احتمال اقدام تنبیهی علیه هوک در وزارت خارجه آمریکا

۱۳۹۸/۰۶/۲۲ - ۲۲:۳۸:۴۲
کد خبر: ۸۹۷۱۸۵
احتمال اقدام تنبیهی علیه هوک در وزارت خارجه آمریکا
نشریه افشاگر آمریکایی گزارش داد که رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا احتمال دارد به دلیل نقش داشتن در اخراج‌های سلیقه‌ای از این وزارتخانه، با اقدام های تنبیهی روبرو شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ نشریه افشاگر «دیلی‌بیست» در گزارشی نوشت: برایان هوک مسئول گروه اقدام [علیه] ایران در وزارت خارجه آمریکا که یکی از گزینه‌های مشاور امنیت ملی کاخ سفید است، با احتمال تنبیه به دلیل اخراج‌های سیاسی در این وزارت‌خانه روبرو است که می‌تواند به چنین فرصتی آسیب بزند.

براساس این گزارش، بازرس کل وزارت خارجه آمریکا درباره نقش هوک و دیگر مقام‌های این وزارت‌خانه در اخراج و دیگر تصمیم‌های پرسنلی درباره کارمندان وفادار به باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین این کشور تحقیق کرده است؛ بر همین اساس، دو منبع آگاه در دولت ترامپ گفتند که وزارت خارجه این کشور در حال آماده سازی برای توصیه اقدام های تنبیهی علیه هوک است.

طرح اتهام‌هایی علیه هوک و برخی دیگر از مدیران وزارت خارجه آمریکا باعث شد که بازرس کل اقدام به بررسی و تحلیل ایمیل‌ها و دیگر اسناد این افراد کند و نتیجه تحقیقات وی تا چند هفته آینده آماده خواهد شد.
هوک یکی از مدیران ارشد وزارت خارجه آمریکا است که وظیفه هماهنگی با وزارت خزانه‌داری و کاخ سفید درباره تحریم‌های ایران و طرح صلح جرد کوشنر داماد و مشاور ترامپ برای خاورمیانه را برعهده دارد.
او زمانی که جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل بود تحت نظر وی کار می‌کرد و بعدها رکس تیلرسون وزیر خارجه پیشین ترامپ وی را بخش خاورمیانه وزارت خارجه منتقل کرد.
دیلی بیست چند ماه پیش نیز گزارش داد که هوک در میان دست‌کم هشت مقام دولتی است که بازرس کل در حالی بررسی پیشینه آن‌ها است. در آن زمان تحقیقات بازرس کل در  مراحل نهایی بود و وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که شواهد کافی برای تایید اتهام‌ها وجود نداشته است.
گزارش اخیر بازرس کل درباره وزارت خارجه آمریکا بخشی از تحقیقات مفصل‌تری است که مقام‌های این وزارت‌خانه را متهم به آزار، سوء رفتار و انتقام‌جویی از کارمندان غیروفادار به ترامپ کرده است.
به نوشته دیلی بیست، گزارش‌ها حاکی است که هوک یکی از گزینه‌ها برای پست مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از اخراج جان بولتون در هفته جاری است و هر یافته‌ای از سوی بازرس کل که اتهام‌های مطرح شده علیه وی را ثابت کند، می‌تواند مانعی در این مسیر باشد.
تحقیقات وزارت خارجه درباره آزاد کارمندان اولین بار در سال ۲۰۱۷ زمانی عمومی شد که «سحر نوروززاده» یکی از کارمندان وزارت‌خارجه که تحلیلگر مسائل مربوط به ایران بود، از بخش تحت مدیریت هوک اخراج شد.
دیلی بیست این اخراج را اینگونه شرح داده است که نشریه «کانسروتیو ریویو» در همان زمان در مقاله‌ای نوروززاده را که یکی از طراحان توافق هسته‌ای با ایران (برجام) بود متهم به نفوذ در دولت ترامپ کرد. سپس، برخی محافل محافظه‌کار این مقاله را برای وزارت خارجه ارسال کردند.
این مقاله به دست هوک رسید و او آن را به «ادوارد لیسی» یکی از کارمندان ارشد دفتر سیاست‌گذاری فرستاد. لیسی نیز در ایمیلی به هوک که توسط نشریه پولیتیکو افشا شد، نوروززاده و برخی دیگر از کارمندان وزارت خارجه آمریکا را «وفادار به اوباما/کلینتون» توصیف کرد.
لیسی به هوک گفت که پیش از آمدن او به وزارت خارجه موفق به اخراج ۵ نفر از کارمندان (از جمله نوروززاده) شده و هوک از این اقدام تشکر کرده بود.
اکنون این مکاتبات ایمیلی و دیگر مکاتبات هوک زیر ذره‌بین بازرس کل در وزارت خارجه آمریکا است که پس از انتشار گزارش وی احتمال تنبیه این مقام ضدایرانی و بازماندن او از ارتقای رتبه وجود دارد.

منبع:ایرنا

نظر شما
پرونده ویژه