چرا صهیونیست‌ها نگران سرنگونی پهپاد گرانقیمت و پیشرفته آمریکا به دست ایرانی‌ها هستند؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ۰۶:۵۵:۳۶
کد خبر: ۸۶۱۷۷۳
چرا صهیونیست‌ها نگران سرنگونی پهپاد گرانقیمت و پیشرفته آمریکا به دست ایرانی‌ها هستند؟
سرنگونی پهپاد غول پیکر آمریکایی به دست پدافند سپاه علاوه بر آنکه ذهن تحلیلگران و ناظران امور را به خود مشغول کرده، هراس صهیونیستها و متحدانش را هم به دنبال داشته است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ در نخستین ساعات بامداد سی ام خرداد ماه ۱۳۹۸ هجری شمسی یک فروندپهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران با آتش پدافند نیروهای مسلح ایران سرنگون شد.

این رویداد بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه ای و بین المللی به دنبال داشت. واکنش آمریکایی ها به این موضوع در ابتدا تکذیب بود به طوری که کاپیتان «بیل اِربِن» سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در این خصوص ادعا کرد: پهپاد آمریکائی پروازی بر فراز حریم هوائی ایران نداشته است.

اندکی بعد یک مقام نظامی آمریکا هدف قرار گرفتن پهپاد جاسوسی این کشور در نزدیکی ایران را تأیید کرد؛ اما مدعی شد که در حریم هوایی ایران وارد نشده بود!

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در مطلبی در رای الیوم در این باره آورده است: «ایالات متحده آمریکا دور اول ِ جنگ علیه ایران و محور تحت رهبری آن را باخت و از آن خارج شد در حالی‌که از نظر روحی و روانی خُرد و تبدیل به یک ابرقدرتی شده است که در چشم همپیمانان اسرائیلی و عربش دیگر نمی‌توان به آن تکیه کرد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا پرچم سفید تسلیم را در اولین رویارویی واقعی بالا برد. این رویارویی در ساقط کردن پهپاد جاسوسی غول‌پیکر «گلوبال هاوک» - که گوهر تاج صنایع نظامی آمریکا به شمار می‌آید- توسط موشکِ ساخت ایرانی- نه روسی، یا چینی و آمریکایی، تجسم یافت و ترامپ از اقدام برای هرگونه حمله تلافی‌جویانه ترسید.

 

ظهور ترامپ در قامت رئیس‌جمهوری دروغگو، ترسو و مردد در چشم دوستانش بزرگ‌ترین ضربه به آمریکا به عنوان ابرقدرت است قبل از این‌که جنگ واقعی بزرگ یا کوچک آغاز شود، و تمامی آنچه که او می‌گوید که عملیات انتقام‌جویانه برای حمله کردن به سه هدف ایرانی را ۱۰ دقیقه قبل از آغاز آن متوقف کرد نمایشی است که یک کودک ۱۰ ساله هم را متقاعد نمی‌کند.

آخرین ایستگاه در سریال دروغ آمریکایی به بهترین صورت زمانی نمود پیدا کرد که موسسه نظامی آمریکا تأکید کرد پهپاد جاسوسی (منهدم شده) بر فراز آب‌های بین‌المللی پرواز می‌کرد و قلمرو حاکمیتی ایران را نقض نمی‌کرد. تا این‌که ایرانی‌ها با دقت و سرعت بالایی، تصاویری از برخی قطعات باقی‌مانده پهپاد سرنگون شده را منتشر کردند و به این ترتیب بیشترین ضربه را به اعتبار آمریکایی‌ها زدند و به آرامی به آنها گفتند: «شما دروغگو هستید و این شواهد است.»

وقتی‌که آمریکا، میلیون‌ها نفر را بر اثر گرسنگی و بمباران در عراق و در افغانستان به قتل رساند و پیش از آن در سوریه، لیبی و ویتنام، جان هزاران نفر- چه نظامی و چه غیرنظامی- را گرفت پس چگونه (ممکن است) رئیس‌جمهور آن، ترامپ، جنگ نظامی انتقام‌جویانه علیه ایران را به دلیل جلوگیری از کشتن ۱۵۰ ایرانی و در مواضع نظامی متوقف می‌کند؟ اگر او واقعاً به جان ایرانیان احترام می‌گذارد پس چرا آنها را تحت محاصره قرار می‌دهد تا آنها را به گرسنگی بکشاند؟

بیایید نظر تحلیلگران نظامی، خواه عرب‌ها یا آمریکایی‌ها و یا اسرائیلی‌ها، را کنار بگذاریم و به واقعیتی، که همانند روز روشن است، اشاره کنیم و (بگوییم) که عطوان: ایران با خارج کردن قطعات این پهپادی، که ۱۴ متر طول و ۴ متر ارتفاع دارد، به ثروت جاسوسی الکترونیکی ذی‌قیمتی دست یافته است ایران با خارج کردن قطعات این پهپادی، که ۱۴ متر طول و ۴ متر ارتفاع دارد، به ثروت جاسوسی الکترونیکی ذی‌قیمتی دست یافته است. مهم‌ترین مختصات این هواپیما تصویربرداری در ارتفاع ۲۰ کیلومتری و سنسورهای بسیار پیشرفته آن است که هیچ پهپادی چنین تجهیزاتی را ندارد و ما به زودی چنین تکنولوژی را در صنایع نظامی ایران، از جمله در پهپادهای آن، مشاهده خواهیم کرد و بعید نیست که تهران چنین ثروتی را در اختیار روسیه و چین و نیز کره‌شمالی نیز قرار دهد همان‌گونه که پیش از این، ایران به پهپاد دیگر آمریکا، که تکنولوژی کمتری نسبت به پهپاد کنونی داشت در مرزهای مجاور با افغانستان دست یافت و با وجود فشارهای آمریکا، از بازگرداندن آن امتناع کرد و پس از آن نسخه جدید آن را در یکی از رژه‌های نظامی ایران مشاهده کردیم.

هنگامی که جشن تل آویو و متحدان عربش به عزا تبدیل می شود

متحدان آمریکا در تل‌آویو و پایتخت‌های کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به خاطر این حادثه عظیم، درهای ماتم سرا را گشوده اند. این در حالی است که مسئولان آنها برای یک جشن بزرگ، که بزرگ‌ترین دستاورد قرن برای آنها بود، آماده می‌شدند؛ چرا که می‌پنداشتند تا ابد از بیماری «ایران هراسی» خلاص می‌شوند و آمریکا با قدرت خود، ایران را به طور کلی نابود و نظام آن را ساقط می‌کند.

آمریکا، به سرعت، از فاجعه‌ای به فاجعه‌ای دیگر وارد می‌شود و به تنهایی جنگ‌های نظامی و اقتصادی در نقاط مختلف جهان به راه انداخته است و با چشمانی باز، این جهان را به سمت ویرانی و تخریب پیش می‌برد. چرا که ریاست آمریکا را یک فرد دمدمی مزاج عهده‌دار است که اطرافش را مشاوران شکست‌خورده و کم‌عمق احاطه کرده است و متحدان منطقه‌ای ترسویی همچون اسرائیل و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس دارد.

 

عطوان: ایران در استفاده از شیوه‌های گمراه کردن و مانور دادن، نسبت به آمریکا دست بالایی دارد و توانمندی‌های نظامی بالای خود را رو نکرده و برای هرگونه رویارویی با آمریکا به خوبی آماده است . این در حالی است که ترامپ طی سال‌های گذشته، مشغول اخاذی و گرفتن پول از همپیمانانش در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس بوده تا بازوی نظامی مهلک خود را برای ضربه زدن به ایران ایجاد کند، ولی تمام پروژه‌های آن در منطقه خاورمیانه شکست خورده است.

ایران پس از ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکا، نیازی به بستن تنگه هرمز ندارد و منتظر خطای بعدی آمریکا است تا به بهترین روش پاسخی قاطع به آن بدهد؛ چرا که بانک اهداف ایران برای واکنش، از سواحل خلیج‌فارس تا فلسطین اشغالی امتداد دارد.

ایران در بهترین روزهای خود به سر می‌برد و این امر، به استقلال و توانمندی‌های ذاتی و پروژه‌های بسیار حساب‌شده سیاسی و نظامی این کشور و نیز داشتن دشمنان گمراه و فریب‌خورده با ادعاهای دورغین، برمی‌گردد. ملت ایران پشت سر رهبر کشورشان، که بسیار هوشمندانه با رویارویی‌های روانی و نظامی آمریکا تعامل می‌کنند، ایستاده‌اند و این برای شرایط کنونی کافی خواهد بود.

به خوبی می‌دانیم که آمریکا یک کشور ابرقدرت است که چهار هزار کلاهک هسته‌ای، ۱۰ ناو هواپیمابر، ۲ میلیون سرباز، ۶ ناوگان، صدها کشتی جنگی و ۲ هزار هواپیما در اختیار دارد اما این را هم به خوبی می‌دانیم که آمریکا در ویتنام، عراق، سوریه و افغانستان شکست خورد و در ایران نیز شکست خواهد خورد… و اقتصادش فروخواهد پاشید… تسلط دلار آن از بین خواهد رفت ولی محور مقاومت همچنان اراده اتخاذ هرگونه تصمیم‌گیری را به وفور دارد».

 

اما تحلیلگران با اشاره به موضع تل آویو درقبال سرنگونی پهپاد آمریکایی به دست سپاه پاسداران ایران به سکوت محض مقامات صهیونیست اشاره کردند.

ابراز ناخرسندی عمیق صهیونیستها از عدم واکنش نظامی واشنگتن علیه تهران

رای الیوم در گزارشی نوشت: «حتی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که ایران هراسی بخشی از مواضع وی است، در قبال عدم واکنش ترامپ به سرنگونی پهپاد آمریکایی در آبهای منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، سکوت اختیار کرد. مقامات سیاسی و نظامی و امنیتی این رژیم هم مجبور به هضم موضوع شدند و از استودیویی به استودیوی دیگر برای شرح دیدگاههایشان مشابه دفعات قبل نرفتند».

رسانه های این رژیم هم به دنبال توجیه تصمیم ترامپ در عدم واکنش به ایران برآمدند. رونی دانئیل تحلیلگر امور نظامی کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «عدم واکنش ترامپ به مثابه این پیام به همه است که دور کنونی از تنش پایان یافته است. اما موضوع فقط به بهای پهپاد نیست بلکه به امور دیگری مربوط است».

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز گزارش داد: «سرنگونی پهپاد آمریکایی در آبهای خلیج فارس فقط به بر باد رفتن دهها میلیون دلار محدود نمی شود و تبعات دیگری هم به دنبال دارد.

پهپاد گلوبال هاوک (Global Hawk) به منظور اجرای عملیات‌های جاسوسی و شناسایی توسط نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده آمریکا به کار گرفته می‌شود. برد عملیاتی این پهپاد حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ ناتیکال مایل (بیش از ۲۲ هزار کیلومتر) است و قادر به اجرای ماموریت در تمام شرایط آب و هوایی خواهد بود.بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازنده «گلوبال هاوک» از جمله ویژگی‌های بارز این پهپاد، مداومت پروازی زیاد (بیش از ۳۲ ساعت بدون سوختگیری) در ارتفاع پروازی زیاد (۶۰ هزارپا معادل با ۱۸ کیلومتر از سطح زمین) برای انجام ماموریت اصلی خود یعنی تصویربرداری و نقشه‌برداری آنلاین مناطق وسیع به وسیله دوربین‌ها و سنسورهای مختلف است به طوری‌که قادر است محوطه ای به مساحت ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهیزات ارتباطی با سرعت ۵۰ مگابایت بر ثانیه ارسال کند. بیشترین وزن این پهپاد در هنگام برخاستن، کمی بیشتر از ۱۴.۵ تن است که می‌تواند محموله‌هایی تا وزن ۱۳۶۰ کیلوگرم را با خود حمل کند. بدنه این پهپاد از جنس آلومینیوم است و طراحی بدنه آن نیز به گونه ای طراحی شده تا از سطح مقطع راداری آن کاسته شود. از سویی این پهپاد مجهز به سیستم گرمایش سوخت است که به پرواز آن در ارتفاع بالا کمک خواهد کرد.

 

گلوبال هاوک را می‌توان از جمله تسلیحات گران قیمت ارتش آمریکا برشمرد چراکه قیمت هر فروند از این پهپاد با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری آن، به بیش از ۲۲۰ میلیون دلار می‌رسد و از این حیث یکی از گران‌ترین پهپادهای آمریکایی محسوب می‌شود.

گلوبال هاوک (ار کی و-۴) دور بردترین پهپاد عملیاتی جهان است. هواپیمای بدون سرنشینی است با دو بال بلند بدون پس‌گرایی شبیه به بال یک گلایدر، که برای سوار شدن روی هوا و کاهش مصرف سوخت در ارتفاع بالا کاربرد بسیار دارد. دارای دو دم وی(V) شکل بوده که در میان آن‌ها غلاف موتور توربوفن قرار دارد.هواپیما در قسمت جلوی بدنه (روی بدنه) دارای یک انتن بزرگ ارتباط ماهواره‌ای است که باعث برامدگی در قسمت جلوی بدنه شده‌است. دارای مخازن سوخت داخلی در درون بال و بدنه است و از یک موتور توربوفن رولز ریس ای ایی ۳۰۰۷ اچ بهره می برد که با نام اف ۱۳۷ نیز شناخته می‌شود و دارای توان ۷۰۵۰ پاوند می‌باشد. بدنه هواپیما آلومینیومی است.این هواپیما توان حمل یک محموله ۹۰۰ کیلوگرمی حاوی سنسورهای شناسایی را دارد.

این مدل میتواند تا ارتفاع ۶۵ هزارپایی پرواز کند و ۴ خدمه آنرا کنترل میکنند.

«رون بن یشای» تحلیلگر روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت نوشت: «عامل نگرانی دست یابی ایرانی ها به سیستم های این پهپاد از طریق مهندسی معکوس به ویژه سیستم سنسور و تصویربرداری در ارتفاع ۲۰ کیلومتری آن و فروش فناوری آن به چین و روسیه و کره شمالی است. زیان های ناشی از هدف قرار گرفتن این پهپاد بسیار سنگین و خطرناک است».

گای الیستر تحلیلگر نظامی صهیونیست در پایگاه والا نوشت: «سرنگونی غول وحشی و بزرگ از سوی ایرانی ها سبب تقویت ایران شده است. بقایای پهپاد به دست ایران افتاده دارای تبعات خطرناکی خواهد بود».

«تزوی بارئیل» شرق شناس صهیونیست گفت: «واشنگتن راهبردی درباره برخورد با ایران ندارد. با گذشت ۸ ماه پس از اعمال تحریم ها ضد ایران اما تهران تسلیم نشده و پرچم سفید را بالا نبرده است.

این شرق شناس اسرائیلی با به سخره گرفتن عدم واکنش ترامپ به سرنگونی پهپاد آمریکایی که به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران وارد شده بود و از سوی سپاه پاسداران ایران ساقط شد، اعلام کرد: از چه زمانی تعداد کشته شدگان عاملی در سیاست آمریکا به شمار رفته است؟ فرصت بزرگی از دست رفته است!

منبع:مهر

 

نظر شما
پرونده ویژه