کره شمالی، آمریکا را با واکنش «خشمگین» تهدید کرد

۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۱۹:۱۱:۴۱
کد خبر: ۸۵۰۶۱۴
کره شمالی، آمریکا را با واکنش «خشمگین» تهدید کرد
کره شمالی هشدار داد در صورتی که کاخ سفید راهکار‌های خود را برای لغو تحریم‌ها و غیرهسته‌ای کردن شبه‌جزیره کره اجرا نکند با واکنش «خشمگین» پیونگ‌یانگ مواجه خواهد شد.

 به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه اینترنتی نیوز ویک، کره شمالی ضمن تهدید مذاکره کنندگان آمریکایی هشدار داد در صورتی که طرف آمریکایی استراتژی و راهکار‌های خود را برای لغو تحریم‌ها و غیرهسته‌ای کردن شبه جزیره کره اجرا نکند با واکنش «خشمگین» پیونگ یانگ مواجه خواهد شد.

یک مقام وزارت امور خارجه کره شمالی که به نام وی اشاره نشده است در بیانیه ای گفت: یکبار دیگر این موضوع را روشن می‌کنیم که آمریکا قادر نیست حتی یک اینچ از آنچه ساخته ایم و در ذهن داریم را حرکت دهد. بی اعتمادسازی و اعمال خصمانه آمریکا علیه جمهوری خلق کره رشد کرده و این واکنش «خشن» ما را به دنبال خواهد داشت.

این بیانیه روز گذشته در خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر شد. تهدید کره شمالی روز قبل از سفر چهار روزه رئیس جمهور آمریکا به ژاپن است. ترامپ که نخستین مقام بین المللی است که با امپراتور جدید ژاپن ملاقات می‌کند، قرار است در این دیدار در خصوص خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره با مقامات ژاپنی گفتگو کند.

آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی در سال ۲۰۱۷ باعث شد سران واشنگتن و پیونگ یانگ بر سر میز مذاکره حاضر شوند. در ژوئن ۲۰۱۸ و فوریه ۲۰۱۹ کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به ترتیب در سنگاپور و ویتنام دیدار کردند. واشنگتن متعهد شد در ازای توقف برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی، تحریم‌ها علیه این کشور را لغو کند. در همین راستا، پیونگ یانگ بخشی از برنامه‌های هسته‌ای خود را متوقف کرد. این در حالی است که به رغم برگزاری دو نشست میان مقامات دو کشور، هنوز اقدامی از سوی آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه کره شمالی صورت نگرفته است. در پی شکست مذاکرات ماه فوریه، کره شمالی اقدام به برگزاری دو آزمایش موشکی کرد. گفته می‌شود این آزمایش‌ها به نوعی اعتراض رهبر کره شمالی به رد درخواستش در خصوص لغو تحریم‌های این کشور در نشست هانوی است.

کیم جونگ اون تا پایان سال ۲۰۱۹ به کاخ سفید مهلت داده است تا رویکرد خود را نسبت به مذاکرات تغییر دهد. این در حالی است که کاخ سفید در خواست آن را رد کرده است.

 

نظر شما