نژادپرستی ترامپ کنگره را ملتهب کرد

آرایش جنگی زنان دموکرات علیه ترامپ

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۰۶:۱۳:۴۷
کد خبر: ۸۷۰۹۹۴
آرایش جنگی زنان دموکرات علیه ترامپ
اعضای کنگره آمریکا هر چند در تعطیلات آخر هفته از محل کارشان دور بودند اما برای محکوم کردن تازه‌ترین توئیت «نژادپرستانه» ترامپ علیه برخی زنان مجلس نمایندگان و دادن جواب‌های آتشین به او روز پرالتهابی را سپری کردند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ ماجرا از یک توئیت جنجال‌برانگیز ترامپ در روز یکشنبه آغاز شد. او نوشت: جالب است می‌بینم زنان «ترقیخواه» حزب دموکرات در کنگره که اصالتاً از کشورهایی دیگر آمده‌اند که دولت‌هایشان فاجعه تام و تمام، بدترین، فاسدترین و بی‌کفایت‌ترین‌ها در سراسر دنیا هستند (البته اگر اصلاً یک حکومت در حال فعالیت داشته باشند). آنها اینک با صدای بلند و خباثت‌آلود به مردم ایالات متحده، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین ملت روی زمین می‌گویند که کشورمان چگونه باید اداره شود. آنها چرا برنمی‌گردند تا به بازسازی جاهای کاملاً ورشکسته و جنایت‌آلودی که از آنجا آمده‌اند، کمک کنند.

***ترامپ به چه کسانی حمله کرد؟
به نوشته تارنمای هیل، به نظر می‌رسد هدف ترامپ از این توئیت نمایندگانی مانند «الکساندریا اوکاسیو کورتز»، «ایلهان عمر»، «آیانا پریسلی» و «رشیده طلیب» هستند. هر چهار نفر شهروند آمریکا هستند و فقط ایلهان عمر است که خارج از ایالات متحده به دنیا آمده است. ایلهان عمر در موگادیشو پایتخت سومالی به دنیا آمده و به عنوان مهاجر به آمریکا رفت.
پریسلی سیاهپوست است و در شهر سینسیناتی ایالت اوهایو به دنیا آمده. طلیب هم در یک خانواده فلسطینی‌تبار در شهر دیترویت ایالت میشیگان و اوکاسیو کورتز که والدینش اصالت پورتوریکویی دارند، در نیویورک به دنیا آمده‌اند.

***کمپ‌های غیرانسانی
رشته توئیت‌های ترامپ درباره زنان حزب دموکرات در کنگره آمریکا اعتراض‌های گسترده و انتقادهای شدیدی را برانگیخت. فقط زنان دموکرات نبودند که علیه ترامپ موضع دفاعی و سپس تهاجمی گرفتند بلکه مردان کنگره هم به او تاختند.
اوکاسیو کورتز که با ۲۹ سال سن جوان‌ترین عضو مجلس نمایندگان آمریکاست، در توئیتر به ترامپ جواب داد: «آقای رئیس جمهوری، کشوری که از آنجا آمده‌ام و همه به آن سوگند یاد کرده‌ایم، ایالات متحده است.» این نماینده با اشاره به سیاست‌های ضدمهاجرتی ترامپ و جلوگیری از ورود مهاجران آمریکای لاتین به ایالات متحده، رئیس جمهوری به ایجاد «کمپ‌های غیرانسانی» و «نابودی مرزهای آمریکا به نفع خودتان و شرکت‌های ذینفع» متهم کرد.

***نژادپرستی یک رئیس جمهوری بحران‌ساز
پریسلی هم سعی کرد نشان دهد که توئیت ترامپ او و همراهانش را ناامید و از عرصه خارج نکرده است. این نماینده درباره مواضع ترامپ در توئیتر نوشت: این همان چیزی است که نژادپرستی به آن شباهت دارد. ما چیزی هستیم که دموکراسی به آن شبیه است. ما جایی نمی‌رویم بلکه به واشنگتن دی. سی برمی‌گردیم و برای خانواده‌هایی که هر روز به حاشیه رانده و بدنام می‌شوند، می‌جنگیم.
رشیده طلیب هم همزمان با اوکاسیو کورتز و پریسلی توئیت کرد: چه جوابی می‌شود به یک رئیس جمهوری قانون‌گریز و ورشکستگی کامل یک رئیس جمهوری داد؟ او بحران است. ایدئولوژی خطرناک او بحران است. او باید استیضاح شود. ما در کشور خودمان با فساد مبارزه می‌کنیم. من به عنوان یک زن در کنگره هر روز که شما را پاسخگو می‌کنم این کار را انجام می‌دهم.
این نماینده مسلمان کنگره با اشاره به شهری که در آنجا به دنیا آمده است، نوشت: دیترویت به من آموخت چگونه برای جوامعی که شما هر روز به حمله و تحقیقر آنها ادامه می‌دهید، مبارزه کنم. به حرف زدن ادامه بده. به زودی از کاخ سفید بیرون رانده خواهی شد.
ایلهان عمر سومالیایی‌تبار نیز اظهارات ترامپ را بی‌پاسخ نگذاشت و توئیت کرد: آمریکا تنها کشوری است که ما به عنوان اعضای کنگره به آن سوگند یاد می‌کنیم. به همین دلیل است که ما برای محافظت از آن در برابر بدترین، فاسدترین و نالایق‌ترین رئیس جمهوری که به خود دیده است، مبارزه می‌کنیم.
این نماینده مستقیماً خطاب به رئیس جمهوری آمریکا نوشت: تو به ملی‌گرایی سفیدپوستان دامن می‌زنی زیرا از اینکه افرادی مثل ما در کنگره خدمت کرده و علیه دستور کار آکنده از نفرت تو مبارزه می‌کنند عصبانی هستی.

***در حسرت یک سیاست انسان‌دوستانه
«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هر چند اخیراً مناسبات گرمی با این چهار نماینده نداشته است، به هر حال از آنها در برابر ترامپ دفاع کرد. او در پیامی توئیتری اعلام کرد: وقتی ترامپ می‌گوید چهار زن آمریکایی در کنگره به کشورهایشان برگردند این به معنای آن است که او بر طرحش مبنی بر «آمریکا را دوباره عظمت بخشیم» تاکید می‌کند. تنوع (در جامعه) منبع قدرت ماست و اتحاد ما مایه قدرت ماست.
او افزود: اظهارات بیگانه‌ستیزانه ترامپ را که با هدف تفرقه در کشورمان بیان شده، رد می‌کنم. او به جای حمله به اعضای کنگره باید با ما برای رسیدن به یک سیاست انسان‌دوستانه مهاجرتی که بیانگر ارزش‌های آمریکایی باشد، تلاش کند. حمله را متوقف کن.
توئیت پلوسی در محکومیت موضع ترامپ در حالی است که او طرح این چهار زن علیه دیوارکشی رئیس جمهوری در مرز با مکزیک را رد کرد. اوکاسیو کورتز در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز این اقدام پلوسی را «غیرمحترمانه» خواند.

***دهانت را ببند
افراد دیگری هم روز یکشنبه دست به کار شدند تا از طریق شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌های آمریکایی ترامپ را سر جایش بنشانند. «حکیم جفریز» رئیس فراکسیون حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا خطاب به رئیس جمهوری آمریکا توئیت کرد: دهان بی‌حیایت را ببند. حمله نژادپرستانه علیه چهار زن ترقیخواه، قوی و رنگین‌پوست کنگره نه تنها آنها را تضعیف نمی‌کند بلکه ما را قوی‌تر می‌کند.
«بن ری لوجان» دستیار پلوسی نیز که در میان لاتین‌تبارهای مجلس نمایندگان بالاترین رتبه را دارد، در گفت‌وگویی با شبکه فاکس نیوز اظهارات ترامپ را «نژادپرستانه» خواند و گفت: این افراد شهروندان آمریکایی هستند که توسط رای‌دهندگان ایالات متحده آمریکا انتخاب شده‌اند.
در همین حال، «جاش گاتهایمر» نماینده دموکرات ایالت نیوجرسی در توئیتی نوشت: این اظهارات زننده علیه همکاران من کاملاً غیرقابل‌قبول و اشتباه است. این گفته‌ها جایی در کنگره یا هیچ جای دیگری در کشور ما ندارد.
از سنای آمریکا هم صدای اعتراض به ترامپ شنیده شد. «دیک دوربین» سناتور دموکرات ایالت ایلینوی در گفت‌وگو با شبکه سی. بی. اس به طور خاص از ایلهان عمر دفاع کرد. این سناتور که مادرش اصالتاً یک مهاجر اهل لیتوانی است، خود را با اعضای خانواده‌اش و ایلهان عمر مقایسه کرد و اظهار داشت: من هم مثل مادر و برادرهایم به آمریکا متعهد می‌مانم. بابت اینکه برخی اعضای کنگره در کمپ‌های مهاجران بوده، به آمریکا آمده، ابراز وجود کرده و سرانجام به عنوان نماینده انتخاب شده‌اند باید خدا را شکر کرد.
همچنین «پرامیلا جایاپال» نماینده دموکرات ایالت واشنگتن در توئیتر خطاب به ترامپ نوشت: باید آرزو کنی که مثل ما میهن‌پرست باشی. وحشی‌گری تو تهوع‌آور است. تکبرت خنده‌دار است. با چنین حملات نفرت‌انگیزی میلیون‌ها هوادارت را در سال ۲۰۲۰ تبدیل به مخالفانت می‌کنی. تو مایه ننگ کشور و ارزش‌های ما هستی.
«جاستین آماش» تنها عضو جمهوریخواه کنگره که خواستار استیضاح ترامپ شده است، اظهارات ترامپ را نژادپرستانه و منزجرکننده خواند. او بعد از درخواست استیضاح رئیس جمهوری با انتقادات شدید از سوی جمهوریخواهان روبرو شد. به همین دلیل، حزب جمهوریخواه را ترک کرد و اکنون به عنوان نماینده مستقل ایالت میشیگان فعالیت می‌کند.

***فرصت انتخاباتی
توئیت یکشنبه ترامپ همچنین فرصتی به رقبای انتخاباتی وی داد تا این بار از جبهه جدیدی او را آماج حملات انتقادی خود قرار دهند. «برنی سندرز» سناتور مستقل ایالت ورمونت که به عنوان یک نامزد دموکرات وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شده است، در توئیتر نوشت: وقتی رئیس جمهوری را نژادپرست می‌نامم دقیقاً منظورم همین است. ما باید برای کسب عدالت و عزت برای همه کنار هم بایستیم.
«بیل دبلاسیو» شهردار نیویورک سیتی دیگر نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم به شبکه سی. ان. ان گفت: او (ترامپ) گفته که آمریکا را دوباره عظمت می‌بخشد. اما کاری که می‌کند این است که آمریکا را دوباره مورد نفرت قرار دهد.
رقبای سابق ترامپ هم برای زخم زدن به او، به میدان بازگشتند. «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در توئیتر به رئیس جمهوری آمریکا پاسخ داد: آنها اهل آمریکا هستند. اما در یک مورد حق با تو است: در حال حاضر دولت آنها دولت‌شان فاجعه تام و تمام است.

***تسویه حساب در انتخابات ۲۰۲۰
این همه حمله برای ترامپ سخت و تحمل‌ناپذیر بود؛ بنابراین عصر یکشنبه به توئیتر بازگشت تا به همه انتقادها جواب بدهد. او نوشت: غم‌انگیز است وقتی می‌بینیم دموکرات‌ها از کسانی حمایت می‌کنند که از کشورمان بدگویی می‌کنند و علاوه بر این از شوری آشکار و بدون مهار از اسرائیل نفرت دارند. هر گاه با آنها مقابله می‌شود دشمنان خود از جمله نانسی پلوسی را «نژادپرست» می‌خوانند.
ترامپ ادامه داد: این زبان منزجرکننده و بسیاری دیگر از چیزهای مزخرفی که درباره ایالات متحده می‌گویند نباید بدون چالش بماند.
رئیس جمهوری آمریکا گویی این تقابل را در چارچوب یک جدال بزرگ‌تر تنظیم و اجرا کرده است. او به نبرد نهایی در نوامبر ۲۰۲۰ می‌اندیشد یعنی زمانی که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. او می‌خواهد روز حسابرسی را تبدیل به روز انتقام کند. بنابراین در انتهای توئیت خود نوشت: اگر حزب می‌خواهد از چنین رفتار شرم‌آوری چشم‌پوشی کند پس ما نیز به جلوتر نگاه می‌کنیم و شما را در سال ۲۰۲۰ پای صندوق‌های رأی خواهیم دید.

 

نظر شما