در گزارشی درباره روابط پاکستان با ایران و عربستان نوشت: اسلام آباد به شدت نیازمند کمک های مالی است و ریاض از ابزارهای لازم برای ارائه چنین کمکی برخوردار است.

در چنین شرایطی آیا پاکستان با توجه به شرایط منطقه ای و محدودیت های سیاسی پیچیده، سخاوت سعودی را خواهد پذیرفت؟

در ادامه گزارش اندیشکده مزبور آمده است: هر چند پاکستان حاضر به اعزام نیرو به یمن نشد اما بن سلمان ولیعهد سعودی متعهد شد 20 میلیارد دلار در این کشور آسیایی سرمایه گذاری کند.

به نظر می رسد پاکستان از ایران انتظار دارد تا وضعیت دشوار مالی اش را درک کند .

سفیر ایران در پاکستان اخیرا در همین رابطه تصریح کرد که سرمایه گذاری کشور های عربی در اسلام آباد یک موضوع داخلی مرتبط به پاکستان است و تهران حاکمیت ملی این کشور را محترم می شمارد.

افراد نزدیک به عمران خان نخست وزیر پاکستان می گویند، هیچ محدودیتی در ارتباط با قرض ها و سرمایه گذاری های جدید سعودی ها در کشور وجود ندارد. طی ماه های اخیر تحرکات دیپلماتیک سعودی ها در رابطه با پاکستان افزایش یافته و در این راستا هزاران پاکستانی زندانی در عربستان آزاد شدند و سهمیه حج پاکستانی ها از 184 هزار به 200 هزار تن افزایش یافته است.

اما موضوعی که بشدت نگرانی پاکستانی ها را برانگیخته آن است که این سرمایه گذاری های سعودی لزوما با نیازهای پاکستان همخوانی ندارد بلکه با بحران سیاسی که عربستان با آن دست و پنجه نرم می کند، مرتبط است. پاکستان به پول نیاز دارد و بن سلمان به بازسازی چهره خود در جامعه جهانی نیازمند است.

پاکستان سعی کرد تعادل در روابط با ایران و رقبایش را حفظ کند. اگرچه سیاست این کشور در دوره نخست وزیری نواز شریف در جهت تقویت و گسترش روابط با تهران نبود اما سطح روابط دو کشور نیز تضعیف نشده بود. بعید بنظر می رسد که عمران خان بخواهد به روابط یاد شده لطمه بزند.

مقامات پاکستانی می گویند سعودی ها دستورکار مخفیانه ای ندارند و سرمایه گذاری شان در کشورشان ارتباطی با ایران ندارد و اگر برعکس این امر به اثبات برسد در واقع عمران خان دچار مشکل خواهد شد زیرا در آن صورت عربستان از اسلام آباد خواهد خواست تا بار دیگر در جنگ یمن نقش ایفا کند.

پاکستان نیروهایی برای محافظت از مرزهای عربستان با یمن به این کشور اعزام کرد و یک سال پیش نیز نیروهای بیشتری به آنجا فرستاد .

ایران روابط دو کشور را رصد می کند، می خواهد ببیند که آیا مشارکت نظامی پاکستان با سعودی ها افزایش خواهد یافت یا نه و یا پاکستان نیروهایی به یمن خواهد فرستاد یا خیر .

اتخاذ چنین اقدامی ( اعزام نیرو به یمن) به ضرر دولت عمران خان خواهد بود زیرا جنگ در یمن از پایگاه مردمی در پاکستان که 20 درصد جمعیتش را شیعیان تشکیل می دهند، برخوردار نیست.

منبع:ایرنا

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز