قمار سیاسی جانسون

۱۳۹۸/۰۸/۱۱ - ۱۶:۵۷:۳۶
کد خبر: ۹۱۹۰۷۴
قمار سیاسی جانسون
بوریس جانسون نخست وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس در حالی به کسب اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان در انتخابات سراسری زودهنگام این کشور امید بسته که اولا حزب حاکم محافظه کار محبوبیت چندانی نزد افکار عمومی ندارد، دوم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در وضعیت بشدت بحرانی قرار دارد و سوم واشنگتن به عنوان نزدیک ترین متحد لندن، از توافق برگزیت دولت جانسون دل خوشی ندارد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به صراحت اعلام کرده است که با توافق جدید برگزیت امکان تجارت این کشور با آمریکا غیرممکن و لازم است جانسون راهبرد جدی‌تری را برای اجرای برگزیت دنبال کند.

دونالد ترامپ دو روز پبش در مصاحبه‌ای جنجالی با شبکه رادیویی ال‌بی‌سی انگلیس گفته بود: ما خواهان تجارت با انگلیس هستیم و آنها هم می خواهند با ما تجارت کنند. اما راستش را بخواهید با این توافق نمی‌توان تجارت کرد.

او پیشنهاد کرد که ائتلاف جانسون با مجری شبکه رادیویی «ال‌بی‌سی» می تواند به پیشبرد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا کمک کند. نایجل فاراژ یکی از مجریان شبکه رادیویی ال‌بی‌سی است که علاوه بر رهبری حزب دست راستی برگزیت، دوستی نزدیکی با ترامپ دارد.

با این حال جانسون امروز در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز، احتمال تشکیل ائتلاف با هیچ یک از احزاب سیاسی برای خروج از اتحادیه اروپا را رد کرد و آن را غیرمنطقی خواند.

او اظهارات ترامپ درباره توافق برگزیت را نیز «اشتباه» خواند و گفت: قصد ندارم به رئیس جمهوری آمریکا توهین شود اما در این رابطه او در اشتباه است؛ هرکس توافق برگزیت را مطالعه کند مشاهده می کند که توافق فوق‌العاده ای است.

جانسون پا را فراتر از بیان استدلال علیه اظهارات ترامپ نگذاشت و گفت؛ توافق برگزیت کنترل پول، قانون و مرزهای کشور را پس می گیرد تا با هر کشوری که بخواهیم - از جمله آمریکا - تجارت کنیم.

با این حال جرمی کوربین رهبر حزب چپ گرای کارگر این مرزبندی را درنوردید و ترامپ را به مداخله در انتخابات این کشور متهم کرد تا به گفته او، جانسون پیروز شود.

کوربین در مراسم آغاز کمپین انتخاباتی این حزب با شعار «زمان تغییر واقعی است»، خطاب به مردم انگلیس گفت «بوریس جانسون» و باقی محافظه‌کاران که گمان می‌کنند برای حکمرانی متولد شده‌اند، تنها به اقلیت‌ ثروتمند اهمیت می‌دهند.

وی افزود: «دوستان، امروز ۳۱ اکتبر است. روزی که بوریس جانسون قول داده بود اتحادیه اروپا را ترک می‌کنیم. او گفت ترجیح می‌دهد در چاله‌ای بمیرد تا این‌که [اجرای برگزیت را] به زمانی بعد از امروز تمدید کند. اما او شکست خورد و این شکست فقط متعلق به اوست. نمی‌توانید به بوریس جانسون اعتماد کنید».

 در جریان همه‌پرسی برگزیت که سال ۱۳۹۵ برگزار شد، مردم انگلیس به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. جانسون در تلاشی فشرده توانست با مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا برای اجرای برگزیت به توافق برسد و قصد داشت آن را در پارلمان تصویب و تا آخر ماه اکتبر اجرایی کند. اما پارلمان تنها به کلیات این توافق رأی مثبت داد و اجرای آن به ۳۱ ژانویه موکول شد.

بر همین اساس جانسون لایحه برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام در ۱۲ (۲۱ آذر) دسامبر را پیشنهاد کرد که هفته گذشته در پارلمان به تصویب رسید. به گفته ناظران سیاسی انتظار می‌رود این انتخابات بعد از سال ۱۹۲۳ به یکی از پیچیده ترین انتخابات تاریخ انگلیس تبدیل شود.

موسسه نظر سنجی یوگوو به تازگی تحقیقاتی را درباره کیفیت رای مردم انگلیس بر اساس میزان تحصیلات، سن و جنسیت آن ها صورت داده که نشان‌ می‌دهد حزب کارگر از محبوبیت بیشتری در افکار عمومی برخوردار است.

بر اساس این گزارش نخبگان جامعه و بیشتر رای دهندگانی که دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی هستند گرایش بیشتری به حزب کارگر دارند و در مقابل قشر کم سواد جامعه طرفدار حزب محافظه کار هستند. همچنین جوانان انگلیسی بین سنین ۱۸ تا ۳۹ سال تمایل بیشتری به حزب کارگر نشان داده و با افزایش سن رای دهندگان، تمایل آنها به حزب محافظه کار بیشتر می‌شود.

این وضعیت در حالی است که توافق برگزیت دولت جانسون نیز طرفداران زیادی در افکار عمومی ندارد و تحقیقات موسسه ملی اقتصاد و جامعه انگلیس نشان می‌دهد اجرای برگزیت طبق توافق یادشده، ۷۰ میلیارد پوند به اقتصاد این کشور خسارت می‌زند.

رهبر حزب برگزیت، به جانسون دو هفته فرصت داده تا از توافق برگزیت صرف نظر و برای خروج از اتحادیه اروپا با حزب او ائتلاف کند. هرچند جانسون با این طرح مخالف است اما این وضعیت می تواند آرای طرفداران برگزیت را از سبد محافظه کاران به حزب تازه تاسیس نایجل فاراژ منتقل و در نهایت هر دو حزب را از میدان به در کند. به این ترتیب حزب کارگر با کسب کرسی‌های بیشتر، حتی اگر نتواند اکثریت قاطع کرسی‌ها را بدست‌اورد قادر خواهد بود تا سکان دولت را از محافظه کاران پس خواهد بگیرد.

منبع:ایرنا

نظر شما