گزارش رویترز از تلاش اروپایی ها برای حفظ برجام

۱۳۹۸/۰۳/۲۹ - ۰۷:۰۵:۲۸
کد خبر: ۸۵۹۸۴۳
گزارش رویترز از تلاش اروپایی ها برای حفظ برجام
خبرگزاری رویترز بامداد چهارشنبه در گزارشی از تلاش های اروپا برای حفظ برجام و احتمال سفر وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه به تهران خبر داد و این اقدامات را آخرین تلاش ها در مسیر دیپلماتیک خواند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، رویترز در این گزارش نوشت: آلمان، انگلیس و فرانسه در حال برنامه ریزی برای تلاش جدیدی هستند تا به رغم تهدیدهای تهران برای کاهش تعهداتش در برنامه جامعه اقدام مشترک (برجام)، این توافق را حفظ کنند اما احتمال دارد این اقدامات، آخرین تلاش‌های اروپایی‌ها در حوزه دیپلماتیک باشد.

رویترز افزود: در حالی که واکنش اولیه ایران به خروج ترامپ از برجام، انتظار برای پایان یافتن دوره ریاست جمهوری او و امید به انتخاب شخص دیگری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا بود، اما اقدام ناگهانی ترامپ در اردیبهشت ماه امسال برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران محاسبات آنها را تغییر داد.

این گزارش با اشاره به اینکه ایران تهدید کرده تا ۱۰ روز دیگر ذخیره اروانیوم غنی شده اش را از حد مجاز در توافق هسته ای فراتر می برد، افزود: یک دیپلمات بلندپایه اتحادیه اروپا در این باره گفته که اگر آنها این کار را بکنند، اصولاً به معنای پایان بازی برای اتحادیه اروپا خواهد بود.

رویترز به نقل از دیپلمات های اروپایی گزارش داد که سه کشور اروپایی طرف برجام در روزهای آینده فعالیت دیپلماتیک خود را از جمله از طریق نشست هایی میان مدیران سیاسی این کشورها و اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در بروکسل تشدید خواهند کرد.

از سوی دیگر، برایان هوک نماینده آمریکا در امور ایران پنجشنبه هفته آینده یعنی در همان روزی که ایران گفته بخش دیگری از تعهدات برجامی خود را کاهش می دهد، در پاریس با نمایندگان سه کشور اروپایی دیدار می کند.

رویترز همچنین از احتمال سفر وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه برای گفت وگو پیرامون برجام به تهران خبر داد و اضافه کرد: البته این سفر در حال حاضر فقط یک گزینه است.

همچنین، سه دیپلمات اروپایی به رویترز گفتند که کمیسیون برجام که براساس این توافق تشکیل شده، احتمالاً ظرف دو هفته آینده نشست برگزار خواهند کرد.

این دیپلمات ها تاکید کردند که سه کشور اروپایی طرف برجام از نگرانی های ایران درباره اینکه تهران به توافقی پایبند مانده که واشنگتن ناقض آن است، بیم دارند.

این گزارش رویترز در حالی است که با وجود گذشت بیش از یک سال از خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای با وجود پایبندی کامل ایران به آن، کشورهای اروپایی هیچ اقدام موثری برای حفظ بهره مندی اقتصادی ایران از این توافق نکرده اند.

اروپایی ها در ابتدا اقدام به احیای قانون مسدودساز برای جلوگیری از خروج شرکت های اروپایی از ایران به تبعیت از تحریم های آمریکا کردند، اما این اقدام تاثیری چندانی نداشت.

آلمان، انگلیس و فرانسه سپس اقدام به تاسیس نهادی موسوم به اینستکس کردند تا تبادلات مالی با ایران بدون نیاز به نظام مالی آمریکا امکانپذیر شود.

اما اینستکس که قرار بود در ابتدا با کالاهای غیرتحریمی کار خود را آغاز کند، با وجود ایجاد نهاد متناظر آن در ایران و گذشت بیش از یک سال از خروج واشنگتن از برجام، هنوز هیچ تبادل مالی را برای ایران محقق نکرده است.

منبع:ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز