یوکیا آمانو که بود؟

۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۲:۵۷:۰۰
کد خبر: ۸۷۴۴۳۶
یوکیا آمانو که بود؟
یوکیا آمانو مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه مه سال ۱۹۴۶ در کاناگاوا در ژاپن متولد شده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ یوکیو آمانو که فارغ‌التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه توکیو است در سال ۱۹۷۲ میلادی به وزارت خارجه ژاپن راه یافت. او تا پیش از سال ۲۰۰۵ میلادی که ماموریت خود را در وین آغاز کرد، رئیس بخش علوم و کنترل تسلیحات هسته‌ای وزارت خارجه ژاپن بود و در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ میلادی مقام ریاست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برعهده داشت.

آمانو که با به دست آوردن دو سوم آرا در نشست دوم ژوییه سال جاری شورای حکام، جانشین محمد البرادعی شد، در آوریل سال ۲۰۰۱ میلادی نیز به‌عنوان نماینده ژاپن در هیئت سازمان ملل متحد در زمینه مسائل موشکی منصوب و درست سه ماه پس از آن نیز وارد گروه متخصصان سازمان ملل در زمینه تحصیلات منع گسترش و خلع سلاح هسته‌ای شد.

این دیپلمات ژاپنی در سفارتخانه‌های ژاپن در هانوی، واشنگتن و بروکسل نیز حضور داشته و همچنین یکی از اعضای هیئت اعزامی ژاپن به کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای در ژنو بوده است.

آمانو، را دیپلماتی محافظه کار توصیف می‌کردند که از حمایت کشور‌های غربی و صنعتی برخوردار بود. او که ژاپنی بود جانشین محمد البرادعی مصری شده که دوازده سال رئیس آژانس بود.

چه کسی جانشین «یوکیا آمانو» می‌شود؟

دو نفری که احتمال زیادی وجود دارد نامزد جانشینی آمانو شوند «کرنل فروتا» هماهنگ‌کننده ارشد سیاستگذاری آژانس از رومانی و «رافائل گروسی» نماینده آرژانتین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند. پیشتر در خبر‌ها آمده بود تا زمان برگزاری انتخابات مدیرکلی، بخشی از مسئولیت‌های آمانو به «کرنل فروتا» واگذار می‌شود.

یوکیا آمانو که بود؟

پیش‌تر که زمزمه‌های استعفای آمانو مطرح شده بود«طارق رئوف» مسئول سابق هماهنگی سیاستگذاری آژانس گفته بود «اینکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل ناتوانی جسمی در اجرای وظایفش کناره‌گیری کند، بی‌سابقه است. اساسنامه آژانس در این رابطه سکوت کرده است».

نظر شما