شروط تل‌آویو برای آغاز مذاکراتِ ترسیم مرزها با لبنان چیست؟

۱۳۹۸/۰۳/۱۸ - ۲۱:۳۲:۵۶
کد خبر: ۸۵۵۵۲۷
تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی به شروط این رژیم برای آغاز مذاکرات غیرمستقیم با لبنان جهت ترسیم مرزها پرداخت؛ مواردی که با شروط لبنان در تناقض است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ رسانه‌های مختلف طی هفته‌های گذشته از موافقت رژیم صهیونیستی برای آغاز مذاکرات جهت ترسیم مرزهای مورد اختلاف با لبنان خبر دادند.

در تازه‌تارین خبرها، کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع عالیرتبه گزارش داد، تل‌آویو چندین شرط برای مذاکره در این باره گذاشته که عبارتند از؛ مذاکرات تنها با میانجی‌گری آمریکا باشد، تنها درباره مرزهای دریایی صحبت شود و به دیگر مسائل مورد اختلاف مانند مرزهای زمینی در «مزارع شبعا» پرداخته نشود.

این در حالی است که لبنان شرط گذاشته مذاکرات مذکور با نظارت سازمان ملل باشد و شامل ترسیم مرزهای دریایی و زمینی نیز شود.

کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه به نقل از «یووال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی گزارش داد؛ لبنان و رژیم صهیونیستی بر هیچ موضوعی جز آغاز مذاکرات متفق نیستند و مابقی مسائل به مذاکرات واگذار شده است.

وزیر انژری رژیم صهیونیستی این موضوع را که تل‌آویو با شروط لبنان در این باره موافقت کرده، تکذیب کرد.

براساس این گزارش، کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌‌ای لبنان حدود 22 هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد، به 854 کیلومتر مربع می‌رسد.

لبنان پیشتر پیشنهاد «فردریک هوک» میانجی آمریکایی برای ترسیم مرزها میان لبنان و رژیم صهیونیستی را رد کرده است؛ هوک گفته بود اسرائیل از 60 درصد منطقه مورد منازعه صرف‌نظر کند و باقیمانده که حدود 310 کیلومتر مربع است، بدون سرمایه‌گذاری باقی بماند یا اینکه راه‌اندازی آن به سازمان ملل سپرده و درآمد آن در صندوقی ویژه ریخته شود تا منازعه حل شود.

اما پارلمان لبنان به طرف آمریکایی اعلام کرده که اساس این بحث، ترسیم مرز دریایی است که از نطقه «الناقوره» آغاز می‌شود چون این نقطه مرزی در بسیاری از امور تعیین‌کننده است. بیروت اعلام کرده بلوک نفتی شماره نُه در منطقه اقتصادی لبنان قرار دارد و از هیچ بخشی از آن صرف‌نظر نمی‌کند.

لبنان قصد حفاری در دو بلوک چهار و نُه را دارد و احتمالا کار در بلوک چهار در نیمه‌های دسامبر (آذرماه آینده) آغاز شود. اما بلوک نُه بشدت مورد اختلاف است. این بلوک حداقل 96 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی دارد که در آمد آن دست‌کم 200 میلیارد دلار خواهد بود.

منبع:فارس

 

نظر شما