حقایقی که از تنگه هرمز نمی دانید!

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۰۵:۳۷:۱۱
کد خبر: ۸۵۸۰۷۸
حقایقی که از تنگه هرمز نمی دانید!
تنگه هرمز، آبراه کم عرضی است که ایران و کشور عمان را از یکدیگر جدا کرده و خلیج فارس را به دریای عمان وصل می کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ عرض تنگه هرمز در تنگ ترین نقطه 33 کیلومتر اما کریدور دریایی تنها سه کیلومتر به صورت رفت و برگشت است. در سالهای اخیر عربستان و امارات برای دور زدن تنگه از طریق کشیدن خطوط لوله نفت به نقاط بیرون از تنگه تلاش های بسیاری کردند اما در این زمینه موفقیتی به دست نیاوردند.

اهمیت تنگه هرمز در چیست؟!

در این زمینه شرکت فوریکسا که در حوزه رصد اوضاع نفت و انرژی فعالیت می کند می گوید که از مجموعه 100 میلیون بشکه تولید روزانه نفت در جهان، 17.4 میلیون بشکه آن از تنگه هرمز صادر می شود، یعنی چیزی حدود یک پنجم! که شامل صادرات کشورهای ایران، عربستان، امارات، عراق، کویت می شود که همگی عضو سازمان اوپک هستند. همچنین قطر تمامی گاز خود که بزرگترین صادرکننده گاز در جهان است را از این تنگه صادر می کند.

حضور بیگانه عامل بی ثباتی در منطقه

بعد از پیروزی انقلاب در ایران، آمریکا با برقراری شدیدترین تحریم های نفتی سعی در مقابله با اراده ملت ایران را داشته و دارد.

حضور بی ثبات کننده آمریکا در منطقه خلیج فارس بارها به تنش هایی در منطقه خلیج فارس شده است، در تیرماه 1367 ناو ویسنسس آمریکایی یک فروند هواپیمای مسافربری ایرانی را بر فراز خلیج فارس هدف قرار داد که منجر به شهادت 290 مسافر آن شد.

در سال 2010 کشتی ژاپنی ام ستار در تنگه هرمز توسط گروهی مرتبط به القاعده موسوم به گردانهای عبدالله عزام هدف قرار گرفت، پرواضح است که گروه های تروریستی همچون القاعده سلاح و تجهیزات نظامی خود را از غرب در رأس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی دریافت می کنند.

ماه میلادی گذشته 4 کشتی سعودی و اماراتی در بندر الفجیره خارج از تنگه هرمز هدف قرار گرفته شدند.

در روز (پنجشنبه 23 خرداد) نیز دو نفت کش در دریای عمان مورد هجوم ناشناس قرار گرفتند که بلافاصله 44 ملوان این دو نفت کش به بندر جاسک در ایران منتقل شدند.

آمریکا به سرعت مسئولیت حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرد که با پاسخ وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. وزارت خارجه با اشاره به سفر تاریخی نخست وزیر ژاپن و دیدار آن با رهبر معظم انقلاب تاکید کرد کرد که کسانی که برای ناکام گذاشتن تلاش های نخست وزیر ژاپن برای کاستن از تنش ها تلاش می کردند از این حمله سود می برند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در پایان صحبت های خود مسئولیت تامین امنیت تنگه هرمز را بر عهده ایران عنوان کرد.

وزیر خارجه ایران جمعه «تروریسم‌ اقتصادی» دولت آمریکا علیه ایران را تنها عامل ناامنی در منطقه توصیف کرد.

ظریف در توئیتی به تنش‌های اخیر در منطقه واکنش نشان داد و نوشت: «صرفاً اقدامات یکجانبه آمریکا از جمله تروریسم اقتصادی این کشور علیه ایران عامل ناامنی و تنش‌های جدید در منطقه ما هستند.»

 

نظر شما
پرونده ویژه