کارشناس فرانسوی: مکرون درباره رابطه‌اش با آمریکا دروغ می‌گوید

۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - ۱۸:۳۹:۰۹
کد خبر: ۹۵۱۱۰۶
کارشناس فرانسوی: مکرون درباره رابطه‌اش با آمریکا دروغ می‌گوید
کارشناس ارشد، نویسنده و مدیر موسسه Iris (موسسه روابط بین‌الملل و راهبردی فرانسه) روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، با اشاره ترور سردار شهید سلیمانی و موضع پاریس در این‌باره، تاکید کرد که مکرون درباره رابطه‌اش با آمریکا دروغ می‌گوید.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، « پاسکال بونیفاس » در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت سیاست‌های ژاک شیراک با سیاست‌های دونالد ترامپ گفت: در سال ۲۰۰۳ و زمان لشکرکشی آمریکا به عراق، دیدیم که رئیس جمهوری فقید فرانسه چه موضعی در این باره گرفت. شیراک بطور کامل خود را از سیاست‌های آمریکا جدا و اعلام کرد که واشنگتن را در این جنگ همراهی نمی‌کند.

بونیفاس ادامه داد: نیکلا سارکوزی، فرانسوا اولاند و امانوئل مکرون می‌توانند بگویند که با آمریکا همسو نیستند اما در عمل اینگونه نیست؛ اگر آنها اینگونه ادعا می‌کنند باید این پرسش را مطرح کرد که آیا تصمیم ناگهانی شیراک در سال ۲۰۰۳ در شرایط کنونی نیز امکان‌پذیر است؟ آیا مخالفت با آمریکا موثر واقع خواهد افتاد؟

این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد: این واقعیت که درست بعد از ترور (سردار) سلیمانی مکرون همبستگی خود را با آمریکا نشان داد، با اظهارات پیشین او در ماه اوت(مرداد،شهریور) ۲۰۱۹ در جمع سفیران فرانسه علیه دولت پنهان که به گفته او مانع از اقداماتش برای داشتن همکاری فعالی با روسیه می‌شود یا مصاحبه تکان‌دهنده‌اش با نشریه « ازی اکونومیست » مبنی بر اینکه ناتو دچار مرگ مغزی شده، کاملا در تضاد است.

«استقلالی که مکرون از آن دم می‌زند مانع از آن نشد که کشورهای عضو ناتو از اقدام آمریکا در ترور قاسم سلیمانی انتقاد کنند؛ بنابراین پرسشی که اکنون مطرح می‌شود این است، اگر جنگی با ایران شروع شود، مکرون با آن مانند آنچه که ژاک شیراک در سال ۲۰۰۳ در جنگ عراق  انجام داد مخالفت خواهد کرد؟»

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی در مسیر فرودگاه بغداد به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و با شلیک از پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

دو روز بعد از این اقدام تروریستی، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ همتای آمریکایی‌اش، همبستگی پاریس با همپیمانان خود را اعلام کرد.

دفتر مکرون در بیانیه‌ای اعلام کرد که او با توجه به افزایش تنش‌ها در عراق و منطقه، همبستگی کامل خود را با متحدان فرانسه در ارتباط با حملات انجام شده در هفته‌های اخیر علیه ائتلاف [به اصلاح ضد داعش] در عراق اعلام کرد.

براساس این بیانیه، مکرون همچنین بدون اشاره به اقدام‌های تروریستی دولت آمریکا در منطقه و بویژه در عراق، نگرانی خود را پیرامون فعالیت‌های نیروی قدس سپاه پاسداران ابراز داشته و بر ضرورت خودداری ایران از هرگونه اقدامی که منجر به افزایش تنش و بی‌ثبات شدن منطقه باشد، تاکید کرد.

منبع:ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز