رمزگشایی از ادعای عجیب عربستان درباره هدف قرار گرفتن مکه/ هدف ریاض از اتهام زنی به نیرو‌های مقاومت چیست؟

۱۳۹۸/۰۲/۳۱ - ۲۱:۵۰:۳۷
کد خبر: ۸۴۹۱۲۶
ادعای اخیر عربستان مبنی بر اقدام نیرو‌های یمنی برای هدف قرار دادن مکه مکرمه را می‌توان در چارچوب جنگ روانی و فضاسازی رسانه‌ای ریاض دانست.

 به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ اقدام اخیر مقامات سعودی را در خصوص اتهام زنی به نیرو‌های مقاومت یمن مبنی بر هدف قرار دادن مکه مکرمه که یکی از مقدس‌ترین اماکن در نزد مسلمانان است می‌توان در چارچوب جنگ روانی ریاض علیه نیرو‌های یمنی و دستاورد مهم میدانی اخیر آن‌ها در حمله به تأسیسات نفتی عربستان که یکی از شریان‌های حیاتی این کشور به شمار می‌رود دانست.

 

سه شنبه گذشته ارتش یمن و انصارالله در عملیاتی تلافی‌جویانه در واکنش به حملات هوایی مکرر ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی، دو ایستگاه پمپاژ نفت متعلق به شرکت آرامکو در استان‌های «الدوادمی» و «عفیف» را هدف حمله قرار داد.

الدوادمی و عفیف دو استان منطقه ریاض در مرکز عربستان سعودی هستند که به ترتیب ۲۳۰ و ۳۹۰ کیلومتر با ریاض (پایتخت) فاصله دارند. فاصله تقریبی شمالی‌ترین شهر یمن مثل صعده تا این دو استان عربستان سعودی نیز بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ کیلومتر است.

روزنامه سعودی «عکاظ» به تازگی مدعی شد، انصارالله موشکی به سمت مکه شلیک کرده و ریاض با این موشک مقابله کرده است. این خبر در شبکه‌های اجتماعی نیز این گونه بازنشر داده شد که دو موشک بالستیک به بخش شرقی شمال استان الطائف و نیز جده اصابت کرده‌اند.

این روزنامه در ادامه اتهاماتی علیه ایران مطرح و ادعا کرد، انصارالله دو سال پیش نیز در اقدامی مشابه، یک موشک به سمت مکه شلیک کرده است. «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن نیز در واکنش به این ادعای سعودی‌ها گفت: ما در اعلام هدف عملیات‌های نظامی خود مردّد نمی‌شویم و نیازی به تلاش‌های نادرست نمی‌بینیم که از اهداف و زمان عملیات ما سخن بگویند.

گذشت پنج سال از ایستادگی مردم یمن شکست سیاسی و نظامی ائتلاف متجاوز را ثابت می‌کند، سعودی با این ادعا‌ها تلاش می‌کند حمایت و تأیید لازم برای «حمله وحشیانه خود» به یمن را افزایش دهد. سریع در ادامه گفت: این اولین بار نیست که نظام سعودی به دروغ مدعی می‌شود ما مکه را هدف قرار داده‌ایم.

در همین راستا محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن به ادعای واهی سعودی‌ها مبنی بر هدف قرار گرفتن طایف و مکه از سوی یمنی‌ها واکنش نشان داد و آن را دروغی بزرگ با هدف همراه کردن جامعه بین الملل دانست. وی افزود: ادعای دشمن مبنی بر هدف قرار گرفتن منطقه طایف، تلاشی از سوی سعودی‌ها برای خروج از باتلاقی که در یمن به آن گرفتار شده اند، است. عربستان به دنبال ایجاد حباب با هدف حمایت رسمی و مردمی با دروغ تهدید مکه مکرمه است.

این ادعا‌های عربستان ورشکستگی بسیار بزرگ ریاض را نشان می‌دهد بر این اساس تلاش می‌کند با برگزاری نشست مکه که شهری مقدس است و بردی تبلیغاتی برایش دارد از باتلاقی که خود را در آن می‌بیند خارج شود تا به افکار عمومی بگوید که مکه هدف قرار گرفته است.

سخنگوی انصارالله یمن تاکید کرد: این ادعا‌ها غیرمنطقی است و با ارزش‌هایی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به آن طی پنج سال درگیری پایبند است، در تضاد است. سعودی‌ها با طرح این ادعا که عربستان در معرض تهدید واقع شده است، به دنبال کسب همراهی و جلب توجه هستند.

رمزگشایی از عجیب اخیر عربستان درباره هدف قرار گرفتن مکه / هدف ریاض از اتهام زنی به نیرو‌های مقاومت چه بود؟

این جنگ روانی و جنجال رسانه‌ای ریاض در حالی صورت می‌گیرد که به تازگی شبکه الجزیره تصاویری خاص منتشر کرده است که اوج دقت عملیات پهپادی یمنی‌ها و میزان خسارات وارده به تأسیسات نفتی سعودی‌ها را نشان می‌دهد.

این تصاویر یکروز پس از حمله به ایستگاه پمپاژ شماره هشت خط لوله شرق به غرب که نفت سعودی را از میادین نفتی در شرق این کشور به بندر ینبع در ساحل غربی عربستان منتقل می‌کند، گرفته شده است و این ایستگاه در مسافت ۷۹ کیلومتری از استان عفیف در غرب ریاض است.

در تصاویر شکستگی لوله‌های نفتی به طول چهار متر و نشت نفت که مساحتی بالغ بر هزار متر در روز بعد از حمله را پوشانده است نشان داده می‌شود. این تصاویر نشان می‌دهد که لوله به طور مستقیم هدف قرار گرفته است.

انتشار این تصاویر نشان دهنده آن است که حمله بی هدف یا اینکه هدف قرار گرفتن لوله‌ها تصادفی باشد، نبوده است بلکه کاملاً دقیق انجام شده است که فقط لوله‌ها را هدف قرار داده بدون اینکه تأسیسات اداری و مسکونی اطراف را هدف قرار دهد و این اوج دقت حمله را نشان می‌دهد.

نیرو‌های مقاومت یمن در برابر این جنگ روانی و رسانه‌ای کوتاه نیامده و به تازگی اعلام کرده اند که ۳۰۰ هدف نظامی و حیاتی از مواضع دشمنان را در اختیار دارند. این نیرو‌ها تاکید کردند که حمله اخیر به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان بخشی از طرح حمله به ۳۰۰ هدف نظامی و حیاتی دشمنان است. عملیات نهم ماه رمضان که طی آن بخشی از تأسیسات نفتی عربستان هدف قرار گرفت قسمتی از ۳۰۰ هدف نظامی و حیاتی دشمنان بوده که قرار است هدف قرار داده شود.

این مسئول یمنی تاکید کرد که اهداف مذکور شامل پایگاه‌ها و یگان‌های نظامی و حیاتی امارات متحده عربی و عربستان سعودی و همچنین پایگاه‌های آن‌ها در یمن می‌شود.

بررسی تحولات اخیر یمن به ویژه تحولات میدانی در این کشور و عملیات نیرو‌های مقاومت یمنی علیه مواضع دشمنان نشان می‌دهد که پاسخ کوبنده نیرو‌های یمنی به عربستان و امارات وارد مرحله جدیدی شده است چرا که چنین پاسخ و واکنش شدیدی از سوی نیرو‌های یمنی علیه مواضع عربستان و امارات در خاک این کشور‌ها پیشتر دیده نشده بود.

رمزگشایی از عجیب اخیر عربستان درباره هدف قرار گرفتن مکه / هدف ریاض از اتهام زنی به نیرو‌های مقاومت چه بود؟

عربستان نیز که کاملاً متوجه شده که بعد از گذشت ۵ سال از آغاز تجاوز به یمن مردم این کشور نه تنها دچار ضعف اراده و شکست نشده اند بلکه مقاومت آن‌ها وارد مرحله جدیدی شده است علاوه بر اینکه اقدام به فضا سازی رسانه‌ای و ایجاد جو روانی برای برانگیختن احساسات مسلمان و انگشت گذاشتن بر مقدس‌ترین مکان متعلق به آن‌ها یعنی مکه که در برگیرنده خانه خدا است کرده، به شدت تجاوزات میدانی خود علیه مناطق مسکونی یمن نیز افزوده و وحشیانه‌تر از قبل زنان و کودکان بی گناه این کشور را به خاک و خون کشیده است.

در هر صورت باید متوجه این مسأله باشیم که مطرح کردن هدف قرار دادن مکه توسط نیرو‌های یمنی یک اقدام کاملاً برنامه ریزی شده و با هدف انحراف افکار عمومی و جامعه بین الملل از یک سو و کشور‌های اسلامی از سوی دیگر علیه نیرو‌های مقاومت یمن صورت می‌گیرد که در نهایت راه به جایی نخواهد برد چرا که عربستان سعودی هیچ ادله و شواهد قابل توجهی در این خصوص ارائه نداده و تنها به فضا سازی در این خصوص بسنده کرده است.

منبع: مهر

 

نظر شما
پرونده ویژه