سی‌ان‌ان: آمریکایِ ترامپ، توان مقابله با کرونا را ندارد

۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۱۲:۳۹:۱۴
کد خبر: ۹۶۹۴۵۸
سی‌ان‌ان: آمریکایِ ترامپ، توان مقابله با کرونا را ندارد
تارنمای شبکه خبری سی ان ان در مطلبی انتقادی، با اشاره به بی اعتنایی دولت ترامپ به مسائل بهداشت و درمان نوشت آمریکایِ تحت ریاست ترامپ توانایی و آمادگی کافی برای مقابله با تهدید بزرگی مانند شیوع ویروس کرونا را ندارد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از شبکه خبری آمریکایی سی ان ان، ایالات متحده تحت اداره دولت ترامپ که همواره در تلاش برای کاهش بودجه و رد راه حل های اثبات شده برای مبارزه با اپیدمی ها بوده، نخواهد توانست از پس مقابله با شیوع یک بیماری فراگیر مثل کرونا بربیاید.

براساس این گزارش، کرونا به عنوان ویروسی که از شهر ووهان چین شروع به گسترش کرد، در اواخر سال گذشته میلادی، زنگ های خطر را در سراسر جهان به صدا در آورد. در اواخر ماه گذشته (اوایل بهمن ماه) هم سازمان جهانی بهداشت شرایط گسترش این ویروس را «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی» اعلام کرد و خواستار واکنش فوری بین المللی شد.

این نهاد بین المللی به کشورهای عضو توصیه کرد برنامه ها و روش های آمادگی ملی را برای شناسایی و پاسخگویی به هرگونه موارد کرونا به کار گیرند.

در پی همه گیری این ویروس، دانشمندان در حال انجام تحقیقات مهم برای کمک به ساخت واکسن، تشخیص سریعتر موارد و توسعه راهبردهایی برای مهار این ویروس و کنترل سلامت عمومی هستند. این در حالی است که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، زیرساخت هایی برای پاسخ به شیوع ویروس های ابولا و زیکا و اطمینان از عدم ابتلا به بیماری همه گیر ایجاد شد.

اما با آمدن دونالد ترامپ به کاخ سفید، شاهد اقداماتی در عرصه بهداشت و درمان بوده ایم که براساس آن  بسیاری از پزشکان و متخصصان بر این باور هستند آمریکا آماده واکنش به شیوع کرونا نیست. ترامپ بارها و بارها کاهش های چشمگیری در تأمین بودجه بهداشت جهانی را پیشنهاد کرده که خوشبختانه در کنگره تصویب نشد. اما بی تردید دو جنبه از اقدامات کاخ سفید در زمان تصدی گری ترامپ بیش از پیش سبب نگرانی می شود؛ نخست آنکه ما رییس جمهوری داریم که نگرانی های بهداشت جهانی ندارد و از متخصصان حوزه بهداشت بیزار است.

ترامپ اغلب نسبت به موضوعات بهداشت جهانی نادانی و ظلم عمیقی نشان داده است. در هنگامه شیوع ابولا، هنگامی که وی تنها یک میزبان برنامه شوی تلویزیونی بود، گفت ایالات متحده نباید اجازه دهد شهروندان آمریکایی مبتلا به ابولا و کارمندان امدادرسان به مبتلایان این بیماری به ایالات متحده برگردند و آنها باید پیامد کار خود را بپذیرند.

وی حتی به عمد شروع به پخش اطلاعات نادرست کرد و گفت: ابولا در سراسر آفریقا گسترده شده و باید پروازهای آمریکا به این کشورها به سرعت متوقف شود.  

اما در حالیکه ترامپ میان سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ و در هنگامه شیوع ابولا، اغلب به ایراد نظراتی نادرست از طریق توییتر اقدام می کرد، اکنون به عنوان رییس جمهوری ایالات متحده از این رسانه اجتماعی برای ارائه ادعاهایی جعلی همچون از بین رفتن ویروس با شروع گرما کرده هم استفاده می کند؛ ادعاهایی که هیچ مدرکی برای آن ارائه نشده است.  

به همه نگاه های بی رحمانه ترامپ به بخش درمان، باید برخورد ضد علمی و ضدکارشناسی دولت وی را هم افزود که آمادگی ایالات متحده در برابر کرونا را از بین برده است. دانشگاه کلمبیا از سال ۲۰۱۶ بیش از ۴۰۰ مورد از اقدامات دولت ترامپ را برای محدود کردن یا رد تحقیقات علمی، آموزش یا بحث و یا انتشار یا استفاده از اطلاعات علمی را تحت پیگرد قرار داده است.

انحلال کل واحد امنیت جهانی بهداشت و عزل «تیموتی زیمر» کارشناس امنیت جهانی از شورای امنیت ملی، گام آخر وی در روند تضعیف یکی از تصمیمات کلیدی دولت اوباما در مورد بهداشت جهانی بود. عملکرد این واحد ضمن رصد اپیدمی، اطمینان حاصل از هماهنگی برنامه ریزی بهداشت عمومی با زیرساخت های امنیتی بود. لذا در شرایط کنونی و با وجود فقدان دستورات واضح و عملی برای پاسخ به اینگونه بیماری های همه گیر، دقیقا فاقد الزاماتی هستیم که در شرایط مواجهه با بحران های این چنینی نیاز داریم.  

به بیان ساده تر، دولت ترامپ با تلاش برای کاهش بودجه و رد راه حل های اثبات شده، آمادگی کافی برای تهدید بزرگی مانند شیوع ویروس کرونا ندارد. از آنجا که مردم آمریکا همانگونه که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، با هشداری اضطراری در مورد شیوع کرونا روبرو هستند، ما به رهبر قدرتمندی نیاز داریم که درک درستی از اهمیت حاکمیتی مناسب، تخصص و دیدگاههای گوناگون در کنترل شیوع بیماری ها آگاه باشد.

سی ان ان نوشت: از این رو، انتخابات بعدی فرصتی برای محافظت از سلامت مردم ایالات متحده و سراسر جهان فراهم می کند. در شرایط کنونی، نامزدهای دموکرات اقدامات خود برای پاسخ به بحران کنونی ویروس و چگونگی جلوگیری از بروز همه گیر آن را در آینده از طریق سرمایه گذاری در بخش تحقیق، تخصص و زیرساخت بیان کنند.

منبع:ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز