بدن ما غم و ناراحتی‌ را با این نشانه‌ها ابراز می‌کند

۱۳۹۸/۰۳/۰۸ - ۰۹:۱۰:۲۷
کد خبر: ۸۵۱۸۹۴
بدن ما غم و ناراحتی‌ را با این نشانه‌ها ابراز می‌کند
در این مطلب به نشانه‌هایی می‌پردازیم که بدن ما غم و ناراحتی را با آن‌ها ابراز می‌کند.

 به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ شادی تنها یک وضعیت روحی یا رویکرد مثبتی نسبت به زندگی نیست. احساس شادی با بعضی از فعالیت‌های شیمیایی درون بدن ما هم مرتبط است، به ویژه هورمون‌هایی که به ما کمک می‌کنند احساس شادی کنیم و نقش مهمی در وضعیت روحی ما و توانایی ما در احساس خوشی دارند.

کمبود این هورمون‌ها می‌تواند منجر به احساس ناراحتی و نارضایتی و حتی افسردگی شود. در ادامه به نشانه‌هایی می‌پردازیم که علائم کمبود این هورمون‌ها در بدن ما هستند.

میل به خوردن شیرینی جات و چیپس

اگر احساس می‌کنید بدن تان به قند و نشاسته احتیاج دارد، ممکن است سطح هورمون سروتونین در بدن تان پایین باشد. مصرف مواد غذایی قندی و نشاسته دار باعث افزایش تولید این هورمون در بدن می‌شود؛ بنابراین با خوردن چنین مواد غذایی‌ای روحیه و حال بهتری پیدا می‌کنید. اما این تأثیر بلند مدت نیست و طولی نمی‌کشد که سطح این هورمون‌ها حتی بیشتر از قبل افت می‌کند و بنابراین دوباره احساس می‌کنید که به چنین خوراکی‌هایی نیاز دارید.

افزایش وزن

معذور شرعی هستی؟ می‌تونی الان ناهارت رو سفارش بدی کمبود هورمون دوپامین در بدن می‌تواند منجر به بالا رفتن وزن شود. علاوه بر آنکه به خوردن شیرینی جات و مواد غذایی ناسالم تمایل پیدا می‌کنید، ممکن به پرخوری هم روی بیاورید. علت این مسأله آن است که سعی می‌کنید کمبود این هورمون در بدن تان را با خوردن غذا جبران کنید. این موضوع ممکن است منجر به اعتیاد به خوردن هم شود.

کم شدن حس همدلی

تحقیقات نشان داده میان احساس همدلی و هورمون اکسی توسین ارتباط وجود دارد. اکسی توسین که به هورمون عشق معروف است، مانند دیگر هورمون‌های ذکر شده، روی روحیه‌ی ما تأثیر می‌گذارد. اگر متوجه شده اید که نسبت به دیگران احساس همدلی نمی‌کنید یا در تشخیص حالت صورت دیگران دچار مشکل شده اید (از حالت صورت دیگران نمی‌توانید احساس آن‌ها را تشخیص دهید)، ممکن است دچار کمبود اکسی توسین باشید.

 سردرد

یکی از علت‌های سردرد می‌تواند کمبود پروژسترون باشد، هورمون دیگری که می‌تواند روحیه‌ی ما را بهبود ببخشد. این سردرد می‌تواند به شکل میگرن بروز کند. در دوران بارداری هم سطح هورمون پروژسترون در بدن اهمیت زیادی دارد، به همین دلیل نشانه‌های کمبود این هورمون در زنان باردار ممکن است شکل دیگری داشته باشد و باید کنترل شود.

بی خوابی

بی خوابی یکی از نشانه‌های پایین بودن سطح هورمون سروتونین است که در مورد اول به آن اشاره شد. کمبود این هورمون به صورت اختلال در خواب بروز می‌کند و باعث تغییراتی در روحیه‌ی فرد می‌شود. کسانی که دائماً اضطراب دارند، افراد افسرده و همینطور اشخاصی که سبک زندگی بدون تحرکی دارند، در برابر این مشکل آسیب پذیر هستند.

رعشه

لرزش بدن می‌تواند به دلیل کمبود هورمون دوپامین رخ دهد. این لرزش‌ها حرکات غیر ارادی بدن هستند که در اثر انقباض ماهیچه‌ها به وجود می‌آیند. این مسأله بیشتر در دست‌ها رخ می‌دهد. رعشه‌ی بدن همچنین می‌تواند نشانه‌ی یک بیماری عصبی باشد.

منبع: روز یاتو

 

نظر شما