تلاش رسانه های سعودی برای فرافکنی درباره حشد الشعبی / فرمانی که باعث خشم ریاض شد!

۱۳۹۸/۰۴/۱۳ - ۰۹:۴۷:۲۶
کد خبر: ۸۶۶۰۶۲
رسانه‌های وابسته به ریاض که از فرمان اخیر «عادل عبدالمهدی» در خصوص حشد شعبی به خشم آمدند، به فرافکنی علیه این گروه متوسل شدند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به تازگی فرمان ۱۰ ماده‌ای را در خصوص حشد شعبی صادر کرده است. طبق اعلام رسانه‌های عراقی، هدف اصلی و اساسی از صدور فرمان ۱۰ ماده‌ای درباره حشد شعبی، تضمین حقوق این گروه و اجراء مصوبه پارلمان در سال ۲۰۱۶ بوده است.

 

در فرمان صادره از سوی نخست وزیر عراق در این خصوص آمده است: «نیرو‌های حشد شعبی به عنوان بخش جدایی ناپذیر از نیرو‌های مسلح عراق فعالیت می‌کنند و تمامی قوانین حاکم بر نیرو‌های مسلح، به نیرو‌های حشد نیز تسری می‌یابد، مگر مواردی که صریحاً در حکم ویژه مشخص شود. این گروه‌ها به صورت فردی و تشکیلاتی، باید تمامی ارتباطات خود با گروه‌های سیاسی در بند دوم را قطع کنند. گروه‌هایی که به عضویت نیرو‌های مسلح در نمی‌آیند، می‌توانند به تشکیلات سیاسی و زیر نظر احزاب در آیند».

نخست وزیر عراق در فرمان ۱۰ ماده‌ای خود در خصوص حشد شعبی همچنین آورده است: «پادگان‌های محل استقرار نیرو‌های حشد شعبی همانند دیگر نیرو‌های مسلح سازماندهی و مشخص می‌شود و محل استقرار این نیرو‌ها در میدان نبرد برابر با چیدمانی است که نیرو‌های مسلح عراق تعیین می‌کنند». نخست وزیر عراق اعلام کرده است که دستور صادره طی ۳۰ روز آینده اجراء می‌شود و حشد شعبی رسماً به ساختار نیرو‌های مسلح عراق الحاق می‌شود.

فرمان ۱۰ ماده‌ای نخست وزیر عراق در خصوص حشد شعبی در واقع نوعی گام عملی در مسیر اجراء مصوبه سال ۲۰۱۶ پارلمان این کشور تلقی می‌شود. در همین ارتباط، «ولید السهلانی» سخنگوی فراکسیون «بدر» در پارلمان عراق تأکید کرد که فرمان ۱۰ ماده‌ای عبدالمهدی تفاوتی با مفاد مصوبه پارلمان در این خصوص در سال ۲۰۱۶ ندارد. وی اعلام کرد که فراکسیون متبوعش از فرمان صادره از سوی نخست وزیر عراق استقبال می‌کند.

علیرغم مطابقت فرمان ۱۰ ماده‌ای عبدالمهدی با مصوبه سال ۲۰۱۶ پارلمان عراق، اما رسانه‌ها و بنگاه‌های خبریِ خارجی وابسته به برخی سران عرب در منطقه و در رأس آن‌ها عربستان سعودی، مسیر فرافکنی علیه حشد شعبی را در پیش گرفته اند. این رسانه‌ها با انتشار اخبار مختلف و فضاسازی‌های تبلیغاتی، تلاش کردند از فرمان صادره توسط نخست وزیر عراق برای مخدوش کردن چهره حشد شعبی بهره برداری کنند.

‌به عنوان نمونه می‌توان به فرافکنی‌ها و دروغ پردازی‌های شبکه سعودی «العربیه» اشاره کرد. این شبکه سعودی که بازوی تبلیغاتی خاندان آل سعود محسوب می‌شود، تمام تلاش خود را به کار بست تا فرمان ۱۰ ماده‌ای نخست وزیر عراق را علیه حشد شعبی جلوه دهد. العربیه بدون اشاره به این مسأله که عبدالمهدی رسماً حشد شعبی را به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از ساختار نیرو‌های مسلح عراق معرفی کرده است، در خبری مغرضانه اعلام کرد: «عبدالمهدی دستور بستن مقر‌های حشد شعبی را صادر کرد»!

دیگر شبکه سعودی یعنی شبکه «الحدث» نیز همین خط مشی را در قبال فرمان ۱۰ ماده‌ای عبدالمهدی در پیش گرفت و آن را علیه حشد شعبی جلوه داد تا به زعم خود، افکار عمومی را بر ضد این گروه بسیج کرده باشد. در همین حال، روزنامه اماراتی «الخلیج» هم در تبعیت از بوق‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی عربستان سعودی، به فرافکنی علیه حشد شعبی پرداخت تا شاید از این رهگذر چهره این گروه را مخدوش کند.

این تلاش‌های مذبوحانه توسط بنگاه‌های خبری و بوق‌های تبلیغاتی ریاض و ابوظبی به این دلیل صورت می‌گیرد که «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به صورت رسمی و علنی تصمیم به اجراء مصوبه سال ۲۰۱۶ پارلمان عراق گرفته است؛ مصوبه‌ای که حشد شعبی را جزئی جدایی ناپذیر از ساختار نیرو‌های مسلح معرفی می‌کند که می‌بایست از تمامی حقوق و مزایای دیگر نیرو‌های نظامی نیز بهره‌مند باشد.

اظهارات عبدالمهدی پس از صدور فرمان ۱۰ ماده‌ای نیز می‌تواند پاسخی تلویحی به فرافکنی‌های خارجی به ویژه از سوی رسانه‌های منطقه‌ای علیه حشد شعبی، باشد. درهمین ارتباط، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق سخنانی را در خصوص حشد شعبی مطرح کرد. وی ضمن تمجید از فداکاری‌های حشد شعبی گفت: حشد شعبی نقش مهمی در مبارزه با داعش ایفا کرده است. وی افزود: اکنون زمان آن فرا رسیده است که حق و حقوق حشد شعبی تضمین شود. عبدالمهدی با تأکید بر لزوم ساماندهی اوضاع امنیتی عراق گفت: به زودی دستورالعمل‌های بعدی در خصوص سازماندهی نهاد‌های وابسته به حشد شعبی صادر می‌شوند.

تلاش رسانه های سعودی برای فرافکنی درباره حشد الشعبی / فرمانی که باعث خشم ریاض شد

‌از سوی دیگر، فرافکنی‌ها در خصوص حشد شعبی و فرمان ۱۰ ماده‌ای عبدالمهدی در شرایطی انجام می‌شود که احزاب، جریان‌ها و ائتلاف‌های سیاسی عراقی از این فرمان حمایت به عمل آورده اند. در همین راستا، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق از تصمیم عادل عبدالمهدی درخصوص حشد شعبی استقبال به عمل آورد. وی در این خصوص تأکید کرد: «ما دستور العمل صادر شده از سوی نخست وزیر عراق را ارج می‌نهیم و منتظر اجراء شفاف و قاطع آن هستیم». وی همچنین گفت: «این اقدام نقش مهمی در دور نگاه داشتن نهاد‌های نظامی و امنیتی از وابستگی‌های سیاسی دارد».

در همین حال، «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق از فرمان ۱۰ ماده‌ای «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در خصوص حشد شعبی اعلام حمایت کرد. مقتدی صدر در این خصوص گفت که «سرایا السلام» وابسته به جریان صدر اولین گروهی خواهد بود که به فرمان عبدالمهدی عمل می‌کند. رهبر جریان صدر عراق به فرمانده سریا السلام دستور داد تا هرچه سریع‌تر تمامی پایگاه‌های این گروه تعطیل و اسامیِ وابسته به آن حذف شوند.

از سوی دیگر، «قیس الخزعلی» دبیرکل «عصائب اهل الحق» عراق هم از فرمان صادر شده از سوی نخست وزیر این کشور درباره حشد شعبی استقبال کرد. وی در این خصوص گفت: فرمان ۱۰ ماده‌ای عبدالمهدی درباره حشد شعبی گام درستی است. الخزعلی در ادامه گفت: عبدالمهدی با این اقدام خود، تلاش‌ها برای انحلال حشد شعبی را ناکام گذاشت. بنابراین، پر واضح است که فرمان صادر شده از سوی عبدالمهدی بازتاب مثبتی در جامعه عراق به دنبال داشته است.

در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می‌رسد که این است که محور سعودی و اماراتی از فرمان ۱۰ ماده‌ای عبدالمهدی در خصوص حشد شعبی و به رسمیت شناخته شدن این گروه به عنوان جزئی از ساختار نیرو‌های مسلح عراق به شدت خشمگین هستند و با فرافکنی‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای تلاش می‌کنند بر زخمِ خود مرهم بگذارند.

منبع: مهر

 

نظر شما