گپ و گفتی با خبرنگار چینی درباره کرونا و سوپ خفاش/ همیشه قدردان کمک‌های ایران هستیم

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۰۹:۵۶:۱۷
کد خبر: ۹۶۲۰۳۶
گپ و گفتی با خبرنگار چینی درباره کرونا و سوپ خفاش/ همیشه قدردان کمک‌های ایران هستیم
۲ ماه از شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان چین گذشته است، در این مدت در ۲۸ منطقه دنیا بیش از ۳۰هزار نفر به این ویروس مبتلا شده و ۶۳۹ نفر هم کشته شدند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛«تاکنون ۱۱ کشور به چین کمک مالی کرده‌اند که یکی از آن‌ها ایران است. در هنگام مصاحبه با آقای عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایشان از اصطلاح "انسان دوست‌های خوبش را در روز‌های سخت می‌شناسد" استفاده کرد. نه تنها من، جمعیت زیادی از مردم چین قدردان کمک‌های ایران هستند و همیشه این حمایت مردم و دولت ایران را در یاد نگه می‌دارند.»

۲ ماه از شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان چین گذشته است، در این مدت در ۲۸ منطقه دنیا بیش از ۳۰هزار نفر به این ویروس مبتلا شده و ۶۳۹ نفر هم کشته شدند.

همین موضوع و گزارشات مختلفی که در این مدت در رسانه‌های مختلف منتشر شده است، یک وحشت همگانی در سرتاسر دنیا به وجود آورده است، وحشتی که به گفته بسیاری کارشناسان متناسب با شدت این بیماری نیست. در این میان گزارش‌های مختلفی از وضعیت این روز‌های چین منتشر شده است.

گزارش‌هایی ضدونقیض که گاهی در میان آن‌ها شایعاتی هم وجود دارد، در همین رابطه با لی جیانان، خبرنگار سی‌سی‌تی‌وی چین در ایران گفت‌وگویی داشتیم تا اوضاع این کشور در مقابله با ویروس کرونا را توضیح دهد.

او نسبت به بهبود اوضاع و غلبه بر این ویروس بسیار خوش‌بین بود و به گفته او دولتش اقدامات خوبی برای مقابله با شیوع این ویروس انجام داده، حتی به گفته این خبرنگار چینی مردم کشورش با تعهدی فراوان اقدامات مثبتی در این راستا انجام داده‌اند.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید:

وقتی کلمه «کرونا» را می‌شنوید، اولین موضوعی که به ذهنتان می‌رسد، چیست؟

با خودم می‌گویم یک بیماری جدید مثل ابولا، مرس یا سارس پخش شده و حالا دوباره همان روند در حال تکرار شدن است.

از این بیماری‌ها چه چیزی در ذهنتان است که این بیماری را معادل آن‌ها می‌دانید؟

وقتی ۱۷ سال پیش بیماری سارس شیوع پیدا کرد، من ۱۴ ساله بودم، در آن دوره در دوره متوسطه هر روز میز مدرسه و دست‌هایمان را می‌شستیم. در دوره مرس هم در اردن خبرنگار بودم، مرس در آن زمان به این کشور نیامد، اما من اخبار را پیگیری می‌کردم. فرقی نمی‌کند سارس یا مرس همه این‌ها توسط کشور‌هایی مرتبط با آن‌ها کنترل شد. سرنوشت این ویروس هم به این شکل است. ۱۷ سال پیش چین بر سارس غلبه کرد و این بار هم با پیشرفت فناوری و از خصوصا تلاش‌های مسئولان بهداشتی قطعا دیر یا زود بر کروناویروس غلبه می‌کنیم.

اما شاید بیشتر از ویروس‌های دیگر، شیوع کرونا در سرتاسر جهان ترس و اضطراب شدیدی به وجود آورد، فکر می‌کنید رسانه‌ها، مخصوصا رسانه‌های غربی در ایجاد این شرایط چه نقشی داشتند؟

اول از همه باید این را بگویم که از زمان شیوع کرونا، دولت ما آمار مبتلا، درمان و کشته شده‌ها را هر روز به شکل واضحی اعلام کرده است، در این میان ده‌ها رسانه، مخصوصا رسانه‌های غربی، بدون توجه به این آمار و اطلاعات گزارش‌های غلطی منتشر کردند. اما در پاسخ به سوال شما، چند روز پیش یکی از مسئولان ایالات متحده آمریکا گفت که شاید شیوع این ویروس بتواند به رشد اقتصادی آمریکا در برخی بخش‌ها کمک کند. به نظر من به عنوان یک انسان، نباید ارتباطی بین فجایع، بیماری‌ها و یا جان مردم با رشد اقتصاد قائل باشید.

نه تنها ایرانیان، بلکه مردم در سرتاسر دنیا دیده‌اند که دولت مرکزی ما برای غلبه بر این ویروس چه کاری کرده است. شیوع این ویروس به خودی خود یک فاجعه است، اما فاجعه بدتر از آن شیوع شایعات و ترس است، همه‌ی ملت‌ها باید حقیقت را ببینند و به یک دیگر کمک کنند.

یعنی رسانه‌های غربی را مقصر ایجاد این وحشت همگانی می‌دانید؟

مقصر دانستن موضوعی را حل نمی‌کند، حرف من این است که رسانه‌های غربی برای مشاهده واقعیت باید به چین بروند و بعد گزارش‌های خود را منتشر کنند. آن‌ها با دیدن چند فیلم در فضای مجازی و بدون مشخص بودن منابع این فیلم‌ها اخبارشان را منتشر می‌کنند.

من فکر می‌کنم طبیعت انسان درباره عشق و مراقبت است؛ همه کشور‌ها باید بر همین اساس رفتار کنند.

شما خودتان ترسی از کرونا دارید؟

نه، من ماه‌هاست به چین سفر نکرده‌ام و در ایران هم هیچ موردی که ابتلای او به کرونا تایید شده باشد، وجود ندارد. به نظر من باید با این موضوع روبرو شویم و بر آن غلبه کنیم، هر کسی حق دارد نسبت به این موضوع ترسیده باشد، اما باید سعی کنیم واقعیت را ببینیم و به بهبود اوضاع کمک کنیم، این باید اولویت ما باشد.

برخی شایعات هم وجود دارد که ویروس توسط آمریکا ایجاد شده است تا به چین آسیب وارد شود. شما این موضوع را باور دارید؟

فکر کنم این صرفا یک شایعه است، من پزشک یا متخصص نیستم، اما با مطالعاتی که خوانده‌ام حدس می‌زنم این بیماری، طبیعی باشد. به عنوان یک شخص هم باور ندارم که این شرایط بخاطر برخی اقدامات دولتی به وجود آمده است.

شایعات دیگری هم در این میان منتشر شدند، مثلا این که کودکان به کرونا مبتلا نمی‌شوند و بعد خبر‌هایی درباره ابتلای کودکان منتشر شدریال فکر می‌کنید ریشه این ماجرا در چیست؟

وقتی موضوعی برای مردم اهمیت پیدا می‌کند افراد شروع به صحبت کردن درباره آن می‌کنند، در این میان برخی افراد غیرمتخصص هم اظهار نظر‌هایی می‌کنند که شایعات را بیشتر می‌کند. به نظر من اگر نسبت به این موضوع اهمیت می‌دهیم باید به دنبال واقعیت‌ها باشیم.

این واقعیتی که از آن حرف می‌زنید چیست؟ دولت چین چه اقداماتی برای مقابه با شیوع این ویروس انجام داده است؟

این ویروس دقیقا از شروع سال نو چینی‌ها شیوع پیدا کرده است، این دوره مثل نوروز ایرانی‌هاست؛ مردم چین این مواقع به شهر‌های مختلف سفر می‌کنند، اما تاکنون حدود ۲۴هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند، اگر دولت چین شرایط را کنترل نمی‌کرد به‌خاطر سفر‌های مردم این عدد خیلی بیشتر بود.

از سویی دولت پزشکان، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی زیادی را به شهر ووهان ارسال کرد، این نشان می‌دهد دولت ما شرایط را به خوبی مدیریت کرده است. در این میان قطعا می‌دانید که ما در ۱۰ روز یک بیمارستان ساختیم و همه از سرعت این اتفاق متعحب شدند. اما حرف من درباره سرعت این اقدامات نیست، حرف من درباره اهمیتی است که دولت چین نسبت به بیمار‌ها قائل است.

یک خبر خوب دیگری که شنیدم این است که در شهر ووهان، دولت ۱۱ محل ورزشی را به بیمارستان موقت تبدیل کرد تا بتوان از ۱۰هزار فرد که به ویروس مبتلا شدند در این مناطق محافظت کرد. با این اتفاق در دیگر مناطق هم تعداد مبتلایان به کرونا کاهش پیدا کرده است، این موضوع نشان می‌دهد که در مسیرمان موفق بودیم.

مردم شما چه واکنشی نسبت به شیوع کروناویروس نشان دادند؟

همانطور که گفتم در دوره «نوروز چینی‌ها» هستیم، اما اکثر مردم چین مثل خانواده من تصمیم گرفتند که به جای سفر به شهری دیگر در خانه خود بمانند. این یعنی شاید برای یک سال دیگر نتوانند خانواده خود را ببینند، جمعیت زیادی از مردم چین را هم می‌شناسم که برای حمایت از پزشکان و بیمارستان‌ها کمک مالی کرده‌اند. این از خود گذشتگی بزرگی است.

من به این موضوع افتخار می‌کنم، برای پیروزی در این نبرد نه تنها به کمک دولت نیازمندیم بلکه هر چینی باید در مسیر خودش بهترین اقدام را انجام بدهد.

به جز این سفر نکردن‌ها مردم چین چگونه تعهد خود را به این قضیه نشان دادند؟

مردم در کل این مدت بیشتر مواقع در خانه بودند و سعی می‌کردند خارج نشوند و بیشتر اقدامات به شکل آنلاین انجام می‌شود.

کمک‌های کشور‌های دیگر و ایران چطور بود؟

تاکنون ۱۱ کشور به چین کمک مالی کرده‌اند که یکی از آن‌ها ایران است. در هنگام مصاحبه با آقای عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایشان از اصطلاح "انسان دوست‌های خوبش را در روز‌های سخت می‌شناسد، استفاده کرد. نه تنها من، جمعیت زیادی از مردم چین قدردان کمک‌های ایران هستند و همیشه این حمایت مردم و دولت ایران را در یاد نگه می‌دارند.

در این میان نژادپرستی‌های زیادی هم علیه چینی‌ها انجام شد، شما هم با این موضوع روبرو شوید؟

من مدت زیادی است که هیچ کشور دیگری سفر نکرده‌ام و اینجا در ایران با هیچ نژادپرستی روبرو نشده‌ام، مردم در اینجا با من مهربان هستند و همیشه به من لبخند می‌زنند. من احساس می‌کنم اینجا خانه دوم من است. اما من از این حرف‌های نژادپرستی خجالت می‌کشم، برای جنگ با این بیمای باید یکدیگر را درک کنیم و دنیا باید اقدامات ما را برای پیروزی در این نبرد ببیند. طبیعت انسان درباره عشق و مراقبت است و هیچ کسی نه تنها در این مورد، در هیچ زمانی نباید نژادپرستانه رفتار کند.

حتی در فضای مجازی فرهنگ غذایی چینی‌ها هم مسخره شد، چه حسی از این موضوع گرفتید؟

ببینید من فکر می‌کنم همانطور که رسانه‌های غربی به همان شکل که تصویر نادرستی از ایران نشان داده‌اند، تصویر نادرستی هم از چین نشان داده‌اند. در حالی که من به شما قول می‌دهم اصلا فرهنگ غذایی چینی‌ها آن چه در فضای مجازی نشان داده شده نیست. من اصلا از وجود چیزی به اسم سوپ خفاش خبر نداشتم.

هنوز هم اثبات نشده است که منشا اصلی این بیماری سوپ خفاش است، البته مطالعه‌ای به تازگی انجام شده است که نشان می‌دهد بین خفاش و این ویروس شباهت‌های ژنتیکی وجود دارد. البته مثل همه بیماری‌های نوظهور اعلام منشا اصلی آن چند سالی زمان می‌برد؛ و سوال آخر گفته می‌شود آمار مبتلایان و کشته شده‌ها نسبت به جمعیت چین خیلی پایین است، چقدر این موضوع را قبول دارید؟

هرچقدر آمار کم باشد، زندگی افراد اهمیت دارد. اگر ۲ نفر هم مرده باشند باید این موضوع بررسی می‌شد. پس نمی‌توانیم آمار مرگ‌ومیر را با جمعیت چین مقایسه کنم.

منبع: خبرآنلاین

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز