عربستان در گوشه رینگ یمنی‌ها

۱۳۹۸/۰۳/۲۷ - ۱۰:۰۳:۰۹
کد خبر: ۸۵۹۱۸۷
عربستان در گوشه رینگ یمنی‌ها
«اگر حمله به یمن متوقف نشود ناچار می‌شویم گزینه‌های استراتژیک خود را اجرایی کنیم.» این جمله را «عبدالملک بدرالدین‌الحوثی» رهبر انصارالله در سال ۲۰۱۵ و آغاز جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن به زبان آورد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ روزنامه فرهیختگان در گزارشی می‌نویسد: معنای این جمله را در سال ۲۰۱۹ و در پنجمین سال جنگ یمن می‌توان با وضوح بیشتری درک کرد. با آغاز سال ۲۰۱۹ نیروهای انصارالله و ارتش یمن عملیات تهاجمی خود علیه عربستان سعودی را تشدید کرده‌اند و تأسیسات سعودی روزانه مورد حمله موشکی و پهپادی یمن قرار دارند و در عرصه میدانی نیز نیروهای نظامی یمن به کمک ساکنان سرزمین‌های یمنی تحت اشغال سعودی در حال پاکسازی و آزادسازی سه استان یمنی جازان، عسیر و نجران هستند. این سه استان از سال ۱۹۳۴ تحت اشغال عربستان سعودی قرار دارند.

همزمان با تشدید عملیات تهاجمی یمن، کاربران شبکه‌های مجازی نیز در حال بازنشر تصاویر و ویدئوهایی هستند که هکران یمنی دو سال پیش در تلویزیون عربستان نمایش دادند. در تابستان سال ۱۳۹۶ نیروهای سایبری یمن شبکه «الاخباریه» عربستان سعودی را هک کردند. یمنی‌ها همچنین بعد از این اقدام، با پخش سرود «خود را تسلیم کن سعودی، تو محاصره‌ای» تصاویر جنگ را به تصاویر هک تلویزیون افزودند. بازنشر شعار «خود را تسلیم کن سعودی، تو محاصره‌ای» واکنش کاربران عرب به شکست‌های پی در پی نیروهای سعودی در میادین نبرد و انتشار تصاویری از سقوط بخش‌های وسیعی از استان نجران عربستان است.

دیروز بخش دیگری از برنامه نیروهای نظامی یمن برای پاسخ به سعودی‌ها اعلام شد. به گزارش «فارس» در این روز سرگرد «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن با اعلام جزئیات حملات پهپادی ارتش یمن به فرودگاه‌های ابها و جیزان گفت: «روزهای دردناک‌تری در انتظار رژیم سعودی است.»

به گفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن در حمله اول، اتاق کنترل و هدایت پهپادهای عربستان سعودی هدف قرار گرفت و منهدم شد و در دومین عملیات ایستگاه سوخت‌رسانی فرودگاه بین‌المللی ابها با چند پهپاد از نوع «قاصف کی ۲» هدف قرار گرفته است. به گزارش «المسیره»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، عملیات شنبه شب پهپادهای یمن به فرودگاه‌های ابها و جیزان را «دقیق» خواند به‌گونه‌ای که این فرودگاه‌ها از کار افتاده‌اند.

استان‌های جنوبی عربستان در آستانه آزادسازی

شنبه هفته گذشته بود که شبکه «المسیره» یمن ویدئویی از حضور سرلشکر «محمدناصر العاطفی»، وزیر دفاع یمن در عمق خاک عربستان را منتشر کرد. در این ویدئو وزیر دفاع یمن به راحتی با عبور از مناطق مرزی یمن و عربستان توانست به اطراف شهر نجران مرکز استانی به همین نام در جنوب عربستان برود. او در بخشی از این ویدئو، در منطقه‌ای مشرف به شهر نجران، این شهر را با دست نشان می‌دهد و می‌گوید آنجا شهر نجران است. نکته مهم این فیلم نکاتی است که العاطفی در این دیدارها از چندین موضع نظامی نیروهای یمنی درباره راهبرد نظامی جدید یمن عنوان می‌کند. راهبردی که نشان از عزم نیروهای نظامی یمن بر انجام عملیات نظامی در داخل خاک سعودی دارد. حالا یک هفته پس از انتشار این ویدئو و اعلام راهبرد نظامی جدید یمن «محمدناصر البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در صفحه فیس‌بوک خود با اشاره به این راهبرد نوشت: «موعد جنگ بزرگ نزدیک می‌شود.»

او افزود: «این حق مردم یمن است که به دشمن در خاک و مقر خود حمله‌ور شوند و خسارت‌های مادی خود را جبران کنند.» «محمد البخیتی» سپس از قبایل یمنی خواست تا در صورت آغاز حمله، میان اموال عمومی و خصوصی تفاوت قائل شوند و باید میان آنها و «آزادگان» عربستان هماهنگی برقرار شود. او تاکید کرد: «چراکه ما نیروهای آزادیبخش هستیم، نه اشغالگر.» به نوشته پایگاه خبری روزنامه «القدس العربی» این سخنان البخیتی نشان از تغییر موازنه جنگ به نفع حوثی‌ها و تغییر موضع دفاعی آنها به موضع حمله است و پس از گذشت پنج سال اکنون عربستان سعودی در موضع دفاع از خود قرار گرفته است.

یک منبع نظامی یمنی نیز که خواستار عدم افشای نامش شد، به «القدس العربی» گفت که دلیل افزایش قدرت نظامی حوثی‌ها در این مرحله تحقیر عربستان سعودی در بحران یمن و طولانی شدن مدت جنگ است. در همین حال امارات نیز به جای تلاش برای بازگرداندن «منصور هادی» به یمن در پی منافع خویش و تسلط بر مناطق حیاتی در یمن است. این منبع همچنین گفت که حوثی‌ها از طولانی شدن زمان جنگ و محاصره استفاده کرده و قدرت نظامی خود را توسعه داده‌اند و این در حالی است که عربستان سعودی تمامی آنچه در اختیار داشته است را امتحان کرده اما تاکنون موفق نبوده و برعکس «درهای جهنم» را به روی خود باز کرده است.

تهدید رژیم صهیونیستی به حملات تهاجمی

رژیم صهیونیستی یکی از مهم‌ترین متحدان عربستان سعودی در تهاجم علیه یمن است. ارائه کمک‌های اطلاعاتی و حتی حضور جنگنده‌های این کشور در بمباران یمن بخشی از حضور مستقیم نظامی رژیم صهیونیستی در جنگ علیه مردم یمن به‌شمار می‌آید. به همین دلیل روز یکشنبه سرهنگ ستاد «عبدالله جعفری» سخنگوی نیروی هوایی یمن در مصاحبه با پایگاه خبری «مرآه الجزیره» به‌طور تلویحی تهدید کرد در صورت ادامه داشتن محاصره یمن و تجاوز به خاک این کشور موشک‌ها و هواپیماهای یمنی به ریاض و دورتر از ریاض (در اشاره به سرزمین اشغالی فلسطین) خواهد رسید.

در همین حال پایگاه خبری الکترونیکی «دبکا» ی رژیم صهیونیستی نیز به بررسی حمله موشکی انصارالله به فرودگاه «ابها» پرداخته و نوشت: «استفاده انصارالله از موشکی پیشرفته از نوع کروز در حمله به فرودگاه ابها یک رخداد نظامی جدید محسوب می‌شود که شاید خاورمیانه آن را پیش از این تجربه نکرده بود و آینده خاورمیانه در خطر است.» این پایگاه در ادامه آورده است: «در صورتی که اجزا یا خود موشک به دست انصارالله برسد، بدون شک ما در برابر رخداد نظامی یا واقعیت نظامی جدیدی به‌ویژه با دقیق بودن موشکی که برج دیده‌بانی فرودگاه عربستانی را هدف قرار گرفته است، قرار داریم.»

افزایش تلاش‌های عربستان برای رهایی از باتلاق یمن

عربستان سعودی پس از حملات پهپادی یمن در اردیبهشت ماه به قلب تاسیسات نفتی عربستان سعودی در «الدوادمی» و «عفیف» جهت دریافت کمک از متحدانش در روزهای ۹ و ۱۰ خردادماه اقدام به برگزاری نشست‌های سه‌گانه شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی کرد. در این اجلاس‌ها عربستان به دنبال ایجاد اجماع درمیان کشورهای عربی و اسلامی در حمایت از خود بود تا بتواند از این جهت راه خروجی از جنگ یمن بیابد. حالا با توجه به شکست این تلاش‌ها در قالب اجلاس‌های مکه این کشور دست به دامان متحدان خود در غرب شده تا آنها خاندان سعودی را از باتلاق جنگ یمن بیرون بکشند. به گفته «ضیف‌الله الشامی»، وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن وساطت‌هایی بین‌المللی و در راس آن از سوی انگلیس انجام گرفته تا حمله به فرودگاه‌ها و تاسیسات عربستان و امارات متوقف شود. یمنی‌ها پیشتر شرط پایان یافتن حملات به فرودگاه‌های عربستان را پایان یافتن محاصره یمن و بمباران فرودگاه‌های این کشور عنوان کرده بودند.

منبع:روزنامه فرهیختگان

نظر شما