تمهیدات کره جنوبی برای مقابله با بحران کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۱۱ - ۱۳:۰۸:۵۳
کد خبر: ۹۷۱۶۷۶
تمهیدات کره جنوبی برای مقابله با بحران کرونا
همزمان با افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا به بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر در کره جنوبی، این کشور تدابیر بسیار گسترده ای برای پیشگیری و مهار ویروس اتخاذ کرده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ کره جنوبی دومین کشور از لحاظ سرعت بالای شمار مبتلایان به کرونا پس از چین است و شمار مبتلایان در روزهای گذشته به طرز سرسام آوری بالا رفته و به ۳ هزار و ۷۳۶ نفر تا امروز یکشنبه رسیده است و ۱۸ بیمار هم فوت کرده اند.

تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی برای دوره ای طولانی تر، جلوگیری از گردهمایی ها و برگزاری تجمعات، قرنطینه کردن محل هایی که شیوع ویروس در آنها سریع بوده و استفاده از نقشه های الکترونیکی برای شناسایی مبتلایان و آگاهی از نحوه تردد و جابجایی آنها و همچنین تخصیص بودجه مکمل برای مبارزه با کرونا از جمله تدابیر این کشور محسوب می شود.

**شدیدترین تدابیر قرنطینه

کانون شیوع بیماری شهر دایه گو به فاصله ۳۰۰ کیلومتری در جنوب شرق پایتخت کره جنوبی است. این ویروس به صورت خوشه ای از یک کلیسا در این شهر شیوع پیدا کرد و صدها نفر را به دام انداخت و مشکلاتی بزرگ برای متوقف کردن کرونا ایجاد کرده است.

برای همین دولت کره جنوبی از اوایل هفته گذشته شدیدترین تدابیر قرنطینه را برای این شهر و استان گیونگ سانگ شمالی در نظر گرفته است. مقام های کره ای نشست های ویژه برگزار کرده اند تا هر روزنه و منفذی که ممکن است به شیوع ویروس کمک کند، مورد شناسایی قرار گرفته و مسدود شود.

گزارش های رسمی نشان می دهد که اصلی ترین کانون شیوع در این کشور شهر دایه گو چهارمین شهر پرجمعیت کره جنوبی بوده است. شمار زیادی از مبتلایان کسانی هستند که دریک کلیسا در این شهر فعالیت های عبادی و مذهبی انجام می داده اند و ارتباطات زیادی با یکدیگر داشته اند. از جمله این تمهیدات قرنطینه شدن این شهر است که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در بیانیه دولت آمده است مردم از خانه هایشان خارج نشوند.

همزمان ۲۶۰ هزار نفر از اعضای این کلیسا و مرتبط با فعالیت های آن در داخل کره جنوبی و صدها نفر دیگر در هنگ کنگ و چین تحت نظارت قرار گرفته اند.

**شناسایی بیماران و ایزوله کردن

دولت به دنبال آن است که همه موارد ابتلای مشکوک و قطعی را با سرعت بیشتری شناسایی کند تا بتواند تدابیر ایزوله را اجرا کند. برای همین انتظار می رود در روزهای آینده هزاران مورد ابتلای مشکوک دیگر مورد آزمایش قطعی قرار گیرند.

دولت کماکان راه طولانی برای مهار ویروس دارد. زیرا شیوع گسترده است. احتمالا این ویروس به شهرهای دیگر سرایت کرده است و به خصوص برخی از موارد ابتلا ربطی به کانون شیوع در چین ندارد و این نگرانی ها را بیشتر کرده است.

از دیگر تدابیر قرنطینه کردن بیماران است. بخصوص کسانی که بیماری آنها خفیف است از کسانی که ویروس در آنها پیشرفته تر است، جدا شده اند. در طول دو هفته گذشته دهها هزار نفر در این شهر تحت آزمایش کرونا قرار گرفته اند.

این کشور از ورود اتباع چینی و خارجی که از استان هوبی در مرکز چین و کانون شیوع بیماری به کره جنوبی سفر می کنند، جلوگیری کرده است. تدابیر وسیع نظارتی و سنجش تب در فرودگاه ها و مبادی ورودی این کشور در نظر گرفته شده است.

جوانترین بیماران یک نوزاد ۴۵ روزه و یک کودک چهار ساله هستند که فعلا وضعیت آنها با ثبات گزارش شده است.  

** تعطیلی مدارس

قرار بر این بودکه طبق برنامه آموزش و پرورش ترم تحصیلی جدید در این کشور از روز دوم مارس شروع شود. اما به دلیل شیوع ناگهان گسترده فعلا تا اطلاع ثانوی مدارس تعطیل خواهد بود.

آموزش و پرورش کره جنوبی اعلام کرده است که مردم باید کاملا هشیار باشند. به کارکنان نهادهای آموزشی نیز توصیه شده است از رفتن به محل کار خودداری کنند. این احتمال می رود که با گسترده شدن شیوع ویروس، دولت تصمیم های افزون تری برای بخش های آموزش و پرورش اتخاذ کند.  

مسوولان کره جنوبی از این شرایط و تاثیرات منفی آن بر مدارس و آموزشگاه های عالی بشدت نگران هستند با این حال تعطیلی این مراکز اقدامی مهم از دید آنها برای مهار ویروس است.

**افزایش سطح هشدار و تعطیلی پروازها و تجمعات

دولت هشدار را در بالاترین سطح قرار داده و شماری از پروازهای ورودی به کره جنوبی را کاهش داده است. تجمعات و فعالیت های مذهبی و گردهمایی هایی از این دست ممنوع شده است و به همه توصیه شده است موارد بهداشتی را مراعات کنند.

این تدابیر بعضا شامل اقدامات کره جنوبی و یا کشورهای دیگر است. در واقع هشدار در سطح قرمز صادر شده که بالاترین حد خطر را در کشور نشان می دهد، اما به غیر از خود کره که بسیاری از پروازهای ورودی را متوقف کرده کشورهای دیگر نیز هشدارهای مسافرتی جدی برای شهروندانشان صادر کرده اند.

از جمله آمریکا و هنگ کنگ که چنین هشدارهایی داده اند و دستکم ۷۸ کشور و منطقه دنیا چنین تصمیمی را به شهروندان اعلام کرده اند و حتی از خارجیانی که در کره جنوبی هستند خواسته شده است فعلا به کشورشان بازنگردند.

این کشورها و مناطق یا ورود تمامی مسافران از کره جنوبی را ممنوع کرده اند و یا محدودیت جدی برای آنها در نظر گرفته اند که شامل ۱۴ روز قرنطینه است.  

کره جنوبی از بابت چنین تصمیم هایی ابراز نارضایتی کرده و  از کشورها خواسته است تا از اتخاذ تدابیر نامتناسب و افراطی خودداری ورزند.

**تخصیص بودجه مکمل

مون جائه این رییس جمهور کره جنوبی روز دوشنبه گذشته خواستار آن شد تا یک بودجه ویژه و مکمل برای پیشگیری از کرونا و مبارزه با این ویروس اختصاص داده شود. کارشناسان امور بهداشتی و مسوولان در کره جنوبی درحال برگزاری نشست هایی برای یافتن راهکارهای مناسب با هدف کنترل ویروس هستند.

پیش بینی شده است که دستکم ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برای مهار ویروس اختصاص داده شود. دولت از مردم خواسته است به تلاش های صورت گرفته و تدابیر قرنطینه باور داشته باشند و با دولت برای کنترل ویروس کمال همکاری را داشته باشند.

شاخص سهام در این کشور ۴ درصد سقوط کرده و ارزش وون واحد پول کره جنوبی به پایین ترین میزان در برابر دلار در ۶ سال گذشته رسیده است.

رییس جمهور کره جنوبی روز یکشنبه هم در مراسم روز جنبش استقلال با تاکید بر اینکه کشورش ویروس را مهار کرد از تاثیرات مخرب آن بر اقتصاد کشورش خبر داد.

او وضعیت را حساس و بحران را جدی و دامنه آن را گسترده ارزیابی کرد اما از همه مردم خواست تا با تلاش های دولت همراه باشند و به این اقدامات باور داشته باشند.

**نقشه های الکترونیکی شناسایی مبتلایان کرونا

این کشور از نقشه های الکترونیکی برای شناسایی مبتلایان و ردیابی ویروس کرونا استفاده می کند.

این نقشه های حاوی اطلاعات بیمار، ملیت، محل سکونت و حتی کسانی است که با آنها در ارتباط بوده است و اینکه بیمار در کجا بستری شده است.

به ۱۳۰ هزار خارجی که روادید اقامت آنها در ماه آوریل در کره جنوبی پایان می یابد گفته شده است نیازی به مراجعه به اداره مهاجرت نیست و روادید آنها برای یک ماه به صورت خودکار تمدید می شود.

افزون بر این تدابیر برخی از برنامه ها و مسابقات ورزشی لغو شده است و انتظار می رود شماری از رویدادهای بین المللی دستکم برای ماه مارس امسال در کره جنوبی لغو شود.

از جمله دیگر تدابیر استفاده از بخش های اینترنتی و خدمات آنلاین است. بسیاری از شرکت ها و موسسات و بخش های آموزشی روی خدمات اینترنتی متمرکز شده اند.

همچنین همه نهادهای دولتی حتی نهاد ریاست جمهوری این کشور تدابیر گسترده ای برای پیشگیری از کرونا اتخاذ کرده اند.

**تغییر زمان رزمایش های مشترک کره و آمریکا

این موضوع نیز مطرح است که به دلیل شیوع کرونا و آلوده شدن برخی از سربازان ارتش به آن، کره جنوبی و آمریکا زمان بندی رزمایش های خود را برای آینده نزدیک تغییر دهند و وزیران دفاع دو کشور در این زمینه با یکدیگر رایزنی کرده اند.

البته یکی از مهمترین رزمایش های آنها که شبیه سازی رایانه ای و برای ماه مارس بود فعلا معلق شده است و برنامه برگزاری آن برای آینده اعلام نشده است.

نزدیک به ۲۵ نفر از سربازان ارتش کره جنوبی از جمله ۴ نظامی آمریکایی و خانواده هایشان به کرونا آلوده شده اند و حدود ۱۰ هزار سرباز ارتش در کره جنوبی در پایگاه های محل اقامت قرنطینه شده اند.

کره جنوبی که اکنون دومین کانون شیوع گسترده کرونا در خارج از چین است، با وجود محدودیت های مسافرتی، اعلان هشدار قرمز، قرنطینه کردن بیماران، ایزوله سازی، تخصیص بودجه مکمل، تعطیلی تجمعات و مراکز آموزشی و دهها اقدام دیگر کماکان راه دشواری در پیش دارد و مسوولان هفته های آینده را برای این کشور روزهایی سرنوشت ساز توصیف کرده اند.

منبع:ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز