فرانسه: با انگلیس فقط همکاری اطلاعاتی می‌کنیم!

۱۳۹۸/۰۵/۰۴ - ۰۷:۰۷:۲۸
کد خبر: ۸۷۶۱۷۸
فرانسه: با انگلیس فقط همکاری اطلاعاتی می‌کنیم!
وزیر دفاع فرانسه بامداد روز جمعه گفت: پاریس قصد دارد برای حفظ امنیت حمل و نقل در آب های خلیج فارس با لندن و برلین همکاری اطلاعاتی داشته باشد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ «فلورانس پارلی» در مصاحبه با روزنامه ریپاپلیک (جمهوری) گفت: هماهنگی قابلیت های نظامی و اشتراک اطلاعات برای تامین امنیت آب های خلیج فارس بدون اعزام نیروی بیشتر نظامی به منطقه صورت می گیرد.

پارلی افزود: ما به تازگی با متحدان خود در آلمان و انگلیس برای یک اقدام مشترک که می تواند به تامین امنیت حمل و نقل دریایی در خلیج فارس و ارزیابی خاص از وضعیت کمک کند، تماس هایی داشته ایم.

وزیر دفاع فرانسه گفت: تلاش های ما برای تامین امنیت خلیج فارس با هدف کاهش تنش های کنونی در این منطقه و دفاع از منافع خود است.

وی افزود: ما نمی خواهیم در ائتلافی حضور داشته باشیم که نتیجه تشکیل آن ائتلاف تشدید تنش در منطقه باشد.

پیش از این نیز «جرمی هانت» وزیر سابق خارجه انگلیس در روز دوشنبه خواستار تشکیل ائتلاف حفاظت دریایی به رهبری اتحادیه اروپا در آب های خلیح فارس شد.

وزیر امور خارجه انگلیس در پارلمان گفت که بریتانیا برای تامین آزادی کشتیرانی در خلیج فارس باید حضور خود را افزایش دهد. او گفت: ما دنبال این هستیم که برای تردد امن کشتی‌های باری و خدمه آنها در این منطقه حیاتی یک نیروی حفاظتی به رهبری کشورهای اروپایی تشکیل دهیم. ما در صددیم هر چه سریعتر این نیرو را تشکیل دهیم.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، روز سه شنبه با محکوم کردن طرح تشکیل ائتلاف نظامی اروپایی هشدار داده بود که حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس باعث ناامنی این منطقه خواهد شد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم روز سه شنبه در پیامی در توییتر ضمن تبریک انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر بریتانیا نوشت: ایران دنبال رویارویی نیست. اما ما ۱۵۰۰ مایل خط ساحلی در خلیج فارس داریم. اینها آب های ماست و ما از آنها محافظت می کنیم.

 

نظر شما