دو منشا اصلی آلودگی هوای تهران مشخص شد

۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۱۲:۵۲:۵۷
کد خبر: ۹۴۰۷۸۱
دو منشا اصلی آلودگی هوای تهران مشخص شد
آلودگی شدید هوای تهران از حد هشدار هم گذشته است و بحرانی بی سابقه در پایتخت رقم زده است. بر اساس گفته کارشناسان این میزان از آلودگی تا روز جمعه ادامه دارد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ احسان کرمی‌زاده، کارشناس محیط زیست، در رابطه با وضعیت آلودگی هوای تهران عنوان داشت: این آلودگی چندین پایگاه دارد و که البته نقش پایگاه‌های آلودگی در تهران دلیل اصلی‌تر و عمده‌تر به شمار می‌آید. خودرو‌ها نیز همچنان به نقش خود در هوای به شدت آلوده تهران ادامه می‌دهند.

وی افزود: مواد حاصل از تولیدی‌ها و کارخانه‌های صنعتی دلایل عمده وضعیت به شدت آلوده هوای تهران به شمار می‌روند و اکنون بیشتر از هر زمان دیگری بر روی این موضوع تاکید می‌شود که باید به فضای بیرون از شهر منتقل شوند، اما فعلا که برنامه‌ای برای اجرای این طرح هزینه بر نمی‌بینیم.

وی در رابطه با این موضوع که انتقال آلودگی از کشور‌های همجوار به ایران و پایتخت کشور چقدر تاثیر دارد نیز گفت: قبلا در رابطه با پدیده بین قاره‌ای صحبت کرده بودیم که مواد شیمیایی و صنعتی را از کشور‌های دیگر وارد ایران می‌کند. اما نباید این آلودگی هوای تهران را به طور تمام و کمال به مواد شیمیایی و صنعتی دیگر کشور‌ها نسبت داد هر چند نقش آن‌ها قابل توجه و عمده است.

کرمی زاده افزود: پایگاه‌های اصلی آلودگی هوا در خودِ تهران است. این آلودگی واقعا بی سابقه است و از خطر قرمز هم گذشته. متاسفانه بحران شدید آلودگی هوای تهران هنوز به طور کامل درک نشده است.

این کارشناس ادامه داد: آن بخش از آلودگی که مربوط به پدیده بین قاره‌ای می‎شود با کمک باد بالاخره از تهران خارج می‌شود، اما باید فکری به حال منابع اصلی آلودگی هوای تهران کنیم. این آلودگی شدید مربوط به الان نیست و قطعا در آینده با ابعاد بزرگ تری برمی گردد. این آلودگی همین الان یک فاجعه زیست محیطی است.

کرمی زاده تاکید کرد: آلودگی ناشی از منابع اصلی تهران نیز در نهایت با کمک باد خارج می‌شود، اما این باد به سمت شهرستان سمنان خواهد رفت. سکون هوا و مسئله وارونگی نیز آلودگی تهران را تشدید کرده است.

وی بیان داشت: آلودگی هوای تهران به دلیل مواد شیمیایی و صنعتی کارخانه‌ها و تولیدی‌های اطراف تهران و کرج است و البته آلایندگی ناشی از خودرو‌ها نیز در طرف دیگر قرار دارد که لازم است نظارت بر روی آن شدیدتر شود چرا که حد نصاب آلودگی از خطر هم بالا رفته است و اکنون با وضعیت بی سابقه‌ای در تهران روبرو هستیم.

کرمی زاده تاکید کرد: کارخانه سیمان تهران و پالایشگاه تهران از جمله منابع ثابت آلوده کننده هستند که باید هر چه سریع‌تر به فضایی خارج از شهر منتقل شود. گردوغبار ایجاد شده از فعالیت این کارخانه شدت آلودگی هوای شهر را بیشتر می‌کند.

وی در پایان گفت: میزان آلودگی ناشی از اگزوز اتومبیل‌ها بسیار زیاد است. اعمال طرح ترافیک و محدودیت برای تردد انواع خودرو‌ها بر روی کاهش آلودگی هر چند تاثیر بسیار زیادی ندارد، اما حداقل این است که آن را به میزان چهار الی چهار و نیم درصد کاهش خواهد داد.

منبع: جام جم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز