وال استریت ژورنال خبر داد؛

عقب نشینی اروپایی‌ها برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت

۱۳۹۸/۱۱/۰۵ - ۰۸:۳۹:۲۱
کد خبر: ۹۵۵۰۳۹
عقب نشینی اروپایی‌ها برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت
نشریه وال‌استریت ژورنال گزارش داد که اروپایی‌ها قصد دارند در صورتی که ایران گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند، از ارجاع اختلاف هسته‌ای به شورای امنیت خودداری کنند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ این نشریه پنجشنبه شب به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشت: در صورتی که ایران روند کاهش تعهدات هسته‌ای خود در برجام را که در پنج گام انجام شده، محدود کند، اروپایی‌ها پرونده هسته‌ای را به شورای امنیت ارجاع نخواهند داد.

به نوشته «لورنس نورمن» خبرنگار ارشد این نشریه، اروپایی‌ها از ایران خواسته‌اند که گام‌های کاهش تعهدات برجامی را متوقف کند، اما در صورتی که ایران گسترش فعالیت هسته‌ای خود را محدود کند، آن‌ها به مذاکره ادامه خواهند داد.

براساس این گزارش، اروپایی‌ها اکنون آماده تمدید مهلت ۶۰ روزه برای مذاکرات مربوط به مکانیسم حل اختلاف هستند و مقام‌های اروپایی در انتظار نشست کمیسیون مشترک برجام هستند که احتمالا اواسط تا اواخر ماه فوریه (بهمن ) برگزار خواهد شد.

تاریخ برگزاری این نشست در صورتی که در بازه گفته شده باشد، بسیار فراتر از مهلت ۱۵ روزه است که در برجام برای آن تعیین شده است.

سه کشور اروپایی عضو برجام انگلیس، آلمان و فرانسه روز سه‌شنبه ۲۴ دی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مکانیسم حل اختلاف در این توافق بین‌المللی را فعال کرده‌اند.

وزیران خارجه سه کشور اروپایی در این بیانه مدعی شدند که این اقدام را با حسن نیت انجام داده‌اند و هدف آنها حفظ برجام و امید به پیدا کردن راه حلی رو به جلو برای خروج از بن بست به وجود آمده از طریق گفت وگوهای دیپلماتیک هستند.

در این بیانیه تاکید شده که انگلیس، فرانسه و آلمان به سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران ملحق نشده و امیدوارند که ایران به اجرای کامل تعهداتش در برجام بازگردد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه هفته گذشته در پیامی توییتری درباره به اقدام سه کشور اروپایی در فعال کردن سازوکار حل اختلاف براساس برجام نوشت: مماشات تأیید شد. تروئیکای اروپا بقایای برجام را فروخت تا از تعرفه‌های جدید ترامپ جلوگیری کند. دوستان من این بی‌فایده است. شما فقط اشتهای او را بیشتر می‌کنید. قلدر دبیرستان خود را به خاطر دارید؟

روزنامه واشنگتن‌پست پیشتر گزارش داده بود که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اروپایی‌ها را تهدید کرده بود در صورتی که مکانیسم حل اختلاف برجام را فعال نکنند، 25 درصد تعرفه بر صادرات خودروی آن‌ها وضع خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند، اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

براین اساس با صدور بیانیه‌ای، شروع گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد؛ براساس آن تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

منبع:ایرنا

 

نظر شما
پرونده ویژه