درخواست خطرناک مایک پنس از عبدالمهدی

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۰:۳۵:۳۴
کد خبر: ۹۲۸۸۷۴
درخواست خطرناک مایک پنس از عبدالمهدی
سفر اخیر مایک پنس به پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق و اربیل جدای از آنکه حاکمیت عراق را نادیده انگاشت؛گویای زوایا و ابعاد خطرناکی علیه حشدالشعبی و ایران بود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا چند روز قبل به عراق سفر کرد و پس از بازدید از پایگاه نظامیان آمریکایی در عین الاسد در الانبار در غرب عراق به اربیل رفت و دیداری با مقامات عراقی نداشت.

در واقع به اعتقاد ناظران امور مایک پنس با سفر به پایگاه عین الاسد و با اصرار برعدم ملاقات با مقامات عراقی کوشید تا به زعم خود این پیام را به مردم عراق بدهد که در جریان تحولات اخیر در کنار مردم عراق و در مقابل مسئولان و مقامات عراقی است.

این درحالی است که از تاریخچه اشغال عراق توسط آمریکا دیرزمانی نمی‌گذرد و در عین حال جمله مشکلات سربرآورده این روز‌ها در عراق و به ویژه مسائل معروف به پرونده‌های فساد کلان در این کشور بیش از هرچیز مربوط به تاریخچه اشغال است و در حقیقت مردم عراق امروز میراث دار انحرافات آن روزگار هستند.

در سفر پنس به عراق نیزتلاش شد تا مراتب همدلی او با مردم عراق و همچنین مداخلات ایران در امور عراق هدف گذاری و اعلام شود. این در حالی است که به شکل اعلامی و رسمی همچنان حدود ۶۰۰۰ نظامی رسمی آمریکایی و چندین هزار موسسه علنی و مخفی مشغول چپاول ثروت‌های عظیم ملت عراق هستند.

درخواست پنس از عبدالمهدی

در کنار اهانتی که مایک پنس به حاکمیت عراق و مقامات بغداد کرد و مستقیم به پایگاه عین الاسد که به مثابه منطقه‌ای خودمختار آمریکایی در دل عراق است رفت و از آنجا به اربیل رفت و وقعی به حاکمان عراق نگذاشت، درخواست خطرناکی بود که وی در گفتگو با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق مطرح کرد.

عادل الکرعاوی از فرماندهان حشد شعبی عراق در این باره به المعلومه گفت: مایک پنس معاون ترامپ برای عبدالمهدی شرط تعیین کرده که اگر می‌خواهی که شهر‌های عراق آرام شود باید حشد شعبی را منحل و روابط با ایران را قطع کنی.

وی افزود: سفر پنس معاون رئیس جمهور آمریکا به پایگاه عین الاسد و سپس اربیل در جعبه خود برای عراق طرح‌های خطرناک جدید آماده کرده است. وی خطاب به عبدالمهدی گفته است که حشد شعبی و گروه‌های مقاومت را منحل و آن‌ها را خلع سلاح کن و روابط با ایران را قطع کن تا در مقابل اوضاع عراق آرام شود. به نظر می‌رسد که طرح‌های آمریکا در عراق و آنچه برای آینده عراق تدارک دیده اند در داخل عین الاسد و اربیل اتفاق می‌افتد. این طرح‌ها هدفش تجزیه عراق و چپاول ثروت‌های آن است.

این اظهار نظر مقام عراقی به خوبی طرح‌های خطرناک و خبیث آمریکایی‌ها برای عراق و اوج نفرت و هراسی که از حشد شعبی و ایران دارند را آشکار می‌سازد. آن‌ها از حشد شعبی کینه دارند، زیرا تکفیری‌هایی که واشنگتن امید زیادی به آن بسته بود را به شکست کشاندند و هراس آن‌ها از ایران هم سبب شده است که آن‌ها از هیچ توطئه‌ای علیه تهران دریغ نکنند.

علاوه بر خواسته مایک پنس از عبدالمهدی درباره حشد شعبی و ایران، معاون ترامپ از مقامات اقلیم کردستان عراق هم خواست که به روابط با ایران پایان دهند که با واکنش منفی آن‌ها روبرو شد.

یکی از رهبران سیاسی منطقه کردستان عراق که خواست نامش فاش نشود، به پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفت: معاون رئیس‌جمهور آمریکا با همه طرف‌های کُرد از جمله «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر، «قباد طالبانی» معاون نخست‌وزیر «مصطفی سید قادر» معاون دوم رئیس اقلیم کردستان عراق، نشست مشترک برگزار کرد.

درخواست خطرناک مایک پنس از عبدالمهدی

به گفته این مقام کُرد، پنس خطاب به طرف‌های کُرد حاضر در نشست، مدعی شد که آمریکا به شدت از سیطره ایران بر تصمیم گیری [دولتمردان]عراق نگران است و این مسئله به هیچ وجه نمی‌تواند ادامه یابد.

به گفته این مقام کُرد، سران کردستان عراق با درخواست پنس در ارتباط با ایران، مخالفت کرده و «به پنس گفتند که کردستان تنها می‌تواند در روابط خود با ایران و آمریکا توازن برقرار کند؛ زیرا مرز‌های مشترکی با تهران دارد و هر گونه مخاصمه علنی، مشکلات سیاسی و امنیتی برای آن (اقلیم کردستان عراق) ایجاد خواهد کرد.

این مقام کُرد افزود: پنس به کُرد‌ها وعده داد که حمایت آمریکا و کمک به نیرو‌های پیشمرگه ادامه خواهد یافت. وی همچنین، کرد‌ها را تهدید کرد، به شرطی نیرو‌های ائتلاف در برابر هر خطری از کردستان دفاع خواهند کرد که این منطقه با واشنگتن برای تحقق منافع عالی آمریکا همکاری کند.

دخالت آمریکا در ناآرامی‌های عراق عیان‌تر شد

اما نکته دیگر قابل توجه و شرطی که آن‌ها برای عبدالمهدی گذاشته اند این است که نمایانگر نقش آمریکایی‌ها و دخالت آن‌ها در نآرامی‌های جاری عراق است.

این در حالی است که «حسین الکنانی» تحلیل‌گر سیاسی عراق، از طرح آمریکا برای تسلیح عشایر همپیمانش در مناطق غربی عراق برای احیای اختلافات مذهبی و بیرون آوردن این مناطق از کنترل نیرو‌های الحشد الشعبی به ویژه در اراضی نزدیک مرز مشترک با سوریه پرده برداشت.

وی در گفتگو با پایگاه خبری «المعلومه» اعلام کرد:دولت آمریکا بار دیگر به شیوه قدیمی‌اش مبنی بر تسلیح برخی عشایر در مناطق غربی که در زمان حمله داعش به عراق، با آن همکاری کرده و موجب سقوط این مناطق شده بودند، بازگشته است. آمریکا تلاش دارد تا بر منطقه غربی عراق که پروژه‌های زیادی در آن در دست دارد، سیطره یاید و نیرو‌های حشد شعبی را از این منطقه بیرون کند.

وی گفت: واشنگتن تلاش دارد از طریق ایادیش در عراق، بار دیگر بر طبل طائفه‌گری و خشونت‌گرایی بکوبد. این برنامه متفاوت از قبل نیست، اما به شیوه جدیدی انجام خواهد شد. اما محور مقاومت از این مسئله اطلاع یافته است و به همین دلیل یگان‌های الحشد از مناطق غربی عقب‌نشینی نخواهند کرد تا امنیت در این مناطق و در نتیجه در بغداد تضمین شود.

پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره تلاش آمریکا و برخی از سران عشائر و رهبران سیاسی سنی برای خارج کردن نیرو‌های الحشد الشعبی از مناطق غربی این کشور منتشر شده بود. هدف از این اقدام آماده‌سازی بستر برای بازگشت گروه‌های تروریستی است. آمریکا تلاش دارد تا تروریست‌های فراری حاضر در این مناطق را برای فعالسازی مجدد در عراق، گرد هم آورد.

منبع: مهر

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز