احتمال وقوع درگیری بین چین و آمریکا به دنبال افزایش تنش‌ها

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۱۸:۱۴:۵۲
کد خبر: ۹۳۳۳۶۵
احتمال وقوع درگیری بین چین و آمریکا به دنبال افزایش تنش‌ها
کارشناسان بر این باورند که افزایش تنش‌ها بین چین و آمریکا خطر «درگیری تصادفی» را به دنبال دارد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ روزنامه چاینا مورنینگ پست در مطلبی نوشت تعدادی از مقامات فعلی و پیشین چین هشدار داده اند که خطر "درگیری تصادفی" بین آمریکا و چین به دلیل بالا گرفتن تنش بین دو طرف افزایش یافته است.

آن‌ها با اشاره به اینکه تصور یک درگیری تمام عیار میان واشنگتن و پکن دشوار است، هشدار دادند که مواضع استراتژیک، فناوری و ایدئولوژیک فعلی بین دو طرف به ناچار به روابط آسیب می‌رساند حتی اگر آن‌ها بتوانند به توافق تجاری دست یابند.

آن‌ها در حالی چنین هشداری دادند که هنری کیسینجر، وزیر خارجه پیشین آمریکا، پیشتر در کنفرانسی که موسسه اطلاع رسانی بلومبرگ در پکن پایتخت چین برگزار کرده بود، گفت که «درگیری تجاری بین چین و آمریکا ممکن است به جنگ بین دو کشور تبدیل شود. چین و آمریکا باید امتیاز بدهند، زیرا درگیری بین دو طرف برای بشریت خطرناک خواهد بود.»

لی روگو، رئیس سابق بانک صادرات و واردات چین، امروز شنبه طی سخنرانی در مجمع اقتصادی سانیا در هاینان اعلام کرد سفر اخیر به سنگاپور به وی نشان داده که این نگرانی در سراسر منطقه مشترک است. وی گفت: یک جنگ داغ امکان پذیر است. همانطور که قبلاً کیسینجر هشدار داد، درگیری مسلحانه بین چین و آمریکا ممکن است، اگر بحران کنترل نشود. 

ژانگ بایجیا، معاون پیشین مرکز تحقیقات تاریخ حزب حاک چین معتقد است تصور یک جنگ تمام عیار بین آمریکا و چین دشوار است، اما محاسبه اشتباه مقاصد یکدیگر می‌تواند به یک درگیری ناخواسته منجر شود.

وی گفت: "احتمال جنگ‌های فناوری اطلاعات بین دو کشور مانند حملات سایبری در مقیاس بزرگ در حال افزایش است. ما باید نسبت به هر شکل جدید رویارویی هوشیار باشیم."

لی و ژانگ هر دو از خانواده‌های با نفوذ و دارای ریشه‌های عمیق در حزب کمونیست هستند. لی پسر لی ژوران از انقلابیون نسل اول است که در کنار مائو زدونگ جنگید. پدر ژانگ، ژانگ ونجین، معاون سابق وزیر امور خارجه و سفیر بود که در مذاکرات با کیسینجر شرکت کرد و منجر به عادی سازی روابط بین واشنگتن و پکن شد.

در ماه‌های اخیر، تعدادی از مقامات چینی و مشاوران دولتی در مورد مناقشه تجاری بین آمریکا و چین در جبهه‌های دیگر هشدار داده اند - به ویژه با توجه به چشم انداز نامشخص برای معامله تجاری. لو جیووی، وزیر بازرگانی چین ماه گذشته اعلام کرد که چین به دنبال "صادرات انقلاب یا شروع جنگ نیابتی" نبود، بلکه آماده دفاع از "محور‌های اصلی" خود در خصوص موضوعاتی همچون دریای چین جنوبی و تایوان است. لو گفت: مقابله همانند جنگ سرد بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بعید است، اما به نظر می‌رسد واشنگتن چین را در طولانی مدت مهار کند.

روابط دو طرف هفته گذشته پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قانون حقوق بشر و دموکراسی در هنگ کنگ را به تصویب رساند، بیش از پیش وخیم شد و مجلس آمریکا لایحه‌ای را صادر کرد که به موجب آن مجازات‌هایی علیه مقامات مسئول نقض حقوق بشر در سین کیانگ صادر می‌شود.

روز شنبه، یانگ جیچی، دیپلمات ارشد چین، در گفت‌وگوی تلفنی با مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مخالفت خود را با این قانون اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی شین هوا، یانگ خواستار آن شد که آمریکا بلافاصله اشتباه خود را اصلاح کند و اعلام کرد هیچ کس نمی‌تواند انتظار داشته باشد که چین "میوه‌های تلخی که به منافعش آسیب می‌رساند را بخورد".

منبع:باشگاه خبرنگاران

 

نظر شما