ماجرای کارخانه‌ای که صد‌ها زن را قربانی کرد چه بود؟

۱۳۹۸/۰۲/۳۱ - ۰۶:۳۷:۰۸
کد خبر: ۸۴۸۶۵۲
ماجرای کارخانه‌ای که صد‌ها زن را قربانی کرد چه بود؟
بین سال‌های ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۶، کارگران یک کارخانه در ایالات متحده، ساعت سازی قربانی پول پرستی مدیران کارخانه شدند و به شکلی ناجوانمردانه تحت تاثیر رادیوم قرار گرفتند.

 به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ این روز‌ها تقریبا همه می‌دانند رادیوم عنصری خطرناک برای سلامتی است، اما متاسفانه سال‌ها پیش این موضوع عمومیت نداشتت و بسیاری از افراد از خطرات این عنصر آگاهی نداشتند و در نتیجه یک ماجرای تلخ رقم خورد.

یکی از نخستین کارخانه‌هایی که در ایالات متحده از رادیوم استفاده می‌کرد در سال ۱۹۱۷ تأسیس شد. در این کارخانه، کارگران زن روی روی ساعت‌ها را با رنگ رادیوم نقاشی می‌کردند تا درخشان‌تر شود. درواقع اعداد نقاشی شده با رادیوم براق‌تر دیده می‌شدند و البته نام تجاری ساعت ها؛ «Undark» بهتر دیده می‌شد. رادیوم یک عنصر درخشان بود و به همین دلیل کاربردی جدی در صصنایع دارد. اما نباید فراموش کرد که رادیوم همزمان مضر است و می‌تواند بافت‌های بدن انسان را تخریب کند.

ماجرای کارخانه‌ای که صد‌ها زن را قربانی کرد چه بود؟

متاسفانه با وجود این که کارخانه مذکور از خطرات رادیوم آگاه بود این موضوع را به کارگران اطلاع نداده بود و آنان ناآگاه از خطرات رادیوم به راحتی و بدون هیچ دستکشی با این ماده کار می‌کردند. حتی به آنان گفته شده بود که این ماده بی ضرر است وی می‌توانند این ماده را برای نقاشی روی لباس، بدن، لب‌ها و بینی خود استفاده کنند.

اما بعد از مدتی کارگران دچار مشکلات سلامتی شدند. یک کارگر دندان هایش را از دست داد و لثه هایش درمان نمی‌شد، کارگری دیگر نوزاد یا جنین خود را از دست داد، برخی دچار خستگی مزمن بودند، در حالی که برخی دیگر دچار تغییر شکل پوستی شدند. به مرور و با شدت گرفتن بیماری کارگران، فعالیت کارخانه برای مدتی متوقف شد.

طی مراسم خاکسپاری یکی از کارگران، آملیا مگی، مردم می‌دیدند که جسد در تابوت درخشان است، و سپس متوجه شدند رادیوم موجب مرگ او شده است. اولین پرونده قانونی علیه شرکت رادیوم ایالات متحده در سال ۱۹۲۵ به ثبت رسید، اما هیچیک از این موارد به نتیجه نرسید چرا که این شرکتت بسیار قدرتمند بود.

منبع: انتخاب

 

نظر شما
پرونده ویژه