سود قاچاق بنزین به کشور‌های مختلف چقدر است؟

۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۱۳:۲۳:۰۱
کد خبر: ۹۲۵۹۶۷
سود قاچاق بنزین به کشور‌های مختلف چقدر است؟
سود قاچاق بنزین به ترکیه ۱۵ هزار و ۶۰۵ تومان، به ترکمنستان ۴ هزار و ۸۰۵ تومان، به آذربایجان ۵ هزار و ۳۴۵ تومان، پاکستان ۸۴۵۰ تومان، عراق ۷۵۰۵ تومان، افغانستان ۹۱۲۵ تومان و ارمنستان ۱۴ هزار و ۹۳۰ تومان است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ براساس پژوهشی در مورد اصلاح نظام یارانه بنزین که از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری منتشر شد آمار‌ها نشان می‌دهد هر لیتر قاچاق سوخت از ایران (تا قبل از تغییر قیمت بنزین در ۲۴ آبان) به کشور‌های همسایه چه میزان سود دارد.

طبق این گزارش سود قاچاق بنزین به ترکیه ۱۵ هزار و ۶۰۵ تومان، به ترکمنستان ۴ هزار و ۸۰۵ تومان، به آذربایجان ۵ هزار و ۳۴۵ تومان، پاکستان ۸۴۵۰ تومان، عراق ۷۵۰۵ تومان، افغانستان ۹۱۲۵ تومان و ارمنستان ۱۴ هزار و ۹۳۰ تومان است. (آمار مهرماه ۹۷)

این مقایسه با بنزین هزار تومانی و نرخ بنزین کشور‌های همسایه صورت گرفت است و حتی مقایسه با نرخ دلار و همچنین قیمت گازوئیل نیز مشخص شده است.

سود قاچاق بنزین به کشور‌های مختلف چقدر است؟

یکی از ضرورت‌های اصلاح قیمت بنزین در گزارش‌ها حجم بالای قاچاق عنوان شده و آمده است به دلیل ثابت نگه داشتن قیمت بنزین در طول سالیان مختلف افزایش نرخ ارز و نوسانات قیمت جهانی بنزین، قیمت نسبی بنزین ایران در مقابل کشور‌های همسایه پایین بوده و این سرکوب قیمتی جذابیتی فراوانی برای قاچاق بنزین و فروش آن به قیمت‌های بالاتر ایجاد کرده است.

در شرایط فعلی که جهش ارزی در اقتصاد ایران رخ داده معادل دلاری قیمت بنزین در ایران به شدت کاهش یافته و قاچاق آن بسیار جذاب‌تر شده است.

به گفته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حجم قاچاق سوخت در یک استان مرزی در ۵ ماه ابتدایی سال ۹۷، ۵ برابر کل حجم قاچاق سوخت در سال گذشته بوده است.

برآورد‌ها نشان می‌دهد حجم قاچاق بنزین از کشور حدود ۲۰ میلیون لیتر است (مهر ۹۷) با ثابت نگاه داشتن قیمت بنزین و در عین حال افزایش نرخ ارز و وجود تورم روز به روز صرفه قاچاق بنزین افزایش یافته تا جایی که در سال ۹۷ حدود ۲۲ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق شد.

سود قاچاق بنزین به کشور‌های مختلف چقدر است؟

منبع: فارس

نظر شما
پرونده ویژه