چه عواملی باعث مرگ در خواب می‌شوند؟

۱۳۹۸/۱۰/۰۷ - ۰۳:۱۴:۰۲
کد خبر: ۹۴۱۹۴۰
چه عواملی باعث مرگ در خواب می‌شوند؟
یک متخصص مغز و اعصاب گفت: آپنه‌ خواب، نوعی اختلال جدی است که در آن تنفس به‌طور مکرر قطع می‌شود و دوباره ادامه پیدا می‌کند

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ زهرا زرگر، متخصص مغز و اعصاب، درباره اثرات زیاد خوابیدن و رابطه آن با سکته مغزی اظهار کرد: زیاد خوابیدن می‌تواند منجر به سکته مغزی شود، در واقع از فاکتور‌های خطر سکته مغزی به حساب می آید به این صورت که افرادی شب‌ها بیشتر از ۹ ساعت می‌خوابند یا افرادی که در طول روز بیشتر از ۹۰ دقیقه چرت می‌زنند احتمال سکته مغزی در آنها وجود دارد. 

او ادامه داد: علل اصلی بروز این عارضه هنوز شناخته نشده است و همچنان نیاز به مطالعه دارد. یکی از علل خواب زیاد افزایش کلسترول و چاقی در افراد است. بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون، چربی بالا، کشیدن سیگار می‌توانند خطر ابتلا به سکته مغزی را بالا ببرند. عامل دیگر کیفیت خواب است؛ افرادی که خواب‌های کوتاه و مشکل دار دارند بیشتر در معرض خطر این نوع عارضه قرار می‌گیرند.

آپنه‌ خواب یا وقفه تنفسی

او درباره "آپنه خواب" توضیح داد: نوعی اختلال جدی است که در آن تنفس به‌طور مکرر قطع می‌شود و دوباره ادامه پیدا می‌کند. آپنه خواب انسدادی یکی از رایج ترین علل مرگ در خواب است.

متخصص مغز و اعصاب گفت: در آپنه خواب، مسیر هوایی فرد مسدود می‌شود. این انسداد معمولا به خاطر عضلات گلو رخ می‌دهند، گرچه عضلات و بافت‌های زبان، زبان کوچک و لوزه نیز منجر به انسداد می‌شوند. طبق بررسی‌های انجام شده در ۸۰ درصد موارد آپنه خواب انسدادی تشخیص داده نشده باقی می‌ماند.

او بیان کرد: فرد مبتلا در هنگام قطع تنفس دچار افت ناگهانی اکسیژن خون می‌شود و اگر احتمال حمله قلبی، سکته مغزی یا نارسایی قلبی در فرد بالا باشد، آپنه خواب انسدادی شرایطی را برای رخ دادن هر یک از این موارد فراهم می‌کند. در این شرایط قبل از اینکه فرد شانس بیدار شدن داشته باشد، مرگ اتفاق افتاده است. در افراد میانسال و پیر باید به کیفیت خواب بیشتر توجه شود و از زیاد خوابیدن جلوگیری شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظر شما