چین از آمریکا انتقام گرفت

۱۳۹۸/۰۲/۲۴ - ۰۶:۵۰:۳۷
کد خبر: ۸۴۵۸۰۴
چین از آمریکا انتقام گرفت
خبرگزاری صداوسیما‎ نوشت: بنا به اعلام دولت چین از این پس تعرفه 10 تا 25 درصدی بر روی نزدیک به 60 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا اعمال خواهد شد.

 به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ بنا به اعلام دولت چین از این پس تعرفه 10 تا 25 درصدی بر روی نزدیک به 60 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا اعمال خواهد شد.
چین پیشتر نزدیک به 110 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا را در اقدامی تلافی جویانه مشمول 5 درصد تعرفه کرده بود که حالا 60 میلیارد دلار دیگر شامل 10 تا 25 درصد تعرفه خواهد بود و مابقی مشمول همان 5 درصد است. تعرفه هایی که چین در نظر گرفته است حدود 5 هزار قلم کالای آمریکایی را در بر می گیرد و از روز نخست ماه ژوئن امسال اجرایی خواهد شد.
چین تاکید کرده است اعمال تعرفه بر روی کالاهای آمریکایی نتیجه سیاست های واشنگتن است و پکن نشان داد که برای حراست از موسسات و شرکت های خود از هیچ اقدام ضروری و مقابله جویانه علیه آمریکا دریغ نخواهد کرد.
پیشتر دولت آمریکا روز جمعه گذشته اعلام کرد که میزان تعرفه 10 درصدی بر روی 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی را به 25 درصد افزایش خواهد داد و در نظر دارد برای 325 میلیارد دلار دیگر از تولیدات چینی نیز همین میزان تعرفه را اعمال کند.
تعرفه ها در شرایطی از سوی چین اجرایی می شود که تنها ساعاتی قبل دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا که ظاهرا از تصمیم چین اطلاع پیدا کرده بود به این کشور هشدار داد تعرفه ها علیه آمریکا را افزایش ندهد.

 

کاهش ارزش بازار سهام اروپایی با تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین

ارزش سهام در بازارهای اروپایی در پی جنگ تجاری میان آمریکا و چین، ، به کم ترین میزان در هفت هفته اخیر رسید. با این که خبر وضع تعرفه گمرکی چین بر بیش از چهار هزار کالای آمریکایی با ارزش 60 میلیارد دلار عمدتا بازار سهام نیویورک را متاثر ساخت، همه بازارهای سهام در اروپا را نیز به رنگ قرمز در آورد.
گاردین نوشت چین تهدید کرده است از خرید محصولات کشاورزی آمریکا نیز خودداری می کند و همچنین امکان توقف خرید قروض دولت آمریکا، سرمایه گذاری در آمریکا را به خطر انداخته است.
ارزش سهام بازار داو جونز (Dow Jones) با 464 واحد کاهش، 1 و 8 دهم درصد کم تر شده است. به نوشته تارنمای روزنامه گاردین، ارزش بازار سهام اتحادیه اروپا، استاکس ششصد (Stoxx 600 )، حدود یک درصد کاهش یافت و ارزش سهام در بازار لندن نیز حدود 6 دهم درصد، در آلمان حدود یک و نیم درصد، در فرانسه بیش از یک درصد و در سوئیس نیز یک و 24 صدم درصد کم شد.
به نوشته تارنمای روزنامه گاردین، ارزش سهام شرکت اپل حدود 5 درصد، کاترپیلار کم تر از 5/4 درصد، بوئینگ بیش از 3 درصد و نایکی حدود 3 درصد در بازار سهام آمریکا، کاهش یافته است.
تعرفه های جدید چین بر کالاهای آمریکایی، از اول ماه ژوئن (10 خرداد) اعمال و تعرفه هایی از 10 تا 25 درصد را شامل خواهد شد.

 

نظر شما