راهی برای خواباندن مچ ترامپ

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - ۱۴:۵۴:۰۳
کد خبر: ۸۴۷۵۷۸
راهی برای خواباندن مچ ترامپ
قرار نیست با آمریکا مذاکره کنیم اما می‌توانیم با سران عربستان پشت یک میز بنشینیم و در مورد آینده با هم گفت‌وگو کنیم. ایران و عربستان دو قطب جهان اسلام و کشورهای خاورمیانه هستند.

 به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ عصر ایران نوشت: «این روزها آمریکا می‌خواهد چهره ایران را در جهان زشت نشان دهد. ترامپ و بولتون که یکی به دنبال مذاکره است و دیگری به دنبال جنگ، می‌خواهند ایران را از نفس بیندازند. آنها می‌خواهند حلقه محاصره را به قدری تنگ کنند که ایران بالاخره مجبور شود دستان خود را بالا ببرد و تن به خواسته‌های سیاستمداران در ینگه دنیا بدهند.

برای شکستن این محاصره چه باید کرد؟ چه استراتژی‌ای می‌تواند سیاست‌های آمریکا علیه ایران را به سمت شکست پیش ببرد. قطعاً گفت‌وگو و درازکردن دست دوستی به سمت کشورهای اروپایی و آسیایی به ویژه اهالی خاورمیانه.

برخی از کشورهای عربی در حال موش دواندن در مورد ایران هستند. آنها ایران را خطر جدی برای حاکمیت و استقلال خود می‌دانند و بر این باور هستند که جمهوری اسلامی به دنبال تغییر حکومت آنهاست. این تفکر باعث شده است آنها برای مقابله با ایران با آمریکا نزدیک شوند. ایران اگر می‌خواهد محاصره را بشکند باید سعی کند خیال کشورهای منطقه از خود را راحت کند.

قرار نیست با آمریکا مذاکره کنیم اما می‌توانیم با سران عربستان پشت یک میز بنشینیم و در مورد آینده با هم گفت‌وگو کنیم. ایران و عربستان دو قطب جهان اسلام و کشورهای خاورمیانه هستند. ایران اگر بتواند با عربستان به یک زبان مشترک در مورد خاورمیانه برسد مشکلاتش با امارات و بحرین هم حل خواهد شد. این دو کشور منتظر چشمکی از عربستان برای بهبود روابط با ایران هستند.

الان بهترین زمان باز کردن چتر مذاکره با عربستان و کشورهای اروپایی است. باید خیال عربستان را راحت کنیم که با قصد آسیب زدن به آنها را نداریم و می‌توانیم همچون گذشته در کنار هم در منطقه زندگی کنیم.

آمریکا منتظر این است که ایران به «FATF» نپیوند تا آن را تبدیل به چماقی کند تا علیه ایران استفاده کند. آنها می‌خواهند به جهانیان ثابت کنند ایران برای دنیا خطرناک است. ما باید تلاش کنیم این استراتژی آنها را خنثی کنیم. تنها راه آن هم مذاکره و شفاف کردن رابطه‌ها با همه کشورهاست. ما باید دایره دوستان خود را هر روز گسترده کنیم تا ترامپ و بولتون نتوانند حرف خود را علیه ایران به کرسی بنشانند.

باید این واقعیت را بپذیریم که در حال یک مچ‌اندازی تاریخی با آمریکا در جهان هستیم. باید در این رقابت از تمام سرمایه‌های خود استفاده کنیم و در حال حاضر مهم‌ترین سرمایه ایران اعتمادسازی است.

برجام تا حدودی توانست به جهان نشان دهد که ایران پسر بد جهان نیست و حالا باید این سیاست تداوم پیدا کند. به جای نشستن پای میز مذاکره با آمریکا، بهتر است گفت‌وگوهای خلیج فارس را کلید بزنیم و دست دوستی به سمت دولت‌های عرب دراز و دوستی خود با کشورهای اروپایی را تداوم ببخشیم.»

 

نظر شما