کانادا بر سر دوراهی تحویل مدیر هوآوی به آمریکا

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۰۸:۵۲:۰۲
کد خبر: ۹۵۲۹۰۹
کانادا بر سر دوراهی تحویل مدیر هوآوی به آمریکا
یک دادگاه کانادایی امروز دوشنبه گفت و گوها درباره اینکه آیا مدیر ارشد مالی «هوآوی» شرکت عظیم مخابراتی چین به آمریکا تحویل داده شود یا خیر را آغاز می کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از رسانه های چین، «مِنگ وانژو» در ماه دسامبر ۲۰۱۸ به درخواست آمریکا در کانادا دستگیر شد. وزارت دادگستری آمریکا کمی بعد او را به جرم کلاهبرداری و اتهامات دیگر تحت پیگرد قانونی قرار داد و درخواست استرداد او را کرد.

منگ پس از آزاد شدن به قید وثیقه در خانه خود در ونکور زندگی می کند موکلان منگ می گویند که ادعاهای آمریکا علیه او در کانادا جرم محسوب نمی شود زیرا این ادعاها بر اساس نقض تحریم های آمریکا علیه ایران هستند.

در پی بازداشت خانم منگ توسط کانادا، پکن چند روز بعد دو شهروند کانادایی به نام های 'مایکل اسپاور' تاجر و 'مایکل کوریگ' دیپلمات سابق کانادایی را به اتهام «به خطر انداختن امنیت ملی چین» بازداشت کرد با این حال چین تاکید کرده بود پرونده این دو شهروند بازداشتی ربطی به پرونده معاون مالی شرکت هواوی در کانادا ندارد از ان زمان تا کنون رابطه دو کشور به همین دلیل با تنش همراه بوده است.

پرونده منگ بعنوان نمادی از درگیری تجاری بین آمریکا و چین از جمله کشمکش برای رهبری جهان در فناوری پیشرفته در نظر گرفته می شود این دو کشور هفته گذشته در واشنگتن فاز نخست توافق تجاری را امضا کردند.

این توافقنامه شامل ۹ بخش از جمله مقدمه، حق مالکیت معنوی، انتقال فناوری، محصولات غذایی و کشاورزی، خدمات مالی، شفافیت نرخ ارز، گسترش تجارت، ارزیابی دو جانبه و حل اختلافات و موارد نهایی است در عین حال، دو طرف به توافق رسیدند که طرف آمریکا مراحل تعهدات مربوط به لغو تعرفه های افزوده بر کالاهای چین را اجرا کند و روند افزایشی تعرفه ها را به سوی کاهش سوق دهد.

نظر شما