واکنش روزنامه اروپایی به فیلم آمریکا در مورد ایران: ترامپ استراتژی ندارد

۱۳۹۸/۰۳/۲۶ - ۰۲:۱۰:۳۹
کد خبر: ۸۵۸۶۱۷
یک روزنامه اتریشی در مطلبی با اشاره به اینکه ویدئوی آمریکا برای متهم‌کردن ایران در دست داشتن در انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان گنگ و مبهم است سیاست ترامپ در قبال ایران را فاقد استراتژی دانست.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از تسنیم، روزنامه اتریشی "استاندارد" در مطلبی با دید انتقادی به سیاست ترامپ در قبال ایران پرداخته نوشت: بعد از انفجار دو نفتکش در دریای عمان آمریکا، ایران را به‌عنوان متهم ارزیابی کرده و این ایده او از طرف انگلیس هم مورد حمایت قرار گرفته است.

نویسنده در ادامه با اشاره به ویدئویی که آمریکا برای متهم کردن ایران در دست داشتن انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان منتشر کرده است آن را ویدئویی با تصاویر مبهم و نامشخص ارزیابی کرد.

 پیش از ظهر پنجشنبه دو کشتی نفتکش شامل نفتکش «Front Altair» که با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده بود و نفتکش «Kokuka Courageous» که با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به‌مقصد سنگاپور، محموله «متانول» حمل می‌کرد، دچار حادثه شدند که بنا بر ادعای رسانه‌های غربی هدف حمله قرار گرفته‌اند.

آمریکا با انتشار ویدئویی که ظاهراً قایقی را در حال جدا کردن یک مین دریایی (به‌زعم آمریکایی‌ها) از یکی از نفتکش‌های حادثه‌دیده نشان می‌دهد، مدعی شده است که این قایق ایرانی بوده و به‌منظور پاک کردن ردپای ایران در این حادثه به محل اعزام شده است.

روزنامه استاندارد در ادامه این پرسش را مطرح می‌کند که؛ آیا این‌ها تصاویری تبلیغاتی و یا سند و مدرک هستند؟ به‌گفته وزیر امور خارجه آمریکا در این ویدئو گناهکار مشخص است و بر اساس ارزیابی آمریکا، ایران برای حمله به این نفتکش‌ها مسئول است.

نویسنده در ادامه به حمایت انگلیس از این ایده آمریکا بدون ارائه هیچ گونه دلیل و مدرکی اشاره کرده نوشت: آنچه تا کنون دیده شده یک رویکرد زیگزاگی از طرف قدرت اجرایی آمریکا است.

در اوایل ماه می آمریکا ناو هواپیمابر آبراهام لینکن خود را در خلیج فارس مستقر کرد. جان بولتون، در مسئولیت مشاور امنیت ملی آمریکا این تصمیم ایالات متحده را اعلام کرد و این روندی غیرمتداول بود و حدس و گمان‌هایی را ایجاد کرد مبنی بر اینکه بولتون سیاست آمریکا در قبال تهران را تعیین می‌کند. اما کمی بعد ترامپ لحنی آشتی و صلح‌آمیز را از خود نشان داده که نه‌تنها او را از رویکرد مشاور امنیتی‌اش جدا نشان می‌داد بلکه مسخره اینجاست که از آمادگی خود برای مذاکرات خبر داد.

ترامپ در اواخر ماه می در دیداری در توکیو اعلام کرد که خواهان تغییر نظام در ایران نبوده و آنچه وی برای آن تلاش می‌کند انصراف ایران از دستیابی به تسلیحات اتمی است.

نویسنده در ادامه سیاست ترامپ در قبال ایران را فاقد استراتژی دانسته نوشت: به‌عوض ما شاهد بیچارگی مردی هستیم که مسئله دخالت نظامی را در دوردست‌ها و با دیده شک و تردید می‌نگرد چرا که به‌دلیل وعده بازگشت از مناطق بحرانی انتخاب شده و در برخورد با ایران بر این مسئله تأکید دارد که فشار حداکثری بالاخره زمانی تأثیر خود را می‌گذارد.

در ادامه این مطلب آمده است اگر ترامپ با خروج خود از توافق هسته‌ای و روی آوردن به تحریم‌ها می‌خواسته راه برای یک توافق گسترده‌تر را هموار کند کور خوانده است و محاسباتش غلط بوده است.

ویلیام برنز، سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی درباره عواقب قابل پیش‌بینی یک استراتژی که تنها بر مبنای فشار تحریم‌ها و نه دیپلماسی ساخته شده، هشدار داده است.

نظر شما
پرونده ویژه