حقایقی از پرونده سیاه حقوق بشری عربستان سعودی / شکنجه به سبک بن‌سلمان!

۱۳۹۸/۰۵/۲۴ - ۱۴:۱۹:۰۲
کد خبر: ۸۸۵۱۷۰
حقایقی از پرونده سیاه حقوق بشری عربستان سعودی / شکنجه به سبک بن‌سلمان!
باوجود گزارش‌های مکرر واسناد معتبر هیچ‌کس در دنیا نسبت به خشونت‌های دولت عربستان علیه زندانیان موضع نمی‌گیرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ پرونده سیاه عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر آشکارتر و واضح‌تر از آن است که جایی گفته شود. قتل فجیع جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول یک نمونه بارز از این پرونده بود که همه جهانیان را آگاه کرد. عجیب آن‌که مقامات سعودی به رغم این رسوایی‌ها همچنان به اقدامات ضد حقوق بشری خود ادامه می‌دهند و از هیچ مرجعی درداخل یا خارج از کشور نیز ابایی ندارند. یک نمونه جدیدتر آن، شکنجه و آزار جنسی لجین الهذلول زندانی سیاسی سعودی است که عربستان در صدد پرده پوشی آن برآمد، اما دراین کار ناکام ماند. به همین بهانه نگاهی دوباره می‌اندازیم به پرونده حقوق بشری عربستان سعودی.

شمار زندانیان سیاسی در عربستان سعودی معلوم نیست. برخی منابع تعداد آن‌ها را حدود ۳۰ هزار نفر اعلام کرده و می‌گویند آن‌ها بار‌ها در معرض انواع و اقسام شکنجه‌ها قرار گرفته اند. به گزارش میدل ایست آنلاین، شمار زندانیان سیاسی در عربستان حدود ۳۰ هزار نفر است که در شرایط دشواری از جمله انواع شکنجه و بدرفتاری قرار دارند. اخیرا حساب کاربری «زندانیان عقیدتی» که یک سازمان مدافع حقوق زندانیان سیاسی در عربستان است - در توییتر نوشت: آنچه در رسانه‌های عربستان درباره حقوق تضمین شده زندانیان منتشر می‌شود، دروغ است، بروید بدن‌های زندانیان را ببینید چگونه از شلاق‌ها و لگد‌های افسران امنیتی کبود شده است، روی بدن‌های آن‌ها تیرگی‌هایی در اثر ضربات دیده می‌شود.

شکنجه و مرگ

خانواده یکی از زندانیانی که هفت سال از بازداشت او می‌گذرد، درباره مشکلات و رنج‌های زندانیان عقیدتی در عربستان اعلام کرد، سلول‌های انفرادی مملو از حشرات مختلف و موش‌هاست. فرد زندانی درد بسیاری دارد و هیچ توجهی به او نمی‌شود، اگر هم از آن‌ها درخواست معالجه کند و این خواسته را تکرار کند، تیمی از گروه ویژه را می‌فرستند تا او را مورد ضرب و شتم قرار دهند تا زندانی دیگر چنین درخواستی نکند.

منابع خبری می‌گوید روز شنبه گذشته صالح الضمیری، مبلغ عربستانی در زندان الطرفیه در منطقه القصیم در این کشور جان باخت. پیش از آن نیز برخی فعالان از فوت شیخ احمد العماری، رئیس پیشین دانشکده قرآن دانشگاه مدینه منوره در اثر سکته مغزی در داخل زندان خبر داده بودند. مسؤولان ریاض از سپتامبر ۲۰۱۷ مبلغان برجسته و فعالان عربستانی و در رأس آن‌ها العوده، القرنی و العمری را بازداشت کردند. چند ماه پیش روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: به اسنادی دست‌یافته که افشاکننده ابعاد شکنجه زندانیان سیاسی در عربستان سعودی است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، گاردین نوشت این اسناد محرمانه که برای پادشاه سعودی تهیه شده است ثابت می‌کند زندانیان سیاسی در عربستان به‌رغم آنچه دولت این کشور ادعا می‌کند، مورد شکنجه جسمی و آزار قرار می‌گیرند. در این اسناد توصیه‌هایی شامل عفو زندانیان سیاسی یا آزادی زودهنگام افراد بیمار، به پادشاه سعودی ارائه شده، اما این توصیه‌ها مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که زندانیان سیاسی زن در عربستان را با شوک الکتریکی شکنجه می‌دهند. «عادل أحمد بوناعمه»، «محمد السعود البشر»، «فهد عبدالعزیز السنیدی»، «زهیر کتبی»، «عبد العزیز بن فوزان الفوزان»، «یاسر عبدا... العیاف»، «سمر محمد بدوی» و «هتون أجود الفاسی» از جمله افرادی هستند که به نوشته گاردین درباره سلامتی آن‌ها تحقیق شده است. براساس اسنادی که گاردین به آن دست‌یافته، بیشتر زندانیان از وضعیت جسمانی نامطلوبی برخوردار بودند و توصیه شده است که آن‌ها را از سلول انفرادی به مراکز درمانی منتقل کنند. دولت عربستان که خود را عضو کنوانسیون ملل متحد علیه شکنجه می‌داند «هرگونه اتهامی را علیه بدرفتاری با زندانیان» رد می‌کند.

ماجرای سلمان العوده

عبدا... العوده، پژوهشگر حقوقی و پژوهشگر ارشد دانشگاه جرج‌تاون واشنگتن و فرزند سلمان العوده، مبلغ سعودی که از سوی دولت عربستان دستگیر شده، در یادداشتی درباره دستگیری پدرش می‌نویسد: «در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ پدر من که یک مبلغ مسلمان اصلاح‌طلب سعودی است، در توییتر برای ۱۴‌میلیون دنبال‌کننده خود پیامی غیرتوهین‌آمیز نوشت که دولت را به پایان دادن به بن‌بست دیپلماتیک با قطر دعوت می‌کرد. چند ساعت بعد ماموران امنیتی دولتی او را در خانه دستگیر کردند و او حالا به دلیل اتهاماتی از جمله گسترش فساد، درخواست برای سلطنتی بر مبنای قانون اساسی، ایجاد نفاق در جامعه، تهییج و «تمسخر دستاورد‌های دولت» با حکم اعدام روبه‌رو است.

عبدا... العوده اظهار کرد پدرش از زمان دستگیری در حبس انفرادی است و با او بدرفتاری شده، چشمان و دستانش بسته بوده، در سلولش به زنجیر کشیده شده و از خواب و دریافت خدمات درمانی محروم بوده است؛ تا حدی که پس از پنج ماه به بیمارستان منتقل شده است. به گفته العوده، ۱۷ نفر از اعضای خانواده او از سفر منع شده‌اند و عمویش به خاطر این‌که درباره دستگیری پدرش را توییت کرده، بازداشت شده است. سفارت عربستان در واشنگتن نیز از او خواسته برای «تمدید گذرنامه‌اش» به عربستان بازگردد.

نقش محمد بن سلمان

به گفته کارشناسان از زمان قدرت گرفتن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۷، افزایش قابل‌توجهی در تعداد اعدام‌های عربستان صورت گرفته است. به گفته عبدا... العوده، در سال ۲۰۱۰، ۲۷ نفر در عربستان اعدام شده‌اند که این آمار در سال ۲۰۱۵ به ۱۵۸ نفر رسید و اکثر آنان در اعتراضات بهار عربی حضور داشته‌اند، اما در سال جاری میلادی تاکنون ۱۳۴‌نفر اعدام شده‌اند که دست‌کم ۲۴ نفر دیگر نیز به‌زودی اعدام خواهند شد و احتمالا سلمان العوده هم یکی از آنان است. العوده با انتقاد از سکوت جامعه بین‌المللی در اعتراض به اقدامات عربستان، خواستار افزایش حمایت‌ها از انجام تحقیقات مستقل درباره اعدام‌های سعودی‌ها شد و بر لزوم ایستادن در برابر این اعدام‌ها تاکید کرد. بن‌سلمان علاوه بر بازداشت گسترده شاهزادگان و بازرگانان، تاکنون تعداد زیادی از روحانیون را هم به دفعات متعدد بازداشت کرده و همچنین به صورتی بی‌رحمانه با فعالان حقوق بشر اعم از زن و مرد برخورد می‌کند. قتل فجیع جمال خاشقچی و دستگیری چند فعال زن در عربستان ازجمله این اقدامات بوده است.

یکی از آخرین نمونه‌های آن بازداشت لجین الهذلول از زنان فعال سیاسی سعودی است که هنوز او را آزاد نکرده‌اند. به گزارش العالم، ولید الهذلول برادر لجین، گفته است مقامات این کشور به خواهرش گفته‌اند در صورتی می‌تواند از زندان آزاد شود که اظهارات خود را درباره شکنجه در زندان الحائر تکذیب کند. مقامات سعودی گفته‌اند لجین باید این اظهارات را در برابر تلویزیون بیان کند تا آزاد شود. لجین الهذلول ۳۰ ساله، سال گذشته به همراه شماری از زنان فعال رسانه‌ای و حقوقی در عملیاتی بازداشت شد. او به همراه چند نفر از بازداشتی‌ها گفتند که از سوی بازجویان شکنجه شده و در معرض آزار جنسی قرار گرفته است. به گفته برادر لجین، او ابتدا با این توافق و حضور در برابر دوربین موافقت کرده بود. اما خواهر لجین به نام لینا نیز نوشت هر اتفاق و توافقی صورت بگیرد، بار دیگر شهادت می‌دهد که خواهرش در زندان مورد شکنجه و آزار جنسی قرار گرفته است.

در پایان باید گفت؛ نکته عجیب این‌که هیچ‌کس قادر نیست به پرونده ضد حقوق بشری محمد بن سلمان رسیدگی کند. حمایت بی‌دریغ دونالد ترامپ و کل کشور‌های غربی از او درکنار دلار‌های نفتی عربستان و ولخرجی‌های مکرر این شاهزاده میلیاردی موجب شده تا به رغم این‌که بن‌سلمان دستانش به خون بیگناهان زیادی آلوده شده کسی او را محاکمه نکرده یا به دادگاهی نکشانده است. همین بی‌توجهی و مصونیت موجب شده تا او با فراغ بال همچنان به جنایات بیشتری بر ضدبشریت دست بزند.

منبع: روزنامه جام جم

 

نظر شما