سی‌ان‌ان: صادرات نفت ایران متوقف نمی‌شود

۱۳۹۸/۰۲/۱۳ - ۰۸:۴۹:۵۵
کد خبر: ۸۴۱۳۳۴
سی‌ان‌ان: صادرات نفت ایران متوقف نمی‌شود
سی‌‌ان‌ان به نقل از تحلیل‌گران و مقامات دولتی آمریکا نوشت صادرات نفت ایران متوقف نمی‌شود و کشورها راه‌هایی را برای دور زدن تحریم‌ها پیدا خواهند کرد.

 به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ تحلیل‌گران و مقامات دولتی آمریکا ضمن ابراز نگرانی نسبت به نحوه پاسخ ایران به بازگشت تحریم‌های جدید نفتی اذعان کردند کاخ سفید نمی‌تواند آنگونه که انتظار دارد صادرات نفت ایران را متوقف کند.

پایگاه اینترنتی شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی با اشاره به اینکه سیاست صفر کردن صادرات نفت ایران آنگونه که کاخ سفید انتظار دارد پیش نخواهد رفت، نوشت: « آمریکا اعلام کرد از روز پنج‌شنبه دوستان و دشمنانی که به واردات نفت ایران ادامه دهند تحریم می‌شوند، اما تحلیل‌گران و مقامات دولتی آمریکا می‌گویند کشور‌ها و مشتریان نفتی ایران با استفاده از شرکت‌هایی که ارتباط کمتری با سیستم مالی آمریکا دارند و یا شیوه‌های دیگر، تحریم‌های نفتی ایران را دور ‌می‌زنند».

یک مقام دولتی آمریکا در گفتگو با سی‌ان‌ان نسبت به نحوه پاسخ ایران به تحریم‌های نفتی و همچنین هدف‌ قرارگرفتن منافع و دارایی‌های آمریکا در خاورمیانه ابراز نگرانی کرده است. الیزابت روزِنبِرگ، مشاور ارشد پیشین وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز گفته است: «فکر نمی‌کنم جریان صادرات نفت ایران متوقف شود».

هفته گذشته نیز پایگاه تلگراف در گزارشی با اشاره به اینکه دولت آمریکا با تمدید نکردن معافیت‌های خرید نفت ایران، موجب بالا رفتن قیمت‌ جهانی نفت شد، افزود اقتصاددانان موسسه معتبر و جهانی «آکسفورد اکونومیک» به کاخ سفید هشدار دادند اگر قیمت‌ جهانی نفت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار برسد تولید ناخالص جهانی (GDP) در سال آینده ۲.۶ درصد کاهش و تورم جهانی نیز ۴ درصد افزایش خواهد یافت.

براساس این گزارش، تحلیلگران اقتصادی نگران هستند که با افزایش فشار‌های ترامپ علیه ایران و ونزوئلا که هر دو از صادرکنندگان بزرگ نفت هستند، قیمت‌ها رکورد چند سال اخیر را بشکند و به بالاترین میزان خود برسد.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاد تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

اما در آبان‌ماه گذشته و موعد برگشت تحریم‌های اصلی علی‌رغم تبلیغات رسانه‌ای سنگین برای صفر کردن صادرات نفت ایران، واشنگتن معافیت‌هایی را به مدت شش ماه برای هشت کشور واردکننده نفت و انرژی از ایران از جمله هند، چین و کره جنوبی صادر کرد. با این حال، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ۱۰ روز پیش از پایان رسمی این دوره شش ماهه تأکید کرد واشنگتن از این پس هیچ معافیت تحریمی برای خرید نفت ایران را تمدید نمی‌کند. 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز