در برای قویترین زن روسیه بروی یک پاشنه می‌چرخد

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۱۷:۱۱:۵۹
کد خبر: ۹۰۳۵۳۳
در برای قویترین زن روسیه بروی یک پاشنه می‌چرخد
در فرهنگ روسیه و از دیدگاه روس‌ها از دیرباز «زن» نقشی مستحکم در خانواده و جامعه داشته است البته نابرابری حقوق زنان دربرابر مردان در روسیه نیز همچون سایر کشورهای جهان در پهنه تاریخ وجود داشته است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ همواره زنانی در تاریخ بوده‌اند که با وجود محدودیت‌ها توانستند در عرصه‌های خاص به برترین‌های زمان خود تبدیل شوند، والنتینا ماتوینکو رئیس ۷۰ ساله شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) از جمله این زنان است که نخستین زن روس به حساب می آید که به مقام رئیس سنای روسیه رسیده است.

او به تازگی با کسب رای موافق ۱۵۳ سناتور روس برای شش سال دیگر کرسی ریاست شورای فدراسیون روسیه را برعهده گرفت تا برای سومین بار در این جایگاه بنشیند، صندلی که او را سومین فرد قدرتمند روسیه نگه می‌دارد و امکان می‌دهد تا علیه رئیس جمهوری روسیه اعلام جرم یا قوانین مجلس دوما را وتو کند.

حضور بلند مدت در سومین جایگاه قدرت در روسیه آن هم در دوره ای که روسیه رهبری قدرتمند همچون ولادیمیر پوتین را بر مسند کار دارد باعث شده که خیلی‌ها حداقل در مسکو، ماتوینکو را همتراز با زنان بزرگ تاریخ روسیه همچون والنتینا ترشکوا (فضانورد)، سوفیا کوالفسکایا (ریاضی‌دان)، امپراتریس الیزاوت پتروونا، اوگنیا کنرادی، امپراتریس کاترین دوم، خواهران گنسینی (موسیقیدان)، نادژدا سوسلوا (جراح)، گرنیا سوخاروا (روانپزشک کودک)، الکساندرا کولونتای (سفیر و وزیر) و آنا شتینینا(ناخدا) بدانند.

این سیاستمدار با نفوذ تاکنون چندین بار با سمت های مختلف برای دیدار و رایزنی با مقامات کشورمان به ایران سفر کرده است در ادامه نگاهی به زندگی حرفه ای رئیس شورای فدراسیون روسیه و اولین زنی که در روسیه نوین به سمت فرمانداری رسید انداخته ایم فردی که به نظر می‌رسد با وجود آنکه در روسیه بدنیا نیامده است اما گویا پای خود را در جای پای امپراتریس کاترین دوم تزار مشهور روسیه که در واقع یک دختر آلمانی جسور بود، گذاشته است.

والنتینا ایوانونا ماتوینکو سال 1949 در شپتیفکای اوکراین بدنیا آمد و در 18 سالگی به سن‌پترزبورگ رفت و دبیر کمیته جوانان حزب کمونیست شد. او که نخست داروسازی را انتخاب کرده بود پس از پایان تحصیل به خواندن علوم اجتماعی روی آورد و توانست در سال 1985 از دانشگاه کمیته مرکزی حزب کمونیسم، مدرک علوم اجتماعی دریافت کند تا مقدمات لازم برای پیشرفت هر چه بیشتر در حزب را بدست آورد.

وی 14 سال بعد دبیر دفتر حزب کمونیسم روسیه در یکی از مناطق استان لنینگراد شد تا در دهه سوم زندگی، پا در مسیر مسئولیت سیاسی گذاشته باشد و پله های پیشرفت در دایره قدرت روسیه را یکی پس از دیگر پشت سر بگذارد.

وی در آخرین سال‌های جنگ سرد زمانی که رئیس کمیته عالی حزب کمونیست در امور زنان و خانواده بود، موفق به کسب مدرک مدیریت دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه روسیه شد.

ماتوینکو که به زبان‌های انگلیسی و آلمانی مسلط است، هنگام جایگزینی فدراسیون روسیه به جای شوروی سفیر این کشور در جمهوری اروپایی مالت بود و در سمت خود ابقا شد.

رئیس کنونی شورای فدراسیون روسیه، سال 1995 میلادی به عنوان مدیرکل اداره امور پارلمانی و سازمان‌های اجتماعی - سیاسی وزارت امور خارجه با امور پارلمانی آشنا شد اما دو سال بعد مسکو را ترک کرد و به یونان رفت تا سکان دیپلماسی روسیه در یونان را برعهده بگیرد که مسکو بیش از هر زمانی نیاز به روابط تنگاتنگ با آن داشت.

وی پس از بازگشت از سفارت، نشان درجه سه خدمت دریافت کرد و به بالاترین سمت خود تا آن زمان یعنی معاون پریماکف نخست‌ وزیر وقت روسیه دست یافت و تا سال 2000 میلادی که پوتین نخست‌ وزیر روسیه شد، این سمت را در اختیار داشت.

ماتوینکو پس از به قدرت رسیدن پوتین، برای نامزدی فرمانداری سن پترزبورگ اعلام آمادگی کرد، هدفی که خیلی‌ها آن را بلندپروازی میخواندند اما او با وام گرفتن از محبوبیت پوتین در زادگاهش (سن پترزبورگ) و چاپ عکسی از خود در کنار او به مصاف رقبا رفت و به راحتی توانست به نخستین زنی در روسیه تبدیل شود که برای اولین بار فرماندار شده است آن هم شهری مهم که بارها پایتخت روسیه بوده است و امروز هم روس‌ها از آن به عنوان پایتخت فرهنگی خود یاد می‌کنند.

ولادیمیر پوتین، سال 2006 با وجود تغییر قوانین روسیه و ایجاد امکان جدید برای رئیس جمهور جهت انتخاب یا تغییر فرمانداران، بار دیگر ماتوینکو را برای فرمانداری سن پترزبورگ معرفی کرد و او هم به سرعت توانست از اعضای شورای شهر رای اعتماد بگیرد.

ماتوینکو که در زمان فرمانداری از نگاه نشریه فوربس به عنوان سی و یکمین زن قدرتمند جهان معرفی شد در زمان فرمانداری سن پترزبورگ از یک حمله تروریستی جان سالم به در برد و در سال 2011 توانست خود را به عنوان نماینده شهر پنج میلیون نفری سن پترزبورگ به سنا برساند.

وی با حمایت دمیتری مدودف (رئیس جمهور روسیه از سال 2008 تا 2012) ریاست سنا را برعهده گرفت تا نخستین زنی شود که به این سمت در روسیه رسیده است.

پس از بازگشت پوتین به قدرت اول کشور (رئیس جمهوری در سال 2012) ماتوینکو نه تنها سمت رئیس سنا را حفظ کرد بلکه به عضویت دائم شورای عالی امنیت ملی روسیه درآمد و نشان درجه دو خدمت دولتی دریافت کرد تا در صورت غیبت احتمالی و همزمان پوتین و مدودف، ریاست شورای عالی امنیت ملی روسیه را برعهده بگیرد.

وی چند ماه پیش سفری به پیونگ یانگ انجام داد و پس از آن معلوم شد که دعوت نامه رسمی پوتین به کیم جونگ اون را شخصا به رهبر کره شمالی داده است که در آن زمان در حال رایزنی‌های چند جانبه با آمریکا و گرفتن عکس یادگاری با دونالد ترامپ بود.

سفر او به کره شمالی بار دیگر نشان داد که پوتین اعتماد ویژه‌ای به او دارد با این وجود در برخی رسانه‌ها از جمله کامرسانت چاپ مسکو مقاله ای از احتمال کنار رفتن او در آینده نزدیک منتشر شد و حتی گفته شد که او بزودی استعفا خواهد کرد، مقاله‌ای که هیات تحریریه این روزنامه را تنها چند روز پس از انتشار مطلب زیر و رو کرد، هر چند که ماتوینکو اعلام کرد هرگز دراین اتفاق نقشی نداشته است.

چند هفته پیش الکساندر بلگوف پس از پیروزی در انتخابات فرمانداری سنت پترزبورگ، اعلام کرد که ماتویینکو همچنان نماینده این شهر در شورای فدراسیون است و امروز هم مشخص شد که ماتوینکو برای سومین بار رای موافق اکثر سناتورهای روس را برای تصدی کرسی ریاست سنای روسیه بدست آورده است و حالاحالاها درب برای او بر روی یک پاشنه می‌چرخد و با اقتدار قدرتمندترین زن روسیه و سومین فرد قدرتمند در سرزمین تزارهاست.

منبع:ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز