این کار برای ترامپ حکم خودکشی را داشت

۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۲۲:۰۴:۰۱
کد خبر: ۹۶۹۷۴۹
این کار برای ترامپ حکم خودکشی را داشت
استراتژیست‌ها و محققان برجسته غربی از عواقب و تبعات سخت ترور شهید سلیمانی برای آمریکا سخن می‌گویند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی، در سخنان اخیرشان در جمع مردم آذربایجان شرقی، ضمن اشاره به انفعال آمریکا پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمودند‌: «رئیس‌جمهور آمریکا ودور و بری‌هایش به معنای واقعی کلمه منفعل شدند و فهمیدند کار را حساب نشده انجام دادند.

هم در دنیا به این‌ها حمله شد هم در داخل آمریکا و هم نتیجه عکس داد.» مروری بر مواضع اخیر نظریه پردازان، استراتژیست‌ها و محققان حوزه روابط بین الملل و اعضای اتاق‌های فکر‌های مختلف در آمریکا و رژیم صهیونیستی، به خوبی نشان می‌دهد که دامنه و عمق خطای راهبردی کاخ سفید و پنتاگون در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، تا چه اندازه‌ای عمیق و گسترده است.

اگر پمپئو در عراق ترور شود حق شکایت نداریم

جوزف نای، نظریه‌پرداز "قدرت نرم" در آمریکا در گفتگو با "فرد زکریا"در شبکه سی ان ان در خصوص ترور شهید سلیمانی می‌گوید:

«شما (کاخ سفید) با ترور یک مقام بلندپایه در یک کشور ثالث، آن هم زمانی که در حال جنگ نیستید، در واقع، فرمان اجرایی جرالد فورد، رئیس جمهور اسبق آمریکا را ابطال کرده اید، زیرا جرالد فورد، پس از پایان جنگ ویتنام، یک فرمان اجرایی صادر کرد و در آن صراحتاً نوشت که ما (آمریکا) وارد عملیات ترور دیگران نخواهیم شد.

به نظر من، ما نباید این هنجار را کنار بگذاریم. مثلاً اگر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به بغداد برود و کسی به او تیراندازی کند و او را از پای در آورد. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آنگاه ما (آمریکا) هیچ حقی برای شکایت از آن کار نداریم، زیرا خودمان به (سردار) سلیمانی شلیک کردیم.»

ترور ژنرال سلیمانی به نفع ما نبود!

ایلان گلدنبرگ، استراتژیست مشهور حوزه سیاست خارجی آمریکا و مشاور جان کری وزیر خارجه سابق این کشور، ترور سردار سلیمانی را به ضرر منافع ایالات متحده می‌داند و در این خصوص می‌گوید: «ترور ژنرال سلیمانی اصلا در راستای منافع آمریکا نبود. این اقدام، خطای بزرگ محسوب می‌شود.

تنها بازیگری که از ترور ژنرال سلیمانی حمایت می‌کند، اسرائیل است. حتی ترور ژنرال سلیمانی، با واکنش‌های منفی و بازدارنده‌ای در میان دیگر متحدان منطقه‌ای و عربی آمریکا مواجه شده است. متحدان منطقه‌ای آمریکا (به جز تل آویو)، در معرض بیشترین آسیب و خطر، پس از ترور ژنرال سلیمانی هستند.»

ترور ژنرال سلیمانی ایران را متحد کرد

ویلیام برنز، یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی و معاون سابق وزارت خارجه آمریکا، معتقد است که هزینه‌های ترور سردار سلیمانی برای واشنگتن بسیار بیشتر از فواید آن است: «ایرانیان همچنان پس از ترور ژنرال سلیمانی به دنبال انتقام خواهی روشمند، خونسردانه و پرهزینه (علیه آمریکا) هستند.

پس از این واقعه، ما با رژیم و ساختاری متحدتر در داخل ایران رو به رو هستیم و نیرو‌های آمریکایی، وضعیت بسیار ناخوشایندی را در منطقه پیدا کرده اند. از سوی دیگر، این مساله مرگ توافق هسته‌ای را نیز تسهیل می‌کند و این به معنای پایان دیپلماسی میان ایران و ما خواهد بود.»

درگیر فاجعه‌ای خودساخته شده‌ایم

جک سولیوان دیپلمات کهنه کار آمریکایی و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا در برجام می‌گوید که واشنگتن با ترور ژنرال سلیمانی، فاجعه‌ای خودساخته را به وجود آورده است:«در ابتدای سال ۲۰۲۰ (و با ترور سردار سلیمانی)، به مراتب از اهداف راهبردی خود در منطقه دورتر شده ایم. بدون شک ایران دوباره برنده این معادله خواهد بود و امتیازات زیادی را در مقابل ما به دست خواهد آورد. ما قطعا با پیامد‌های راهبردی تصمیماتی مانند ترور ژنرال سلیمانی مواجه خواهیم شد.»

باید بپذیریم که میراث سلیمانی ماندگار است

کنت پولاک تحلیلگر ارشد سابق سازمان سیا در امور ایران و عراق و عضو موسسه تحقیقاتی آمریکن اینترپرایز به میراث ماندگار سردار سلیمانی در منطقه اشاره می‌کند که همچنان زنده خواهد ماند:«باید بپذیریم که میراث (سردار) سلیمانی در خاورمیانه ماندگار است. نیرو‌های تحت امر ژنرال سلیمانی با استفاده از موشک‌ها و توان نظامی خود و حمایت از گروه‌های مختلف در منطقه، قاعده بازی را از فرمانده خود آموخته اند. جانشینان سلیمانی پس از او، پیروزی‌ها و موقعیت برتر ایران در سوریه، عراق و یمن را به ارث خواهند برد.»

اسرائیل اکنون با خطری بسیار بزرگ رو به روست

آموس یالدین رئیس مؤسسه مطالعات عالی امنیت ملی وابسته به دانشگاه تل آویو در بخشی از گزارش ۵۶ صفحه‌ای اخیر خود خطاب به رئیس رژیم‌صهیونیستی نوشته است: «هم‌اکنون ما (رژیم صهیونیستی) با خطری بسیار بزرگ مواجه هستیم. ما در برهه فعلی و پس از ترور (سردار) سلیمانی، با عزم و جسارت روزافزون ایران در منطقه رو به رو هستیم. این تهدیدات در حالی پررنگ شده که ما در داخل اسرائیل به لحاظ سیاسی (به دلیل عدم تشکیل دولت و برگزاری چندباره انتخابات) فلج شده ایم.»

امروز کل آمریکا در معرض آسیب قرار دارد

کریستوفر پربل معاون موسسه مطالعات دفاعی و امنیتی «کاتو» در ایالات متحده آمریکا، به آثار و تبعات امنیتی ترور شهید سلیمانی برای واشنگتن اشاره کرده و می‌گوید: «ماجرای ترور ژنرال سلیمانی دولت ترامپ و کل ایالات متحده را وارد جنگی بی پایان کرده است. این موضوع، همه ما (آمریکایی ها) را در معرض آسیب قرار می‌دهد. اساسا اشتباهات ترامپ در قبال ایران از زمانی آغاز شد که او و دولتش از توافق هسته‌ای خارج شدند و سیاست فشار حداکثری در قبال ایران را در پیش گرفتند.»

خودمان را به دردسر انداختیم

روبین رایت تحلیلگر و محقق حوزه غرب آسیا -که بیشتر مقالات خود را در نشریه «نیویورکر» به چاپ می‌رساند- در این خصوص می‌نویسد: «اگرچه پنتاگون مدعی است که ترور ژنرال سلیمانی برای حفاظت از نیرو‌های آمریکا در خاورمیانه بوده است، اما واقعیات جاری در این منطقه، چنین چیزی را نشان نمی‌دهد! امروز نیرو‌های آمریکایی از یک سو در معرض تهدید مستقیم ایران بوده و از سوی دیگر، به صورت غیر مستقیم از سوی شبکه‌ای که ایران در منطقه ایجاد کرده است، در معرض آسیب قرار دارند. بی‌دلیل نیست که دیوید پترائوس (رئیس سابق سازمان سیا) معتقد است که آمریکا با ترور ژنرال سلیمانی، خود را در منطقه به دردسری بزرگ انداخته است.»

منبع: روزنامه جام جم

نظر شما
پرونده ویژه