علائمی که نشان می‌دهند درد بالای کمرتان جدی است

۱۳۹۸/۰۸/۲۲ - ۰۷:۱۲:۴۵
کد خبر: ۹۲۳۷۵۸
علائمی که نشان می‌دهند درد بالای کمرتان جدی است
زیاد قوز می‌کنید؟ درد بالای کمر بیشتر اوقات به دلیل وضعیت نادرست بدنی است. مقابل میز نشستن و خیره شدن به صفحه مانیتور باعث کوتاه و منقبض شدن عضلات سینه شده و به عضلات بالای کمر فشار وارد می‌کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ کمر درد می‌تواند چندان ناراحت کننده نباشد یا اینکه چنان آزارتان بدهد که چند روز از تمام فعالیت‌های روزانه محروم‌تان کند. علائمی وجود دارند که نشان می‌دهند درد بالای کمرتان ناشی از مشکلی جدی است و نیاز به اقدام اورژانسی دارد. ضمنا خوب است علت هر نوع کمر درد را بدانید تا بتوانید راهکار مناسب آن را پیدا کنید.

کمر دردتان می‌تواند ناشی زیاد پشت میز نشستن یا استرس باشد

زیاد قوز می‌کنید؟ درد بالای کمر بیشتر اوقات به دلیل وضعیت نادرست بدنی است. مقابل میز نشستن و خیره شدن به صفحه مانیتور باعث کوتاه و منقبض شدن عضلات سینه شده و به عضلات بالای کمر فشار وارد می‌کند. خیلی از افراد در اثر نادرست نشستن، دچار اسپاسم عضلانی میان شانه‌ها می‌شوند.

کمر درد می‌تواند ناشی از عادت‌های روزانه نیز باشد. علاوه بر وضعیت نادرست بدنی، فشار وارد بر عضلات اطراف گردن و شانه‌ها یا بین کتف‌ها می‌تواند ناشی از استرس هم باشد.

چه می‌توانید بکنید

یک رویداد معمولی که باعث وارد شدن فشار بر عضله می‌شود معمولا بیشتر از چند روز طول نمی‌کشد. طی این چند روز باید استراحت کنید، کمپرس سرد بگذارید، داروی ضد التهاب مصرف کنید (مثلا ایبوپروفن یا ناپروکسن) و به بدن‌تان فشار وارد نکنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

همیشه نمی‌توانید فرض را بر این بگذارید که کمر دردتان مشکلی جدی نیست. اگر کمر دردتان بیش از چند روز طول کشید یا نیاز داشتید به طور مرتب از داروی مسکن استفاده کنید، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر کمر دردی که دارید توانایی‌های‌تان را در زندگی روزمره محدود کرده است، مثلا مجبورید سر کار نروید و در رختخواب بمانید، باید ارزیابی پزشکی شوید.

دردی که برطرف نمی‌شود را جدی بگیرید

ماساژ گرفته‌اید، راهکار‌های خانگی را امتحان کرده‌اید و حتی شاید بالش جدیدی هم خریده‌اید، اما درد بالای کمرتان همچنان باقیست و آزارتان می‌دهد. این درد می‌تواند علامت توموری در ریه باشد. به گفته‌ی انجمن سرطان آمریکا، سرطان پیشرفته‌ی ریه می‌تواند سبب درد استخوان شود. کاهش وزن، درد در سینه و ضعف عمومی نیز از علامت‌های سرطان ریه هستند. اگر کمر دردتان رفع نمی‌شود و شب‌ها شما را را خواب بیدار می‌کند به پزشک مراجعه کنید.

در یک تصادف اتومبیل بوده‌اید

اگر بعد از یک تصادف اتومبیل بتوانید از جای‌تان بلند شوید و راه بروید و حال‌تان خوب باشد، شاید تصور کنید نیازی به معاینه‌ی پزشکی ندارید. اما ویپلاش که به جلو و عقب پرت شدن شدید سر است، می‌تواند پارگی‌ها و التهابی در عضلات و رباط‌های گردن و بالای کمر ایجاد کند. اگر تردید دارید که دچار ویپلاش شده‌اید، مخصوصا اگر علائم دیگری مانند خستگی، سرگیجه و درد در ناحیه گردن نیز دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

در پهلو‌ها نیز درد احساس می‌کنید

هر کسی که سابقه‌ی سنگ کلیه را دارد می‌داند که چقدر ناراحت کننده است و می‌تواند سبب درد بالای کمر نیز بشود. احتمالا کمر درد، تنها علامتی نیست که از سنگ کلیه‌تان دارید. شما به احتمال زیاد احساس دردی شدید در پهلو‌ها و زیر دنده‌های‌تان نیز می‌کنید.

احساس ناراحتی هنگام ادرار کردن یا قرمز و یا قهوه‌ای رنگ بودن ادرار نیز می‌تواند از دیگر علامت‌های سنگ کلیه باشد. اگر دردتان شدید و ادامه دار شد، حتما به پزشک مراجعه کنید. ضمنا درد در سمت راست و زیر شانه‌ها می‌تواند علامت مشکلی در کیسه صفرا باشد.

تب دارید

در برخی موارد، کمر درد شدید همراه با تب یا بی‌حسی و گزگز در دست‌ها می‌تواند ناشی از نوعی عفونت ستون فقرات باشد. این عارضه نادر است، اما برخی از ریسک فاکتور‌ها شامل سرکوب سیستم ایمنی، ابتلا به سرطان یا دیابت و یا چاقی می‌شود.

اگر پزشک‌تان تشخیص دهد که دچار عفونتی در ستون فقرات شده‌اید، دستور عکس با اشعه X، سی تی اسکن یا ام آر آی خواهد داد تا تشخیص دقیق‌تر بدهد. در این صورت شما نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای تزریق آنتی بیوتیک خواهید داشت.

درد در قفسه سینه‌تان هم می‌پیچد

بی‌حسی یا ضعف در دست‌ها می‌تواند یکی از علامت‌های سکته مغزی یا پارگی در دیواره‌ی آئورت که بزرگ‌ترین رگ در بدن است و در پشت سینه قرار دارد باشد. اگر فشارخون بالای کنترل نشده داشته باشید و این مشکل تا مدت‌ها برای‌تان باقی بماند، بیشتر در معرض این اتفاق خواهید بود. این مورد نیز مانند سکته مغزی نیاز به اقدام اورژانسی دارد.

احساس خستگی و بی‌رمق بودن دارید

سالهاست که دیگر درد سمت چپ سینه را علامت حمله قلبی نمی‌دانند. حالت تهوع، تنگی نفس، خستگی زیاد و کمر درد از علائم حمله قلبی می‌توانند باشند.

پاهای‌تان ضعیف شده‌اند

باید به احتمال بیرون زدن دیسک هم فکر کنید که زمانی اتفاق می‌افتد که شما جسم سنگینی را به جای اینکه با استفاده از پاهای‌تان بلند کنید، با کمک کمرتان از زمین بلند می‌کنید.

اگر درد بالای کمرتان با بی‌حسی یا ضعف در دست‌ها و پا‌ها همراه است می‌تواند نشاندهنده‌ی یک آسیب نورولوژیکی ناشی از بیرون زدن دیسک باشد. پزشک شما می‌تواند با معاینه‌ی فیزیکی این مشکل را تشخیص بدهد.

با تنفس عمیق احساس درد می‌کنید

یک نفس عمیق بکشید: چه احساسی دارید؟ اگر احساس درد شدید می‌کنید باید به پزشک مراجعه کنید. یکی از علت‌های جدی می‌تواند آمبولی ریه باشد. لخته‌های خون می‌توانند از رگی عمقی در پا یا دست کنده شده و به سمت ریه بروند، در رگ گیر کرده و جریان خون را نامناسب کرده و ایجاد التهاب کنند.

این اتفاقی است که می‌تواند بعد از سفر طولانی با اتومبیل یا هواپیما یا بعد از عمل جراحی روی بدهد. اگر کمر دردتان با تنفس عمیق بدتر می‌شود یا تنگی نفس دارید، با سرفه خون بالا می‌آورید یا احساس می‌کنید دارید از حال می‌روید اورژانس خبر کنید.

تنگی نفس دارید

به ندرت پیش می‌آید درد بالای کمر ناشی از سوراخ شدن ریه باشد که در اثر آسیب ایجاد می‌شود. هر چند احتمال اینکه علت کمر دردتان این مسئله باشد بسیار کم است، اما سوراخ شدن ریه چیزی است که باید علائم آن را بدانید تا بتوانید به موقع اقدام کنید. اگر دردتان با تنگی نفس یا درد شدید هنگام تنفس عمیق همراه است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

دردی که با حرکت بدتر می‌شود

اخیرا زمین خورده‌اید، اما تصور نمی‌کنید کمرتان آسیب دیده باشد؟ اگر آسیبی جدی دیده‌اید، مثلا جسم سنگینی روی کمرتان افتاده یا روی یخ سُر خورده‌اید یا با کمر روی لبه پله‌ای افتاده‌اید، ممکن است دچار شکستگی یکی از مهره‌ها یا استخوان و یا یکی از دنده‌های‌تان شده باشید.

بسته به اینکه شکستگی در چه ناحیه‌ای است، ممکن است در قسمت بالای کمرتان در سمت راست یا چپ احساس درد کنید. این درد می‌تواند متوسط تا شدید باشد، اما با حرکت کردن بدتر می‌شود.

سایر عوارضی که می‌توانند سبب درد بالای کمر شوند:

اسکولیوزیس (ناهنجاری سه بعدی ستون فقرات)
فیبرومیالژیا (یک بیماری مزمن که با درد‌های غیرقابل توضیح در عضلات و مفاصل همراه است)
دفرمیته ستون فقرات
کیفوسیس مشکل ساز (تغییر شکل ستون فقرات)
تغییراتی در سبک زندگی برای کاهش درد بالای کمر

در صورتی که علت درد بالای کمرتان ناشی از مشکل جدی در سلامتی‌تان نباشد، با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود می‌توانید تا حدود زیادی از درد بالای کمرتان کم کنید:

ورزش کنید و فعال باشید

پیاده روی‌های منظم، تمرینات بدنسازی و انجام حرکات کششی همگی می‌توانند برای تقویت بالای کمر مفید باشند. قوی و منعطف نگه داشتن عضلات کمر به حفظ عملکرد مناسب ستون فقرات کمک کرده و ریسک ابتلا به کمر درد را کاهش می‌دهد. اگر قصد دارید یکجا نشینی‌های‌تان را کنار بگذارید و سبک زندگی فعال‌تری در پیش بگیرید، کم کم شروع کنید و استقامت‌تان را تدریجا بالا ببرید.

وضعیت بدنی‌تان را اصلاح کنید

نگه داشتن سر در وضعیتی خنثی، جوری که گوش‌ها دقیقا بالای شانه‌ها باشند، کمترین فشار را بر گردن و کمر وارد خواهد کرد. استفاه از وضعیت بدنی مناسب طی روز، مثلا زمان نشستن، راه رفتن یا بلند کردن اجسام سنگین، می‌تواند ریسک ابتلا به کمر درد را کاهش بدهد.

تغییرات ساده‌ای که انجام می‌دهید می‌تواند شامل استفاده از صندلی ارگونومیک در محل کار، از زانو خم شدن هنگام یلند کردن جسم سنگین، و استفاده از کوله پشتی مناسب (با هر دو بند) به جای کیف‌های یک بنده باشد.

سیگار را ترک کنید

مطالعات گوناگونی نشان داده‌اند افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر مستعد کمر درد‌های مزمن هستند و فرسودگی دیسک‌های ستون فقرات در آن‌ها سریع‌تر روی می‌دهد. یکی از دلایل احتمالی این است که نیکوتین، جریان خون را محدود می‌کند که می‌تواند باعث کاهش جریان مواد مغذی به سمت دیسک‌ها بشود.

چند نکته:

اگر کارتان جوری است که مجبورید ساعات طولانی یکجا بنشیند حتما هر نیم ساعت از جای‌تان بلند شوید و راه بروید یا اینکه دراز بکشید و حرکات کششی را برای گروه‌های عضلانی متفاوت انجام دهید.
چند بار در روز عضلات خود را بکشید تا منعطف و قوی بمانند.
پیش از انجام هر گونه فعالیتی، چند دقیقه بدن را بکشید و گرم کنید.
افرادی که اجسام سنگین بلند می‌کنند نباید از ناحیه‌ی کمر بچرخند یا خم شوند.
دریافت ماساژ به طور منظم کمک می‌کند تنش و گرفتگی عضلات کاهش بیابد.
تمرین کردن با کمک یک فیزیوتراپ باعث می‌شود عضلات ضعیف‌تان تقویت شده و فشار از روز مفاصل برداشته شود.
از کیف و کوله‌های سنگین استفاده نکنید.
تمام مدت حواس‌تان به وضعیت بدنی‌تان باشد، صاف راه بروید و درست بنشینید و قوز نکنید.
در صورت نیاز هنگام نشستن از بالش‌های مخصوص جهت حمایت از ستون فقرات‌تان استفاده کنید.

 

نظر شما
پرونده ویژه