ژاپن به جای تنگه هرمز به آب های یمن کشتی اعزام می کند

۱۳۹۸/۰۵/۱۸ - ۱۸:۳۳:۲۳
کد خبر: ۸۸۲۷۷۰
ژاپن به جای تنگه هرمز به آب های یمن کشتی اعزام می کند
یک مقام دولت ژاپن به خبرگزاری کیودو گفت که دولت این کشور قصد دارد با هدف حفظ رابطه با تهران و واشنگتن به جای تنگه هرمز به آب های یمن کشتی اعزام کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ کیودو روز جمعه دو روز بعد از سفر «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا به توکیو بدونه اشاره به نام و عنوان این مقام ژاپنی افزود: توکیو با توجه به رابطه دوستانه ای که با تهران دارد تمایلی به اعزام نیرو به تنگه هرمز ندارد اما از آنجائیکه که نمی خواهد درخواست آمریکا را هم بی پاسخ بگذارد احتمال دارد چند کشتی گشتی به آب های یمن و تنگه باب المندب اعزام کند.

او گفته است که ژاپن در حال بررسی اعزام ناوشکن و هواپیمای نظارتی به این تنگه است.

اظهارات این مقام ژاپنی در حالی است که «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه در ژاپن از مقامات این کشور خواست به ائتلاف دریایی آمریکا برای آنچه که حفاظت از تنگه هرمز عنوان می کنند بپیوندد اما تا کنون این درخواست با مخالفت یا حداقل عدم استقبال مقامات این کشور مواجه شده است.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه گذشته در مسیر سفر به ژاپن در گفت و گو با خبرنگاران گفته بود از ژاپن خواهد خواست به ائتلاف دریایی آمریکا بپیوندد.

رییس پنتاگون گفته بود هر کشوری که به آزادی ناوبری و آزادی تجارت علاقه مند باشد، باید به ائتلاف حفاظت از تنگه هرمز بپوندد این چیزی است که ژاپنی ها باید آن را به شدت مورد توجه قرار دهند من در مورد این موضوع در این سفر با آنها صحبت خواهم کرد.

این درخواست وزیر دفاع آمریکا در حالی بود که مقامات ژاپن بارها اعلام کرده اند تمایلی برای عضویت در این ائتلاف ندارند و به دنبال ایفای نقش سازنده تری هستند.

در همین حال آبه شینزو نخست وزیر ژاپن نیز روز چهارشنبه در سخنرانی خود در هیروشیما گفته بود بر اساس طیف وسیعی از ملاحظات از جمله روابط توکیو با واشنگتن و تهران، تصمیم خواهد گرفت که کشورش چه نقشی را در این ائتلاف می تواند ایفا کند.

وی گفت: ژاپن نقش مهمی در رفع تنش ها در خاورمیانه ایفا خواهد کرد.

تلاش های ترامپ برای پیوستن کشورهای دیگر به این ائتلاف دریایی عملا شکست خورده است به همین دلیل برای چندمین بار با اعزام نمایندگان و مقامات دولتی به کشورهای منطقه به دنبال راهی برای تغییر نظر این کشورها است اما تا کنون به نتیجه نرسیده است وزیر دفاع آمریکا امروز نیز از سئول خواسته بود به این ائتلاف بپیوندد اما تا کنون موفق به همراهی کره جنوبی با خود نشده است.

نظر شما