تهدید اردوغان برای حمله به سوریه و واکنش کردهای سوری

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۱۷:۰۵:۱۶
کد خبر: ۹۰۷۵۵۲
تهدید اردوغان برای حمله به سوریه و واکنش کردهای سوری
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه از آغاز قریب الوقوع عملیات نظامی در شمال سوریه علیه کردهای این کشور خبر داد و در مقابل نیز نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) هشدار دادند که حمله ترکیه را به جنگی تمام عیار تبدیل خواهند کرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان که در نشست مشورتی حزب «عدالت و توسعه» در آنکارا سخن می گفت، افزود : ما برای انجام عملیات نظامی در شرق فرات آمادگی لازم را کسب و طرح عملیات نظامی در آن را نیز تکمیل کرده ایم و دستورات لازم برای آغاز عملیات را داده ایم.

وی با بیان اینکه این عملیات امروز یا فردا آغاز خواهد شد، افزود که این عملیات هم زمینی خواهد بود و هم هوایی.

اردوغان بدون اشاره به آمریکا تصریح کرد: به کسانی که در ظاهر به ما لبخند زدند و با سخنان دیپلماتیک کارها را به تاخیر انداختند، می گوییم دیگر حرف زدن کافی است.

رئیس جمهوری ترکیه گفت، همه هشدارهای لازم را داده ایم، به اندازه کافی صبر کردیم و مشاهده کردیم که گشت های مشترک زمینی و هوایی تنها حرف است.

این در حالی است که امروز مرحله سوم گشت زمینی مشترک ترکیه و آمریکا در شمال سوریه برای تأسیس منطقه امن با حضور نظامیان ترک و آمریکایی آغاز شد.

اردوغان گفت: سوال ما از متحدانمان کاملا روشن است، آیا شما سازمان های «پ. ک. ک» (حزب کارگران کرد ترکیه) و «ی. پ. گ» که آنها را قسد می نامید، سازمان تروریستی می دانید یا نه؟

وی مدعی شد که هدف از عملیات احتمالی در شرق فرات، برقراری صلح در این منطقه و نابودی خطر تروریسم در  مناطق مرزی است.

واکنش نیروهای کرد به سخنان اردوغان

نیروهای دموکرات سوریه نیز در واکنش تندی به سخنان اردوغان تاکید کردند که این حمله را بی پاسخ نمی گذارند.

 مصطفی بالی سخنگوی قسد در صفحه شخصی اش در توئیتر تاکید کرد: در صورت هرگونه حمله ترکیه از خود دفاع خواهیم کرد.

وی افزود که نیروهای کرد هرگونه اقدام تحریک‌آمیز ترکیه را به جنگی تمام‌ عیار تبدیل می کنند.

ترکیه و مقام‌های نظامی آمریکایی هفتم اوت (۱۶ مرداد) توافق کردند تا منطقه ای امن عاری از یگان‌های کُرد مدافع خلق «ی. پ.گ»  در شمال شرق سوریه ایجاد کنند.  

آنکارا یگان کرد مدافع خلق را شاخه‌ای از «پ. ک. ک»  و سازمانی تروریستی می داند،  حال آنکه واشنگتن با آنها شراکت راهبردی دارد.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز پیشتر اعلام کرده بود که اگر ایالات متحده در ایجاد منطقه امن در شمال سوریه تعلل کند آنکارا در این زمینه همکاری با آمریکا را متوقف می‌کند.

آنکارا مدعی است که یکی از  اهداف ایجاد منطقه‌ای امن،  بازگرداندن آوارگان سوری از ترکیه به کشورشان است.

منبع:ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز