پس از ناکامی درتشکیل ائتلاف دریایی درخلیج فارس،

انگلیس به ائتلاف دریایی آمریکا می پیوندد

۱۳۹۸/۰۵/۱۵ - ۱۰:۰۲:۲۲
کد خبر: ۸۸۱۴۸۱
انگلیس به ائتلاف دریایی آمریکا می پیوندد
دولت انگلیس روز گذشته (دوشنبه) ضمن مخالفت با اعمال تحریم های واشنگتن علیه ایران و ناکامی در تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس اعلام کرد که به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز خواهد پیوست.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اعلام این خبر افزود: تنش ها میان ایران و انگلیس پس از توقیف نفتکش "استنا ایمپرو" انگلیس درخلیج فارس وتوقیف نفتکش"گریس ۱" که حامل نفت خام ایران در تنگه جبل‌الطارق بود، شدت یافت.

این روزنامه ادامه داد:

انگلیس، ایران را به نقض تحریم های اتحادیه اروپا و فروش و حمل نفت به سوریه متهم کرده و تصمیم خود برای پیوستن به ائتلاف امنیتی آمریکا در خلیج فارس را پس از انتصاب «بوریس جانسون» به نخست وزیری این کشور عنوان کرد.

جانسون تقویت روابط با ایالات متحده را در اولویت قرار داده زیرا تجارت آزاد با واشنگتن محور برنامه های وی برای برگزیت است.

این در حالی است که پیش از این «جرمی هانت» وزیر خارجه سابق انگلیس گفته بود که این کشور یک نیروی حفاظتی اروپایی برای کشتیرانی در خلیج فارس در حال طراحی است.به نظر می رسد بعد از جواب منفی کشورها به این ائتلاف و عدم موافقت سایر کشورها با شرکت در ائتلاف دریایی آمریکا، اکنون لندن به سمت مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکا حرکت کرده است.

فرانسه و آلمان در میان افزایش نگرانی ها ازنزدیکی لندن به دولت «دونالد ترامپ» که به صورت یکجانبه از توافق هسته ای با ایران خارج شد، اعلام کرده اند که به هیچ ائتلافی به رهبری آمریکا نخواهند پیوست.

با این وجود انگلیس امیدوار بود که با پیوستن لندن به ائتلاف آمریکایی، دیگر کشورها نیز برای این کار ترغیب شوند.

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته اعلام کرد که این اقدام باعث "امنیت حمل و نقل دریایی" در منطقه خلیج فارس خواهد شد.

وی همچنین افزود: انگلیس همچنان متعهد به همکاری با ایران به منظور حفظ توافق هسته ای با این کشور است و به تحریم های آمریکا علیه ایران نخواهد پیوست.

روز دوشنبه با اعلام صدراعظم آلمان مبنی بر عدم پیوستن برلین به ائتلاف های آمریکایی، تمام این امیدواری های انگلیس به یاس تبدیل شد.

وزیر امور خارجه آلمان نیز تاکید کرده که "در حال حاضر لندن تمایل دارد به این ائتلاف آمریکایی بپیوندد اما ما تن به این کار نخواهیم داد."

سخنگوی دولت برلین در یک کنفرانس خبری درباره ائتلاف دریایی آمریکا گفت: آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در وضعیت و زمان کنونی، شرکت در ائتلاف آمریکایی در تنگه هرمز علیه ایران را ضروری نمی داند و تمام اعضای دولت نیز موافق نظر خانم مرکل هستند. »

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در این باره گفت: ما از تصمیم انگلیس برای مشارکت در ایجاد امنیت حمل و نقل دریایی و تقویت آزادی ناوبری در خلیج فارس استقبال می کنیم.

سفارت آمریکا در برلین سه شنبه هفته گذشته از دولت آلمان خواست تا به آنچه که ائتلاف حفاظت از "عبور و مرور دریایی در تنگه هرمز" و "مبارزه با خشونت های ایران" در این تنگه توصیف کرد،  بپیوندد.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان پیشتر در نشستی خبری  به طرح اروپایی‌ها برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج ‌فارس اشاره کرده و  گفته بود: توصیه نمی‌کنیم کشورهای فرامنطقه‌ای به این ائتلاف‌ها بپیوندند؛ ائتلاف‌هایی که مبنای درستی ندارند و براساس توهم هستند. او با بیان اینکه ایران خود را موظف به حفظ امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز می‌داند، تصریح کرد: به آمدن کشورهای فرامنطقه‌ای به‌منظور تأمین امنیت تنگه هرمز راضی نیستیم؛ زیرا این منطقه امنیت دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز