به بهانه سفر رئیس جمهوری ترکیه به مسکو

اردوغان در روسیه به دنبال چیست

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۱۳:۴۲:۵۶
کد خبر: ۸۹۰۳۷۴
اردوغان در روسیه به دنبال چیست
"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه امروز (سه شنبه) در حالی عازم مسکو شد که قرار است با "ولادیمیر پوتین" همتای روس خود درباره برخی تحولات از جمله امور مربوط به شمال سوریه به رایزنی پرداخته و گفت و گو کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ اردوغان پیش از این با بیان اینکه نیروی های زمینی ارتش ترکیه را به شرق رود فرات در شمال سوریه روانه خواهد کرد،‌ گفته بود: اگر وادار به انجام کاری که خواهان آن نیستیم شویم و بخواهند به اتلاف وقت بپردازند، ما کاملا آماده هستیم و برنامه های خود را اجرایی خواهیم کرد و حیله‌های موذیانه مانعی بر سر راه ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه نخواهد بود.

رئیس جمهوری ترکیه با تاکید بر اینکه ورود ارتش این کشور به شرق رودخانه فرات در شمال سوریه به زودی صورت خواهد گرفت،‌ مدعی شد که، آنکارا در مبارزه‌ای که از عراق تا سوریه و از مدیترانه شرقی تا مناطق دیگر گسترش داده‌، موفق خواهد شد.

اما صرف نظر از اینکه اردوغان در مسکو به چه مسایل دیگری خواهد پرداخت، آنچه که به نظر می رسد بیش از همه مورد توجه و اهتمام وی در سفرش به مسکو قرار گیرد، مسایل مربوط به اکراد شمال سوریه و نیز منطقه امنی است که آنکارا و واشنگتن به تازگی اعلام کردند که بر سر ایجاد آن در شمال سوریه به توافق رسیده اند.

این تلاش ها در حالی صورت می گرد که ارتش سوریه به تازگی عملیات بزرگی را برای آزاد سازی استان ادلب در مناطق شمالی این کشور آغاز کرد و در نخستین گام توانست شهر راهبردی و بسیار مهم "خان شیخون" را که به اذعان همه تحلیل گران دروازه ورود به ادلب می باشد را از تروریست های حاضر در منطقه بازپس بگیرد.

موضوع پیشروی ارتش سوریه به سمت مناطق دیگر از جمله حماه نیز موجب شد تا ترکیه و نیروهای تحت امر این کشور که همچنان مناطق شمالی سوریه را به بهانه کنترل اکراد ساکن در این مناطق در اختیار دارند، موقعیت خود را در خطر ببینند.

اما نکته مهم مواضع روس ها درباره عملیات ارتش سوریه برای آزاد سازی مناطق اشغالی در شمال این کشور، اعلام منطقه امن از سوی ترکیه و آمریکا و در نهایت حضور تروریست ها در مناطق شمالی سوریه است که این موضوع با برخی سیاست های آنکارا در یک سبد قرار نمی گیرند و به همین علت اردوغان با علم به این که برای انجام هرگونه عملیات نظامی در شمال سوریه همسو کردن نظر روس ها امری ضروری و لازم به شمار می رود، بنابراین برای تاثیر گذاری بر سیاست روس ها و تغییر برخی مواضع کرملین، راهی جز سفر به مسکو پیش روی وی قرار نخواهد داشت.

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه نیز با اعلام رسمی مواضع کشورش درباره سوریه و نظام آتش بس در ادلب گفته بود که این آتش بس شامل گروه های تروریستی نمی شود و در تصمیمات شورای امنیت نیز بر این مورد تاکید شده است.
وی تصریح کرده بود، زمانی که تروریست ها تحرکات خود در داخل منطقه امن ادلب را گسترش دادند با مقامات ترکیه گفت وگو کرده و قرار شده بود در داخل منطقه امن ادلب کمربند امنیتی ایجاد شود تا تروریست ها نتوانند به مناطق دیگر حمله کنند.
البته لاوروف این را هم گفته بود که به رغم ایجاد چندین مقر بازرسی ارتش ترکیه در ادلب، متاسفانه از همین مناطق مقرهای داخل منطقه امن مورد حمله و گلوله باران خمپاره ای قرار می گیرند.
وزیر خارجه روسیه با بیان این که هیچکس توافق نکرده اقدامات متقابل علیه تروریست ها متوقف شود، خاطرنشان کرده بود: اقدامات ارتش سوریه در خان شیخون برای سرکوب تروریست ها کاملا قانونی است.

حال اردوغان با علم به اینکه اگر نتواند مواضع روسیه درباره هرگونه عملیات نیروهای ترکیه در شمال سوریه را با خود همسو کند، ممکن است مسکو در برابر اقدامات نظامی ترک ها در شرق فرات واکنش نشان داده و حتی عملیات احتمالی آنها در این مناطق را هوا کنند.

البته تاکید مسکو شفاف سازی هرگونه اقدام در شمال سوریه از سوی ترکیه و آمریکا است و به همین علت سعی می کند با وسواس و دقت همه تحرکات این مناطقه را رصد کرده و دور از نظر قرار ندهد.

یک نکته دیگر در شمال سوریه وجود دارد که به حضور آمریکا در شمال آن کشور مربوط می شود که کاخ سفید سعی می کند که با اعطای نمایندگی حضور خود در این منطقه به ترکیه حضور نظامیان آمریکایی در این منطقه را کم رنگ، غیر ملموس و پراکنده نشان دهد به همین علت اگر ترکیه بتواند تمام و کمال آنگونه که اردوغان پیشتر به "دونالد ترامپ" همتای آمریکایی خودش قول داده، از عهده نمایندگی آمریکا نیز بر آید، بنابراین عمده مشکل اردوغان در شمال سوریه ایجاد هماهنگی با روس ها برای تداوم حضور نیروهای ترک در شرق فرات خواهد بود.

اما آنچه که ترکیه به آن توجه کمتری داشته، مخالفت دولت دمشق از هرگونه تحرک نظامی بدون مجوز ارتش ترکیه در شمال این کشور است. گرچه ترکیه حضور برخی گروه های کُرد از جمله "نیروهای دمکراتیک خلق سوریه" را در مناطق سکونتشان برای خود تهدید دانسته و اساسا به همین علت حضورش در شرق فرات و حتی غرب آن را توجیه می کند، اما باید توجه داشت که اکراد ساکن در شمال سوریه بخشی از مردم و جمعیت این کشور هستند و هرگونه حضور در مناطق سوریه بدون اجازه دولت مرکزی این کشور به نوعی تعرض به تمامیت ارضی سوریه بشمار می رود و نه تنها از سوی دمشق بلکه از نظر قوانین بین المللی نیز مردود خواهد بود.

البته مقامات مسکو و به ویژه شخص پوتین نیز با دریافت صحیح این موارد، پیشتر نسبت به هرگونه تحرک غیر قانونی در شمال سوریه هشدار داده بودند.

سایر بازیگران تاثیرگذار در تحولات سوریه نیز بدون تردید با حساسیت و دقت تحولات شمال این کشور به ویژه شرق فرات را رصد کرده و آنچه که به نظر می رسد نشست آتی سران سه کشور ضامن صلح در شمال سوریه یعنی روسیه، ایران و ترکیه،‌ برایندی از نقطه نظرات این سه کشور خواهد بود . نشست این سه کشور قرار است در ۲۵ شهریور ماه جاری در آنکارا برگزار شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز