نیوزویک:ارتش آمریکا برای جنگ با روسیه آماده می‌شود

۱۳۹۸/۱۱/۱۲ - ۰۷:۲۴:۵۰
کد خبر: ۹۵۷۸۶۵
نیوزویک:ارتش آمریکا برای جنگ با روسیه آماده می‌شود
نشریه نیوزویک در گزارشی درباره افزایش رزمایش‌های ناتو در اروپا، نوشت که ارتش آمریکا برای جنگ با روسیه آماده می‌شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ ایالات متحده سال گذشته میلادی در اوج تنش با ایران، سلسله رزمایش‌های بی‌سابقه‌ای انجام داد. آمریکا ظرف پنج ماه  یعنی از می تا پایان سپتامبر، با مشارکت نیروهایی که در حدود ۲۹ کشور دائماً فعال هستند، ۹۳ تمرین نظامی برگزار کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: این تمرین‌ها که از تاکتیک‌های نبرد زمینی تا جنگ سایبری در آنها دیده می‌شد، در خاورمیانه برگزار نشد و هدف آنها ایران نبود. هدف این رزمایش‌ها روسیه بود که بزرگ‌ترین مجموعه تمرین‌های نظامی پیوسته از پایان جنگ سرد تاکنون بود.

ناتو در ماه اکتبر در گزارشی اعلام کرد: در سایه وخامت محیط امنیتی اروپا، اندازه و وسعت رزمایش‌های نظامی روسیه و کشورها عضو ناتو به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

این گزارش همچنین افزود که ناتو نیروی زمینی کافی در شرق اروپا برای ایجاد بازدارندگی در مقابل دخالت یا حمله روسیه ندارد.

این رزمایش‌های پی در پی با تأکید بر استقرار سریع جنگنده‌ها و انتقال نیروها به پایگاه‌ها برگزار شدند. بخش زیادی از تمرکز این تمرین‌ها نظامی بر عملیات جنگنده‌ها، نمایش برتری جغرافیایی غرب و همچنین نشان دادن رشته عملیات‌ هوایی که در دو دهه جنگ در خاورمیانه آزموده شده بود، قرار داشت.

ژنرال «کورتیس اسکاپاروتی» از فرماندهان سابق ناتو، بهار گذشته به کنگره آمریکا گفت که هدف از این عملیات‌ و رزمایش‌ها «نشان دادن پیش‌بینی ناپذیری ما در مقابل دشمنان است.»

ماه می گذشته «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا اعلام کرد که بمب‌افکن‌های بی-۵۲ و ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خاورمیانه می‌روند اما در همان ایام اروپا برای شکستن همه رکوردهای نظامی آماده شده بود.

در همان روزی که بولتون خبرش را اعلام کرد، جنگنده‌های «سوپر هورنت F/A-۱۸F» برای انجام مأموریتی ۷۰۰ مایلی در رومانی به پرواز در آمدند. یک روز بعد، این جنگنده‌ها به پرواز در آمدند تا از منطقه دریایی «یونان» در غرب یونان تا کشور لیتوانی مأموریتی یک هزار مایلی را تکمیلی کنند.

این جنگنده‌ها در فاصله ۵۰۰ مایلی روسیه تمرین بمباران را اجرا کردند. «استفان گای» هماهنگ‌کننده آن رزمایش گفت: ما به دنیا نشان می‌دهیم که آماده‌ایم تا در کوتاه‌ترین زمان، مأموریت‌هایی را در حریم هوایی متحدان خود انجام دهیم.

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن پس از اتمام مأموریتش در شبیه‌سازی بمباران روسیه برنامه حرکت به سمت کرواسی را لغو و راهی خلیج فارس شد. در همان هنگام، ناتو در حال برگزاری ۷ رزمایش جداگانه بود: پیکان و تلاش جسورانه در فنلاند، طوفان بهاری در استونی، سپر سنگین در سواحل اسکاتلند، پاسخ فوری در کرواسی و مجارستان و اسلوونی، سربروس ربوده‌ شده- ۵ در یونان و ارجیس در ترکیه.

همزمان با این رزمایش‌ها، ۱۲ جنگنده اف-۱۶ به انگلیس رسیدند و تازه‌ترین جنگنده‌های اف-۳۵ نیز از ایالت یوتا در آمریکا به شمال ایتالیا اعزام شدند.

همچنین از ماه می به بعد، نیروهای هوایی ۹ کشور عضو ناتو به پایگاه‌هایی در کشورهای حوزه دریای بالتیک، لهستان و رومانی اعزام شدند.

همه این تمرینات و اعزام نیرو و تجهیزات در چارچوب برنامه «ابتکار بازدارندگی اروپا» پنتاگون انجام شد. این ابتکار پس از آغاز بحران شبه‌جزیره «کریمه» آغاز شد. دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در ماه مارس گذشته درخواست بودجه‌ای ۵.۹ میلیارد دلاری برای این ابتکار داد.

ژنرال اسکاپاروتی به کنگره گفته بود که از «وضع بازدارندگی» در اروپا راضی نیست. همچنین «آلن مک‌کاسکر» از مقام‌های بلندپایه پنتاگون اظهار کرد: «ما به دنبال تقسیم مسؤولیت‌ها هستیم.» این اظهار نظر، بازتاب سخنان ترامپ است که همواره گفته است؛ کشورهای ثروتمند اروپایی باید مشارکت بیشتری در تأمین امنیت دفاعی خود داشته باشند.

هرچند به نظر می‌رسید که درخواست ۵.۹ میلیارد دلاری ترامپ برای ابتکار بازدارندگی اروپا در مقایسه با سال قبل، کاهش نشان می‌دهد اما در واقع این گونه نبود. کاهش ظاهری بودجه به دلیل اتمام کارهای عمرانی و سایر اقدامات برای تثبیت این ابتکار بود؛ در حالی که مبلغ اختصاص یافته برای تمرین و آموزش نیروها در مقایسه با سال قبل از آن از ۲۹۱ میلیون دلار به ۶۰۹ میلیون دلار رسیده بود.

نیوزویک در گزارش خود به رزمایش‌های عقاب آناتولی در ترکیه، رد پای تروا ۱۹ در بلغارستان، مجارستان، رومانی و دریای سیاه، گرگ آهنین در لیتوانی، اژدهای ۱۹ در لهستان، پاسخ سریع در کرواسی، بلغارستان و رومانی اشاره کرد که سال گذشته میلادی توسط اعضای ناتو در اروپا برگزار شد.  

به نوشته نیوزویک، روسیه هیچ یک از رزمایش‌های ناتو را بدون پاسخ نگذاشت. درست همان روزی که بولتون از اعزام ناو آبراهام لینکلن به خاورمیانه خبر داد، یک جنگنده مجارستانی فعال در لیتوانی یک هواپیمای نیروی هوایی روسیه را ردیابی کرد که بدون سیگنال ترانسپوندر پرواز می‌کرد.

روسیه همچنین بمب‌افکن‌های خود را به سواحل غربی آلاسکا و جزایر «آلیوتی» در شمال اقیانوس آرام فرستاد. بخش زیادی از این جزایر متعلق به آمریکاست. در نهایت، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اواخر ماه می اعلام کرد که مسکو نسبت به افزایش فعالیت‌های ناتو در نزدیکی مرزهایش نگران است.

نیوزویک با اشاره به اینکه «اسناد محرمانه نیروی هوایی آمریکا نشان می‌دهد که فعالیت‌های ناتو ۳۰۰ درصد افزایش یافته است» در پایان گزارش خود نوشت: جنگ سرد بازگشته است.

منبع:ایرنا

نظر شما