پیونگ‌یانگ: کیم جونگ اون درباره احتمال قطع مذاکرات با آمریکا تصمیم‌گیری می‌کند

۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۰۷:۲۰:۰۵
کد خبر: ۸۲۴۴۹۵
پیونگ‌یانگ: کیم جونگ اون درباره احتمال قطع مذاکرات با آمریکا تصمیم‌گیری می‌کند
معاون وزیر خارجه کره شمالی با انتقاد از زیاده‌خواهی‌های وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا در مذاکرات ویتنام، گفت که کیم جونگ اون به زودی درباره تداوم مذاکرات با واشنگتن تصمیم می‌گیرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ حدود دو هفته بعد از شکست تلاش‌های آمریکا برای تسلیم‌کردن کره شمالی و امضای توافقی جهت خلع سلاح کامل اتمی در این کشور، پیونگ‌یانگ بامداد شنبه از احتمال تعلیق مذاکرات با واشنگتن خبر داد.

«چو سون هی» معاون وزیر خارجه کره شمالی طی سخنرانی در جمع دیپلمات‌ها و رسانه‌های خارجی در پیونگ‌یانگ گفت این کشور از شکست خوردن مذاکرات دوجانبه در هانوی پایتخت ویتنام، عمیقا ناامید شده و احتمال دارد گفت‌وگوها با طرف آمریکایی را تعلیق کند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» چو با بیان اینکه «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به زودی درباره سرنوشت مذاکرات آتی با آمریکا تصمیم‌گیری می‌کند، افزود که تداوم وعده عدم آزمایش موشک و کلاهک‌های اتمی نیز به این تصمیم بستگی دارد.

وی با اشاره به گام‌هایی که کره شمالی در راستای اعتمادسازی با آمریکا برداشته (از جمله توقف 15 ماهه پرتاب موشک و آزمایش‌های اتمی)، تاکید کرد تا زمانی که واشنگتن محاسبات سیاسی خود را تغییر نداده و گام‌هایی متقابل برندارد، پیونگ‌یانگ نیز تمایلی به مصالحه یا ادامه دادن مذاکرات با آنها ندارد.

معاون وزیر خارجه کره شمالی همچنین جزئیاتی از فضای دیدار دوم کیم و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در هانوی ارائه کرد. بر این اساس، با اینکه ترامپ علاقه داشت به گفت‌وگو با کیم ادامه بدهد اما «مایک پامئو» وزیر خارجه آمریکا و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با درخواست‌های زیاده‌طلبانه خود، فضای مذاکرات را خصمانه و نامطمئن کردند.

چو در ادامه ادعای ترامپ در نشست خبری پایانی در هانوی – مبنی بر درخواست کره شمالی برای برداشته شدن تمام تحریم‌ها – را تکذیب کرده و گفت پیونگ‌یانگ فقط خواستار لغو تحریم‌های مرتبط با مسائل اقتصادی بود و برای آن نیز حاضر به برداشتن گام‌های بیشتر شد.

سران آمریکا و کره شمالی در تاریخ 27 و 28 فوریه 2019 برای دومین بار در هانوی پایتخت ویتنام دیدار و رایزنی کردند و درحالی‌که خوشبینی از سوی هر دو طرف برای حصول یک توافق وجود داشت به یکباره این مذاکرات با شکست مواجه شد و دو طرف بدون دستاوردی هانوی را ترک کردند.

 

نظر شما