سناریوی آمریکا برای تغییر معادلات در جنوب شرق آسیا

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۰۸:۳۹:۴۷
کد خبر: ۸۷۱۵۷۷
سناریوی آمریکا برای تغییر معادلات در جنوب شرق آسیا
دونالد ترامپ همزمان با پایان دوره فعالیت سفیر منتخب باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین این کشور در اندونزی، گام های سیاست خارجی خود را برای گسترش روابط با بزرگترین کشور مسلمان جهان؛ چهارمین کشور پرجمعیت دنیا ،میزبان دبیرخانه کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا " آسه آن" و همچنین تغییر معادلات سیاسی - اقتصادی در منطقه تندتر کرده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛گزارش رسانه‌های آسیایی حاکی است: آمریکا پس از آنکه نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ در اندونزی مشخص شد و جوکو ویدودو دور دوم ریاست جمهوری اش را در اندونزی آغاز کرده، درصدد است تا با به کارگیری یک سفیر فعال‌تر، بیش از گذشته روابط خود را با بزرگترین کشور جنوب شرق آسیا را گسترش دهد.

بر اساس این گزارش‌ها قرار است "سونگ یونگ کیم" سفیر کنونی آمریکا در فیلیپین به عنوان سفیر جدید آمریکا در اندونزی مشغول به کار شود. وی پیشتر سفیر آمریکا در کره جنوبی، مالزی و ژاپن نیز بوده است.

این رسانه‌ها در گزارش خود تاکید دارند با توجه به اینکه سونگ یونگ کیم نقش مهمی در برگزاری نخستین دیدار تاریخی میان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور داشت.

سونگ با حکم دونالد ترامپ بزودی جایگزین "ژوزف داناوان" سفیر منتخب باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در اندونزی می‌شود. البته وی پیش از عزیمت به جاکارتا نیاز به تأیید کنگره برای شروع به کار خود دارد. داناوان در سال ۲۰۱۶ چهار روز قبل از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان سفیر واشنگتن در جاکارتا مشغول به کار شد.

کاخ سفید روز چهارشنبه گذشته نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سونگ به دستور ترامپ بزودی سفیر جدید آمریکا در اندونزی خواهد بود.

یونهاپ خبرگزاری کره جنوبی نیز در این زمینه نوشت: سونگ یکی از دیپلمات‌های کلیدی دولت ترامپ در جنوب شرق آسیاست. وی هدایت کننده تیم آمریکا در مذاکرات واشنگتن- پیونگ یانگ در مورد برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی بوده و سال گذشته نیز برای برگزاری نخستین دور از گفت وگوهای ترامپ- کیم در سنگاپور، نقش بسیار مؤثری را ایفا کرده است.

آمریکا و اندونزی در ۷۰ سال گذشته روابط دیپلماتیک و اقتصادی داشته‌اند. این دو کشور در سال‌های اخیر همکاری‌های مشترکی در زمینه‌های مقابله با تروریسم، امنیت دریایی، برگزاری رزمایش‌های نظامی مختلف و همچنین حضور ناوگان رزمی آمریکا در دریای جنوبی چین داشته‌اند.

رسانه‌های آسیایی همواره در گزارش‌های متعدد تاکید دارند که جاکارتا فارغ از سطح مناسبات اقتصادی، اعلام کرده که درعرصه بین الملل مجبور جانب یکی از دو طرف آمریکا و چین را نخواهد گرفت و تمایل دارد یک دوست خوب برای واشنگتن و پکن باشد.

بر اساس آمارهای اعلام شده، حجم روابط تجاری اندونزی با چین در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۵۸.۸۵ میلیارد دلار بوده که این رقم در مورد آمریکا افزون بر ۲۷ میلیارد دلار ثبت شده است. چین در حال حاضر نخستین سرمایه گذار خارجی در اندونزی نیز محسوب می‌شود.

یونهاپ پیشتر گزارش داد که سونگ به عنوان سفیر آمریکا در کره جنوبی و نماینده واشنگتن در مذاکرات برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی بخوبی توانست مذاکرات را با ۶ طرف این گفت وگوها به پیش برد.

ناظران منطقه‌ای می‌گویند آمریکا که همواره از میزان روابط تجاری واشنگتن- جاکارتا گلایه مند بوده احتمالاً درصدد است تا با استفاده از سفیر جدیدش که دیپلماتی کهنه کار در منطقه است، بتواند فاصله خود با چین را در روابط تجاری با جاکارتا بازسازی کند.

علاوه بر این ترامپ احتمالاً با انتخاب این دیپلمات ۵۹ ساله متولد کره جنوبی، قصد دارد معادلات سیاسی – اقتصادی این منطقه را بیش از گذشته به نفع واشنگتن تغییر دهد.

منبع:ایرنا

نظر شما