سخنان تحقیرآمیز اردوغان در مورد اتحادیه عرب/ اگر همه شما جمع شوید٬ یک ترکیه نمی‌شوید

۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۰۹:۵۶:۵۷
کد خبر: ۹۱۱۴۴۷
سخنان تحقیرآمیز اردوغان در مورد اتحادیه عرب/ اگر همه شما جمع شوید٬ یک ترکیه نمی‌شوید
رئیس جمهور ترکیه به تندی به بیانیه اتحادیه عرب و محکوم کردن اقدامات تجاوزگرانه ارتش ترکیه به سوریه٬ واکنش نشان داد و اتحادیه عرب را تحقیر کرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ به نقل از روزنامه حریت٬ رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه دیروز در گفت‌وگو با سردبیرها و تحلیل‌گران ارشد رسانه‌های کشورش به تندی به بیانیه اتحادیه عرب واکنش نشان داد..

اردوغان گفت:«من از برخی مواضع انسان‌ها متحیر می‌شوم. مگر سوریه یک کشور عربی نیست؟ بله. اکثریت در این کشور با اعراب است. مگر آنجایی که ما در آن می‌جنگیم٬ منطقه اعراب نیست؟ بله. اعراب در آن اراضی در اکثریت هستند و ما در عملیات چشمه صلح٬ کاری می‌کنیم که آن اعراب رانده شده٬ به دیار خودبازگردند. در این شرایط٬ چرا باید این اقدام ما مورد اعتراض اتحادیه عرب قرار بگیرد؟ دیدید که فلسطین در این نشست شرکت نکرد و فقط یک سفیر فرستاد که او هم نتوانست صحبت کند. لیبی و قطر هم از این موضع اتحادیه عرب حمایت نکردند.»

اردوغان در ادامه افزود: «اگر همه شما جمع شوید٬ یک ترکیه نمی‌شوید و در حد ترکیه نیستید. شما فقط نفت و دلار دارید و با اتکا به درآمدهای نفتی‌تان صحبت می‌کنید. اما ترکیه با اتکا بر مواضع سیاسی و ایستادگی قاطعانه خود حرف می‌زند. ما نه به دنبال تجزیه سوریه هستیم و نه به خاک این کشور چشم طمع دوخته‌ایم. دیدید که خود رژیم سوریه هم ی.پ.گ را قبول ندارد و علیه ی.پ.گ موضع گرفته است. در چنین شرایطی چرا باید علیه ترکیه موضع‌گیری کنید؟ ما می‌دانیم دغدغه اتحادیه عرب چیست. آنها معامله‌گر هستند و می‌خواهند دلار بدهند و چیزی در قبال آن بگیرند و به همین خاطر تمام مواضعشان حساب‌گرانه است.»

اتحادیه عرب در نشست روز جمعه در قاهره مصر٬ حمله ترکیه را به سوریه٬ تجاوز آشکار و نادیده‌گرفتن حاکمیت یک کشور عربی تلقی کرده و آن را محکوم کرده بود.

منبع:تسنیم

 

نظر شما
پرونده ویژه