اِفشای درخواست سعودی از آمریکا برای حضور در عربستان

۱۳۹۸/۰۲/۲۷ - ۲۳:۲۷:۱۹
کد خبر: ۸۴۷۶۹۸
برخی خبرها حکایت از دعوت سعودی و چند کشور حاشیه خلیج فارس از آمریکا برای اعزام مجدد نیرو به کشورهایشان دارد.

 به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛برخی خبرها حکایت از دعوت سعودی و چند کشور حاشیه خلیج فارس از آمریکا برای اعزام مجدد نیرو به کشورهایشان دارد.

​تحلیل:

این دعوت به نظر میرسد بر خلاف تبلیغات رایج فقط و فقط از سوی سعودی صورت پذیرفته باشد چه آنکه حضور نیروهای آمریکایی در دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس مسبوق به سابقه است و تنها کشوری که در سایه محذوریت های دینی از این امر خود را مستثنی کرده بود عربستان است. در سال های گذشته و در پی تاکید بر این نگاه نیروهای آمریکایی به شکلی ویژه در "العدیدقطر" مستقر شدند.

اینکه در منابع رسانه ای از سعودی و چند کشور دیگر خلیجی به عنوان بانیان این دعوت یاد می شود به خاطر کاستن از بار روانی این دعوت و موجه جلوه دادن این اقدام سعودی است که به رغم مخالفت با مبانی اعتقادی رایج در عربستان مبنی بر نفی حضور غیر مسلمانان در سرزمین وحی مجددا درصدد احیای آن هستند.

در حالی که هر دو طرف ماجرا یعنی ایران و آمریکا علاقه ای به رویارویی و جنگ نشان نداده اند حکام سعودی، امارات، بحرین و بلاخره اسرائیل شدیدا اصرار دارند شاهد درگیری دو کشور باشند. در حقیقت کشورهای مذکور از آن جهت که خود را عاجز از رویارویی مستقیم با ایران می دانند می کوشند تا با تشدید جنگی روانی مقدمات رویارویی آمریکا و ایران را فراهم آورند.

ماجرای اخیر هجوم به "ینبع" و بعد از آن "الفجیره" و بلاخره تاسیاست نفتی "آرامکو" در ریاض حکام سعودی را به این جمع بندی رسانده است که بهترین زمان برای دعوت از آمریکا و استقرار نیروهای نظامی آمریکایی در سعودی روزهای جاری است.

اگر چه در سایه پروژه ادعایی بن سلمان مبنی بر انجام اصلاحات در عربستان انتظار این دعوت دور از ذهن نبود اما ماهیگیری بن سلمان از این آب گل آلود محل تامل جدی است. بن سلمان پیشتر اعلام کرده بود دامنه جنگ را به داخل مرزهای ایران خواهد کشاند امری که در سایه سیاست های خام او هیچ گاه توان عملیاتی شدن نیافت افزون بر این مساله دیر زمانی از اعلام ناکامی "ناتوی عربی" علیه ایران نگذشته است.

منبع:العالم

 

 

نظر شما