دردسر بزرگ آمریکا/ آیا پیونگ‌یانگ از نقطه ضعف ترامپ آگاهی دارد؟

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۰۷:۰۸:۲۶
کد خبر: ۸۸۱۸۴۶
دردسر بزرگ آمریکا/ آیا پیونگ‌یانگ از نقطه ضعف ترامپ آگاهی دارد؟
آزمایش‌های روز‌های اخیر کره شمالی نشان می‌دهد گویا موقعیت کنونی دونالد ترامپ راه را برای خروج از محاصره اقتصادی در اختیار پیونگ‌یانگ قرار داده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ کره شمالی روز سه‌شنبه پس از تازه‌ترین آزمایش موشکی خود اعلام کرد «اقدامات نظامی خصمانه» کره جنوبی و آمریکا این کشور را مجبور کرده تا «راهی جدید» در پیش بگیرد.

پیونگ‌یانگ بامداد سه‌شنبه دو موشک جدید آزمایش کرد، این آزمایش چهارمین آزمایشی بود که طی دو هفته اخیر انجام داد. کره شمالی هدف از دور جدید آزمایش موشک‌های بالستیک را هشداری به جنگ‌طلبان کره جنوبی و همراهی آنها با اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا اعلام کرده است.

برآورد سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی کره جنوبی نشان می‌دهد که آزمایش‌های موشکی کره شمالی قرار نیست به این زودی متوقف شود، موضوعی که مقامات پیونگ‌یانگ نیز روز سه‌شنبه بر آن تأکید کردند.

خرداد ماه پارسال سران آمریکا و کره شمالی  پس از کش‌ و قوس‌های فراوان در سنگاپور برای نخستین بار با هم دیدار و گفت‌وگو کردند تا روند «خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره» را آغاز کنند. دونالد ترامپ، نخستین رئیس‌جمهوری بود که در زمان حضور در کاخ سفید با رهبر کره شمالی دیدار می‌کرد، روسای جمهور قبلی آمریکا حاضر به انجام این کار نشده بودند. از این رو، بسیاری از تحلیلگران این دیدار را به ویژه با توجه به هسته‌ای شدن کره شمالی، یک پیروزی بزرگ برای این کشور و مذاکره آن با آمریکا را نیز «مذاکره‌ای از موضع قدرت» تفسیر کردند.

رئیس‌جمهور آمریکا که خود زمانی شومن تلویزیون بوده و شیفته تصویر و هیاهوی رسانه‌ای است، پس از دیدار بی‌سابقه خود با رهبر کره  شمالی مدام تکرار می‌کرد که پیونگ‌یانگ به صورت یک‌جانبه روند نابودی سلاحهای هسته‌ای خود را آغاز کرده و آمریکا نیز پس از نابودی کامل و برگشت‌ناپذیر برنامه هسته‌ای، تحریم‌های همه‌جانبه علیه این کشور را لغو خواهد کرد. در مقابل اما مقامات کره شمالی تأکید می‌کردند که راهبرد «امتیاز در برابر امتیاز» را در پیش خواهند گرفت و تنها هنگامی سلاح‌های هسته‌ای خود را به تدریج کنار می‌گذارند که واشنگتن نیز گام به گام تحریم‌ها را لغو کند.

اظهارات مقامات آمریکا و کره شمالی پس از دیدار سنگاپور نشان می‌داد که دو طرف درک متفاوتی از  مفهوم «خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره » و سند جامع مشترکی دارند که در این دیدار به امضاء دو طرف رسیده بود. کره شمالی می‌گوید بنا بر این توافق، آمریکا باید رزمایش‌های مشترک در شبه جزیره را متوقف و نیروهای نظامی و تسلیحات جنگی را از منطقه خارج کند، کاخ سفید اما بر خلع سلاح هسته‌ای کامل و برگشت‌ناپذیر کره  شمالی بدون رفع هیچ گونه تحریم و دریافت امتیازی تأکید دارد.

اختلاف‌نظرهای دو طرف در زمینه توافق‌های سنگاپور  در نیمه‌کاره ماندن نشست دوم  ترامپ و کیم جونگ اون در هانوی، پایتخت ویتنام، خود را بیشتر آشکار کرد. مایک پمپئو در توجیه شکست دومین نشست سران آمریکا و کره شمالی مدعی شد پیونگ یانگ خواستار رفع کامل تحریم‌هاست،  اما «ری یونگ هو»، وزیر خارجه کره  شمالی پاسخ داد که  پیونگ یانگ بر اساس راهبرد امتیاز در برابر امتیاز تنها خواستار رفع برخی از تحریم‌ها شده است.

سومین دیدار کیم جونگ اون و ترامپ در اوایل تیرماه نیز اختلاف‌های دو کشور را نه تنها حل نکرد که بار دیگر و پس از یک سال، علی‌رغم ادعای مکرر رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر «روابط دوستانه» او با رهبر کره  شمالی، وارد مرحله جدیدی شده است.

علی‌رغم هشدارهای کره  شمالی، آمریکا و کره جنوبی چند هفته پیش اعلام کردند رزمایش نظامی ۱۵ روزه خود را در شبه‌جزیره کره انجام خواهند داد. بنا بر ادعای رسانه‌های آمریکا به منظور تحریک‌نکردن کره  شمالی، این رزمایش بدون اعلام عمومی از روز دوشنبه آغاز شده است. با این حال پیونگ‌یانگ روز سه‌شنبه تأکید کرد انجام چنین رزمایشی «اقدام نظامی خصمانه» دو کشور علیه کره شمالی و «نقض فاحش توافق‌های سنگاپور» است.

به ظاهر دور جدید آزمایش‌های موشکی و نمایش دست‌آوردهای جدید نظامی کره  شمالی، واکنشی به بی‌توجهی مقامات آمریکا و کره جنوبی به هشدارهای این کشور و قدرت‌نمایی آنها در مرزهای کره شمالی است، اما با توجه به نوع واکنش منفعلانه آمریکا به دور تازه آزمایش‌های پی‌درپی پیونگ‌یانگ، به نظر می‌رسد کره شمالی به منظور امتیازگیری بیشتر از آمریکا نقطه ضعف ترامپ را پیدا کرده است.

پس از خروج پی‌درپی دولت آمریکا از توافق‌های بین‌المللی، مقامات کره شمالی اکنون به خوبی می‌دانند که  تحت هیچ شرایطی نمی‌تو‌ان به وعده‌های مقامات کاخ سفید اعتماد کرد و علی‌رغم امضا هر گونه توافقی، تنها اهرم فشار برای امتیازگیری از این کشور افزایش قدرت نظامی و هسته‌ای خود و شناسایی نقاط ضعف و پاشنه آشیل دولت آمریکاست. 

تمایل شدید ترامپ برای خودداری از افزایش تنش با کره شمالی نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور آمریکا حل مسئله هسته‌ای کره  شمالی را برگ برنده خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا می‌داند و تلاش دارد تا پیش از انخابات دست‌کم یک بار دیگر تصویر او در کنار کیم جونگ اون از رسانه‌های جهان منتشر شود. 

از سوی دیگر ظاهراً شلیک آزمایشی پی‌درپی موشک‌های بالستیک کره شمالی نشان از آگاهی مقامات این کشور از نیاز ترامپ به ادامه گفت‌وگوهاست، بنابراین سعی دارند با اعمال فشار موشکی و هسته‌ای او را وادار به انجام تعهدات آمریکا و دادن امتیازهای بیشتر کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز