وحشت اسرائیلی‌ها از مقاومت لبنان؛ آیا نبرد حزب الله و تل آویو نزدیک است؟

۱۳۹۸/۱۰/۱۲ - ۱۲:۵۹:۰۷
کد خبر: ۹۴۴۶۲۱
وحشت اسرائیلی‌ها از مقاومت لبنان؛ آیا نبرد حزب الله و تل آویو نزدیک است؟
مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی و نیز تحلیلگران این رژیم به شدت از توان کوبنده موشکی مقاومت لبنان هراس دارند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ لبنان و فلسطین اشغالی مرزی به طول ۷۹ کیلومتر دارند که همواره طی دوره‌های مختلف بر اثر سیاست‌های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی پرتنش بوده است. عقب نشینی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۹ خورشیدی) از جنوب لبنان نیز پایان تجاوزکاری‌های این رژیم در مناطق مرزی با لبنان نبود، زیرا هنوز بخش‌هایی از خاک لبنان در اشغال رژیم صهیونیستی است.

در حالی که هر روز مقامات صهیونیست به ویژه اسرائیل کاتز وزیر خارجه این رژیم و نفتالی بنت وزیر جنگ این رژیم به رجز خوانی علیه ایران و مقاومت لبنان می‌پردازند، اما منابع عالی رتبه نظامی و امنیتی این رژیم به شدت نگران هر گونه جنگ با حزب الله هستند.

هراس صهیونیست‌ها از توان مقاومت لبنان پایانی ندارد

در تازه‌ترین موضع گیری؛ «یوسی یهوشع» تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونت اعلام کرد: حزب الله لبنان در نتیجه ضعف و کوتاهی اسرائیل در یک دهه گذشته هر روز بیشتر قدرت گرفته و اکنون ۱۵۰ هزار موشک در اختیار دارد.

وی در مقاله‌ای در رسانه صهیونیستی یدیعوت آحارونت نوشت که رژیم صهیونیستی اکنون باید آرامش را در مرز‌های جنوبی برقرار و خود را برای عملیات نظامی در مرز‌های شمالی آماده کند.

یهوشع اعلام کرد: «اکنون حزب الله قادر است روزانه ۱۵۰۰ موشک و حتی بیشتر به سمت اسرائیل شلیک کرده و به راحتی شهرک‌های اسرائیلی در مرز‌های شمالی را تصرف کند. ما باید برای رویارویی احتمالی که هر لحظه ممکن است رخ دهد، آماده باشیم. اسرائیل مرحله دشواری را سپری می‌کند».

«لیف رام» تحلیلگر روزنامه صهیونیستی معاریو نیز گفت: «مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل بر آرامش در جبهه غزه تاکید دارند».

«الکس فیشمن» تحلیلگر امور نظامی یدیعوت آحارونت هم گفت: «در حال حاضر ارتش در راستای رفع تنش با حماس حرکت می‌کند و این به علت خطراتی است که از شمال اسرائیل را تهدید می‌کند و امکان درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل وجود دارد به ویژه با توجه به افزایش تنش میان آمریکا و ایران».

«آویو کوخاوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد: «آرامش با حماس یک ضرورت راهبردی است تا ارتش اسرائیل بتواند با خطر حتمی از شمال از سوی حزب الله لبنان مقابله کند».

ژنرال اسرائیلی: اسرائیل برای جنگ آمادگی ندارد

این در حالی است که اسحاق بریک ژنرال بازنشسته اسرائیلی ضمن اذعان به اینکه ارتش رژیم صهیونیستی به هیچ وجه برای جنگ آمادگی ندارد، تاکید کرد که این رژیم به سبب صد‌ها موشک ایران در منطقه با تهدیدی وجودی مواجه است.

بریک با اذعان به اینکه ارتش رژیم صهیونیستی فاقد یک دکترین امنیتی است، عنوان کرد که یکی قصد آماده‌سازی ارتش برای دو جبهه را دارد و یکی دیگر در تدارک صد‌ها تانک است و معلوم نیست که این وسط کابینه امنیتی چکاره است. کابینه امنیتی صرفاً به یک بازیچه تبدیل شده است و امروز فاقد کمترین تأثیرگذاری حقیقی بر ارتش و دکترین نظامی است و شورای امنیت قومی هم مدت‌ها است که اهمیتی به دکترین امنیتی نمی‌دهد.

این ژنرال بازنشسته اسرائیلی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی با تهدیدی وجودی مواجه است، اذعان کرد: طی سال‌های اخیر یک کمربند موشکی در اطراف اسرائیل ایجاد شده است که برخی از این موشک‌ها بزرگ و برخی کوچک هستند و امروز احتمال شلیک روزانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ موشک از جمله موشک‌هایی به وزن ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم به سمت مناطق نظامی و استراتژیک وجود دارد.

اسحاق بریک افزود: ما توان پاسخ دادن نداریم، زیرا نیروی هوایی قادر به توقف حملات موشکی نیستیم و موشک‌های ما نیز توان مقابله با این حملات موشکی را ندارد. دشمن اصلی اسرائیل حزب الله است که توان نظامی زیادی دارد.

همزمان برخی منابع امنیتی در تل آویو اعلام کردند که حزب الله لبنان توان جنگی فوق العاده‌ای دارد به ویژه که در کنار نیرو‌های روسی جنگیده است و افسران اسرائیلی بسیار نگران هستند، زیرا می‌دانند که در برابر نظامیان تحت امر آنها، رزمندگان مقاومت لبنان دست بالا را دارندحزب الله لبنان توان جنگی فوق العاده دارد به ویژه که در کنار نیرو‌های روسی جنگیده است. افسران اسرائیلی بسیار نگران هستند، زیرا می‌دانند که در برابر نظامیان تحت امر آنها، رزمندگان حزب الله دست بالا را دارند.

این منابع بیان کردند: نگرانی عمیق‌تر آن است که نیروی زمینی اسرائیل وارد جنگ گسترده ضد حزب الله لبنان شود که نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و نیرو‌های زرهی وارد جنگ فرسایشی خونینی خواهد شد. ارتش اسرائیل تاحد توان می‌کوشد که وارد جنگ زمینی با حزب الله و حماس نشود، زیرا در برابر آن‌ها کار بسیار سختی دارد.

عاموس هارئیل تحلیلگر امور نظامی هارتص نیز اعلام کرد: نیروی زمینی اسرائیل از مشکلاتی رنج می‌برد که عملیات زمینی را به مثابه کابوسی می‌داند که همواره تلاش می‌کند که از آن فرار کند.

وی به نقل از منابعی از تل آویو آورده است: جنگ غزه در سال ۲۰۱۴، توان نیروی زمینی اسرائیل را نشان داد که این آخرین حلقه از سلسله روند ناامید کننده‌ای است که با جنگ سال ۲۰۰۶ لبنان شروع شده است.

«یورا آیلند» ژنرال صهیونیست اذعان کرد: جنگ آتی با حزب الله همانند جنگ سال ۲۰۰۶ نخواهد بود و ضربه مهلکی به اسرائیل وارد خواهد شد، زیرا حزب الله توان جنگی و تاکتیک‌های جنگی خود را در سطح مطلوبی قرار داده و بهتر از اسرائیل کار کرده است. ارتش اسرائیل موفق به پیروزی و شکست دادن حزب الله نخواهد شد مگر اینکه تغییرات راهبردی انجام دهد و توان بازدارندگی خود را بهبود بخشد. چالش بزرگی که وجود دارد مربوط به تغییر ماهیت جنگهاست. پس از جنگ اکتبر ۱۹۷۳ اوضاع به گونه‌ای دیگر بوده است و بخش طراحی عملیات نظامی باید شیوه کلاسیک خود را تغییر دهد.

از سوی دیگر روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت به نقل از «یووال اشتاینس» وزیر انرژی این رژیم اعلام کرد: «موشک‌های حزب الله ممکن است که کل اسرائیل را هدف قرار دهد. اسرائیلی‌ها، حزب الله را دشمن بسیار خطرناک و بسیار مجرب می‌دانند».

پایگاه صهیونیستی «والا» با اشاره به دقت بالای موشک‌های حزب الله لبنان می‌نویسد: «حزب الله توان هدف قرار دادن اهداف و تأسیسات حساس و مهم اسرائیل را دارد و جنگ ۲۰۰۶ در مقایسه با جنگ بعدی به مثابه تفریح است».

ناکامی گنبد آهنین و فلاخن داوود در برابر موشک‌های حزب الله

این رسانه می‌نویسد: «حزب الله توان جنگ برای چندین هفته را دارد حتی اگر نیمی از موشک‌هایش را نیروی هوایی اسرائیل ساقط کند. سامانه گنبد آهنین با مشکلات شدیدی در برخورد با این حجم موشک روبرو خواهد شد به ویژه که ذخایر موشک‌های که باید این موشک‌ها را رهگیری کنند، محدود است به ویژه که سامانه فلاخن داود نیز در رهگیری دو موشک میان برد سوری ناکام ماند و نشان داد که آمادگی لازم را حیث عملیاتی ندارد».

به اذعان محافل صهیونیستی؛ بیش از نیمی از اسرائیلی‌ها در صورت بروز جنگ میان حزب الله و اسرائیل به سوی مناطق کم خطرتر به طوراتوماتیک وار فرار خواهند کرد.

این در حالی است که اقتصاد رژیم صهیونیستی آنهم در صورتی که در جبهه‌های دیگر اوضاع آرام باشد با مشکلات عدیده‌ای به سبب توقف کارخانه‌ها، قطع جریان برق، کمبود آب و دیگر مشکلات ناشی از جنگ از جمله توقف پرواز‌ها روبرو خواهد شد.

علاوه بر این صهیونیست‌ها نگران سکو‌ها و تأسیسات دریایی هستند به ویژه که طبق گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی؛ تأسیسات میدان تمار در ۲۳ کیلومتری از ساحل، تأسیسات کریش و تنین در ۴۰ کیلومتری و لویتان در ۱۰ کیلومتر از ساحل قرار دارند. صهیونیست‌ها برای حمایت از سکو‌های گازی هزینه‌های هنگفتی کرده اند، اما هنوز به شدت نگران هستند.

ارتش رژیم صهیونیستی با وجود اینکه برتری هوایی خود را تاکنون حفظ کرده، اما کارایی لازم را در برابر زیر ساخت‌های نظامی مخفی و پنهان ندارد. نیروی هوایی این رژیم شاید بتواند اهداف زیادی که قابل مشاهده هستند نابود کند، اما در برخورد با جنبش‌ها و گروه‌های مسلحی که شیوه جنگ فرسایشی را دنبال می‌کنند و دست به تحرکات پنهان می‌زنند، عاجز است.

اسرائیلی‌ها به توان ارتش خود اعتمادی ندارند و این پس از چند تجربه شکست خورده است و آن‌ها ورود به جنگ طولانی مدت بدون تحقیق نتیجه ملموسی را بر نمی‌تابند. در واقع موضع گیری‌ها محافل صهیونیستی ناشی از وحشت آن‌ها از توان و قدرت حزب الله لبنان است که خواب صهیونیست‌ها را آشفته کرده است.

منبع: مهر

نظر شما