فاش شدن جزئیات جدیدی از مثلث محرمانه «تل‌آویو-ابوظبی-قاهره»

۱۳۹۸/۰۳/۱۹ - ۱۴:۱۷:۴۳
کد خبر: ۸۵۵۸۶۵
فاش شدن جزئیات جدیدی از مثلث محرمانه «تل‌آویو-ابوظبی-قاهره»
یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی مفصل فاش کرد، ائتلاف ابوظبی و تل‌آویو از حدود 15 سال قبل آغاز شده و این دو با اقداماتی در منطقه سیناء، از دولت «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر حمایت می‌کنند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ روزنامه «نیویورک‌تایمز» هفته گذشته در گزارشی با عنوان «قدرتمندترین حاکم عرب ام‌.بی‌.اس (MBS) نیست، ام‌.بی‌.زد (MBZ) است»، «محمد بن زاید» (معروف به ام‌بی‌زد) ولی‌عهد ابوظبی را قدرتمندترین سیاستمدار عرب توصیف کرده و به تشریح دلایل نفوذ وی در ساختار سیاسی آمریکا و تبعات ثبات‌زدای اقدامات وی برای منطقه و جهان، پرداخت.

در همین راستا روزنامه صهیونیستی «معاریو» شنبه (دیروز) جزئیات جدیدی از روابط ویژه و همکاری اطلاعاتی و امنیتی عمیق میان رژیم اسرائیل و ابوظبی منتشر و اعلام کرد، این روابط به دلیل ماهیت منافع مشترک میان دو طرف در حال گسترده‌شدن است.

«یوسی مِلمان» تحلیلگر امور اطلاعاتی روزنامه معاریو نوشت: دشمنی با ایران، ترس از خطر «اخوان‌المسلمین» و نیاز به مقابله با اینها یکی از مهم‌ترین منافع مشترکی است که دو طرف را به هم پیوند می‌دهد. ابوظبی روابطش با اسرائیل را به شکلی مستقل و مانند یک «امارت» توسعه می‌دهد نه به عنوان نماینده کشور امارات؛ این رابطه بر پایه بستن قراردادهای تسلیحاتی استوار است و تل‌آویو به امارات تجهیزات اطلاعاتی می‌فروشد.

وی در ادامه اعلام کرد: دشمنی با اخوان‌المسلمین، محمد بن زاید را به سمت ائتلاف با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی سوق داد.

در ادامه این گزارش آمده، گروه صنایع نظامی و شرکت تجهیزات نظامی «البیت» روابط محکمی با ابوظبی دارد و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که روابطی ویژه با بن‌زاید دارد به تل‌آویو اجازه فروش تجهیزات نظامی ساخته شده بر پایه تکنولوژی آمریکایی به ابوظبی را داده است. همچنین شرکت سایبری «NSO» که مقر آن در هرتزلیا واقع در شمال تل‌آویو است، برنامه‌ای جاسوسی به ابوظبی فروخته است و این برنامه با هک تلفن‌های معارضان اجازه شنود و جاسوسی از دستگاه تلفن همراه آنها را فراهم می‌کند.

این روزنامه صهیونیستی تأکید کرد: روابط محرمانه میان ابوظبی و اسرائیل از 15 سال قبل آغاز شد و سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی تل‌آویو به شدت تلاش کرده‌اند این روابط با مخفی نگه دارند. یک تاجر اسرائیلی به نام «متای کوخافی» در تأسیس این روابط میان تل‌آویو و ابوظبی نقشی پررنگ داشته و در نشستی که اخیرا در سنگافور داشت به توسعه این روابط افتخار کرد.

معاریو سپس به نقل از کوخافی تصریح کرد، شرکت «لوجیک» ( LOGIC) واقع در مرکز فلسطین اشغالی، تجهیزات امنیتی برای تأمین امنیت مرزها و میدان‌های نفتی به ابوظبی فروخته؛ علاوه اینکه مشاوره‌های امنیتی نیز به این شیخ‌نشین ارائه کرده است.

بر اساس گفته کوخافی، شرکت وی از خدمات ژنرال‌های اسرائیلی در ارتش و اطلاعات این رژیم برای اداره فعالیت‌ها در داخل ابوظبی استفاده می‌کند و «عاموس مالکا» رئیس پیشین اطلاعات نظامی و «ایتان بن الیاهو» فرمانده پیشین نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به نام این شرکت (لوجیک) در ابوظبی کار می‌کنند.

کوخافی افزود، یک هواپیمای خصوصی، ژنرال های اسرائیلی بازنشسته را از قبرص به ابوظبی منتقل کرده و دهها ژنرال و اعضای دستگاه‌های اطلاعاتی در پوشش فعالیت‌های شرکت مذکور به ابوظبی سفر کرده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده، اسرائیلی‌هایی که در حال حاضر قردادهای سلاح و مشاوره‌های نظامی با ابوظبی را مدیریت می‌کنند، «داوید میدان» فرمانده سابق عضوگیری در موساد و «آوی لؤومی» موسس شرکت «اورانیتکوس» (متخصص در تولید پهپاد) هستند.

معاریو افزود،‌ میدان و لؤومی در حال حاضر نماینده صنایع هوایی رژیم صهیونیستی در ابوظبی هستند و نیروی هوایی امارات و رژیم صهیونیستی در حمایت از نظامی السیسی در مقابله با گروهک «ولایت سیناء» (در صحرای سیناء) همکاری می‌کنند و حملات هوایی در آنجا انجام می‌دهند.

این روزنامه صهیونیستی سپس اعلام کرد، برخی نمایندگان «خلیفه حفتر» ژنرال سابق ارتش لیبی که در حال حاضر رهبری یکی از دو گروه صاحب قدرت در لیبی را بر عهده دارد، با ائتلاف ابوظبی و نظام السیسی در ارتباطند و نشست‌هایی با اطلاعات اسرائیل برگزار کرده‌اند.

ملمان در پایان اعلام کرد، روابط محکم میان ابوظبی و تل‌آویو یکی از دلایلی است که باعث شده «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیش از یک مناسبت به «روابط بی‌سابقه» میان تل‌آویو و کشورهای عربی افتخار کند و اصرار کشورهای عربی بویژه ابوظبی برای محکم کردن روابط خود با این رژیم باعث شده احزاب راستگرای اسرائیلی بتوانند سیاست‌های خود را در صحنه فلسطین اجرا کنند بدون اینکه با مخالفت کشورهای عربی روبرو شوند.

شبکه تلویزیونی «کان» پیشتر رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود، «یوسی کوهن» رئیس «موساد» عملیات عادی‌سازی کامل روابط با امارات عربی متحده و ایجاد روابط خوب با این کشور را رهبری می‌کند.

منبع:فارس

 

نظر شما