به شماره افتادن روزهای حضور بولتون در دولت آمریکا

۱۳۹۸/۰۳/۲۶ - ۰۷:۴۰:۱۱
کد خبر: ۸۵۸۶۳۹
به شماره افتادن روزهای حضور بولتون در دولت آمریکا
عضو پیشین سیا در یادداشتی با برشمردن دلایل «عصبانیت» و ناخرسندی رئیس‌جمهور آمریکا از مواضع «جان بولتون» مشاور امنیت ملی این کشور درباره مسائلی چون ایران تصریح کرد: «روزهای بولتون به شماره افتاده است».

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ در ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره ناخرسندی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از مواضع جان بولتون، «جان کریاکو» عضو پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، تحلیلگر اطلاعات و مامور سابق ضد تروریسم به لیستی از نارضایتی‌های ترامپ درباره بولتون اشاره کرده و خبر داده که «به زودی» بولتون از دولت اخراج می‌شود.

او در یادداشتی برای پایگاه آمریکایی «کنسورتیوم» نوشت: «روزهای حضور جان بولتون (در دولت آمریکا) به شماره افتاده است».

کریاکو نوشت: «همه در آمریکا می‌دانند که دونالد ترامپ برای کسی که او را "وفادار" بداند، پاداش در نظر می‌گیرد. شما یا همراه او هستید و یا مخالف او. تقریباً از آغاز دولت او، عضویت در کاخ سفید شبیه به ورود به درب‌های گردان بوده و غیرمعمول نیست که دستیاران و اعضای کاخ سفید تنها چند هفته یا ماه دوام آورده و سپس به بیرون پرت شده باشند. این وضعیت، منحصر به کارکنان بخش سیاسی وسیاستگذاری نیست و در شورای امنیت ملی هم وضع به همین منوال است. برای هیچ کسی تقدسی وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که شما یا با او هستید و یا علیه او. حالا نوبت جان بولتون فرا رسیده و او خودش را در گوشه‌ای در انزوا می‌بیند. به نظر من، روزهای در مقام مشاور امنیت ملی (کاخ سفید) به شماره افتاده است».

به نوشته او، یکی از افراد مطلع آمریکایی که دوستانی در طیف‌های مختلف سیاسی در واشنگتن از قبیل دولت ترامپ دارد و با افراد متنفذ زیادی در ارتباط است، به او گفته که این افراد «به طور خصوصی به من گفتند که کاخ سفید و به طور ویژه شورای امنیت ملی کاملاً در اغتشاش به سر می‌برد و بولتون به زودی اخراج خواهد شد».

وی ادامه داد: «(پایگاه) دست راستی واشنگتن اگزمینر هفته قبل گزارش داد که بولتون به روشی معکوس به برخی گزارش‌ها درباره اغتشاش در شورای امنیت ملی آمریکا اذعان کرد. او در یک پادکست وال استریت ژورنال گفت که به نظر وی، ۵ کشور در حال انتشار "دروغ‌ها درباره ناکارآمدی در دولت ترامپ هستند". آن کشورها کره شمالی، ایران، ونزوئلا، روسیه و چین هستند. البته که این حرف او (بولتون) خنده‌دار است».

کریاکو نوشت: «نتیجه‌گیری یک فرد منطقی‌تر شاید این باشد که کارنامه اقدامات بولتون (در مقام مشاور امنیت ملی)، فاجعه بوده و افراد دور و بر او هم افتضاح به بار آورده و اینکه خود او در رسانه‌ها اختلاف نظرش با ترامپ را علنی کرده است و رئیس‌جمهور، از این موضوع عصبانی است و سناریوی محتمل‌تر هم همین است».

جان کریاکو عضو پیشین سیا

این عضو سابق سیا افزود: «دوستانم می‌گویند که ترامپ شبیه به هر رئیس‌جمهور دیگری که به پایان دوره (اول) ریاست جمهوری خود نزدیک می‌شود، درباره میراث خود نگرانی دارد. او در جریان کارزار انتخاباتی گفته بود که خواهان آن است که رئیس‌جمهوری باشد که آمریکا را از دو جنگ که طولانی‌ترین جنگ‌های این کشور بوده است، خارج کند. او می‌خواست با اعلام پیروزی در افغانستان و عراق، نظامیان (آمریکایی) را به کشور برگرداند. او این کار را نکرده است که تا حد بسیاری دلیل آن اصرار بولتون (برای خارج نکردن نیروهای آمریکایی از این دو کشور) بوده است. موضوع دوم اینکه، دوستانم می‌گویند ترامپ خواهان پایان دادن به مداخله آمریکا در جنگ یمن است اما بولتون پافشاری کرده است که تنها راه تضمین نزدیکی روابط آمریکا با عربستان سعودی و امارات متحده عربی، ادامه تامین تسلیحات، سوخت‌رسانی هوایی و حمایت‌های اطلاعاتی آمریکا از این کشورها است».

کریاکو درباره علت دیگر «قریب‌الوقوع» بودن اخراج بولتون نوشت: «رسانه‌های جریان اصلی بولتون را متهم کرده‌اند که دلیل پشت پرده ناکامی نشست دوم ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی بوده است. بولتون موضع سرسختانه‌ای اتخاذ کرده بود تا حدی که رسانه دولتی کره شمالی بعد از این نشست، او را "جنگ‌افروز" خواند. همین هفته قبل ترامپ به خبرنگارانی که در کاخ سفید حضور داشتند گفت که کیم جونگ اون درباره آزمایش هسته‌ای و شلیک موشک همچنان "سر قولش مانده" است. این اظهارنظر او، در مغایرت آشکار با اظهارات بولتون بود که ساعاتی قبل از این سخنان گفته بود که کره شمالی زیر قول‌های داده شده خود به آمریکا زده است. ترامپ اما گفت که افراد (دولت من) فکر می‌کنند که شاید نقض (وعده کره شمالی) انجام شدهب اشد اما من فکر متفاوتی در این باره دارم».

به گفته این عضو سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، از جمله دیگر دلایل «به شماره افتادن» حضور بولتون در مقام مشاور امنیت ملی به «مواضع سرسختانه و غیرمنطقی» او در قبال ایران است.

کریاکو نوشت: «بولتون دهه‌ها است به این موضوع که مواضع سرسختانه و غیرمنطقی علیه ایران دارد، شهرت داشته است. این موضوع که او تمایل به بمباران ایران، نابودی آن و سرنگون کردن حکومت آن است، موضوع محرمانه و مخفی نیست. چنین خط مشی و سیاستی به معنای واقعی کلمه، اصلاً هیچ معنایی ندارد. ایران کشوری با جمعیت ۸۰ میلیون نفر است و سرویس اطلاعاتی آن یک سرویس فعال و آموزش دیده در سطح جهان است. ایران یک نیروی دریایی قوی با "قایق‌های تندروی" ویژه و فعال در خلیج فارس است و کنترل تنگه حیاتی هرمز را که محل عبور ۲۰ درصد نفت جهان و ۳۳ درصد گاز جهان است، در اختیار دارد».

وی تصریح کرد: «ترامپ همین هفته گذشته بود گفت که او خواهان شروع مذاکرات با ایرانی‌ها "بدون هرگونه پیش‌شرطی" است. این حرف او، یک نرمش بزرگ در سیاست آمریکا در قبال ایران بود و بلافاصله خشم بولتون را برانگیخت».

عضو اسبق سیا در پایان این یادداشت نوشت: «همه اینها ترامپ را عصبانی کرده است. او به صورت مداوم توسط یکی از هیولاهای باتلاق واشنگتن تحت تاثیر قرار گرفته است؛ هیولاهایی که وی قول داده بود شهر را از وجود آنها پاکسازی کند. او (ترامپ) سرانجام به این درک رسیده که چرا حتی جمهوری‌خواهان هم از جان بولتون تنفر داشته و به او بی اعتماد هستند. "میک مولوینی" رئیس کارکنان کاخ سفید ترامپ، خیلی بی سر و صدا دیدارهای غیررسمی با یک لیست ده‌ها نفره از گزینه‌های محتمل جایگزنی بولتون را آغاز کرده است. بیایید امیدوار باشیم که او زودتر یک نفر را که او و ترامپ هر دو دوست دارند، پیدا کنند».

جان کریاکو که در حال حاضر به نویسندگی مشغول است، او اولین فردی از اعضای دولت آمریکا بود که استفاده از روش شکنجه «غرق مصنوعی» را افشا کرد. او نهم آگوست ۱۹۶۴ (۱۸ مرداد ۱۳۴۳) در شهر «شارون» ایالت پنسیلوانیا متولد شد و در دانشگاه «جورج واشنگتن» در پایتخت آمریکا در رشته مطالعات خاورمیانه لیسانس و در رشته امور قانونگذاری، فوق لیسانس گرفت.

کریاکو توسط یکی از اساتید دانشگاه خود که عضو سیا بود، به استخدام این نهاد اطلاعاتی آمریکا درآمد و هشت سال اول عضویت در سیا را با عنوان تحلیلگر مسائل عراق گذراند. او تا سال ۱۹۹۸ به کار روی عراق ادامه داد. در همین سال، او به «اداره عملیات‌ها» در سیا منتقل شد. سپس، مامور ضد تروریسم سیا شد. بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به عنوان مدیر عملیات ضد تروریستی در پاکستان تعیین شد اما سرانجام در سال ۲۰۰۴ از سیا استعفا داد. وی از سپتامبر ۲۰۰۸ تا مارس ۲۰۰۹ به عنوان مشاور مسائل مرتبط با تروریسم برای شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» کار کرد.

وی در سال ۲۰۰۹ با ریاست «جان کری» سناتور وقت ایالت ماساچوست بر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، به عنوان محقق ارشد این کمیته انتخاب شد و تا سال ۲۰۱۱ به این کار مشغول بود.

او بعد از انتشار گزارش‌هایی در رابطه با شکنجه زندانیان گوانتانامو، به جرم فاش کردن نام یکی از همکارانش در سیا به تحمل دو سال و نیم زندان محکوم شد. دادگاه اعلام کرده بود که متهم به خاطر تخطی از حفظ اسرار محرمانه و فاش کردن نام یکی از ماموران سیا مجرم شناخته شد.

منبع: فارس

 

نظر شما
پرونده ویژه