آلونک نشینی و زندگی غیربهداشتی اتباع خارجی سلامت اهالی را تهدید می کند

محله کن؛ آتش زیر خاکستر!

۱۳۹۸/۱۲/۱۶ - ۲۱:۴۵:۱۹
کد خبر: ۹۷۴۲۰۵
محله کن؛ آتش زیر خاکستر!
اگر آگاهی و آموزش را مهمترین اصل در پیشگیری از بیماری های واگیردار بدانیم سهم مهاجران و اتباع خارجی که در محدوده منطقه ۵ و حریم محله های محدوده غرب پایتخت زندگی می کنند ناچیز است. شهروندانی که در بخش کن زندگی می کنند از این بی توجهی نگرانند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ همشهری محله نوشت: محله کن و در کنار آن روستاهایی که در محدوده بخشداری کن واقع شده است بیشترین مهاجر و اتباع خارجی را در خود جا داده است. مهاجرانی که  جمعیت آنها طبق آخرین سرشماری که  سال ۱۳۹۶ انجام شد ۳ هزار نفر برآورد شد اما مشاهدات عینی جمعیتی بیش از ۵ هزار نفر را تخمین می زند؛ جمعیتی که بخش قابل توجهی از آنها زندگی آلونک نشینی و غیراستاندارد دارند و از ساده ترین امکانات بهداشتی محرومند و نبود آگاهی و فقر مالی این موضوع را تشدید می کند.

«علیرضا بزرگی» دبیر شورایاری محله کن این روزها از نگرانی اهالی محله های  کن، شهران و کوهسار خبر می دهد؛ نگرانی ای که شرایط زندگی غیربهداشتی این مهاجران و شیوع ویروس کرونا آن را تشدید کرده است. بزرگی می گوید:« این روزها که مسئولان سخت درحال اطلاع رسانی و آموزش درباره پیشگیری از ویروس کرونا هستند و دستورالعمل هایی را برای حفاظت از شهروندان اعلام می کنند ما در محله کن با جمعیتی روبه رو هستیم که از این آموزش بی بهره اند  و کمترین سهم را در برخورداری از امکانات بهداشتی دارند. »

  • کسب و کار در شرایط غیر بهداشتی 

قبل ازشیوع ویروس کرونا و انتشار گسترده آن شورایاران محله کن از شیوع بیماری های واگیردار مانند سل و هپاتیت در بین مهاجران خارجی خبر داده بودند. با این حال مسئولان چندان این موضوع را جدی نگرفتند. بزرگی می گوید:« گروه همیاران محله کن که متشکل از بانوان داوطلبی است که برای نظارت بهداشتی به خانه این مهاجران می روند گزارش های قابل تأملی ارائه کرده اند. بیشتر زنان مهاجر به مشاغلی مثل سبزی پاک کردن، خیاطی و ... مشغولند و در وضعیت بسیار غیربهداشتی کار می کنند. صحنه هایی گزارش شده است که قابل بیان نیست. موضوع را با مرکز بهداشت محله مطرح کردیم. آنها در یک نوبت اقدامات ساده بهداشتی درحد تزریق واکسن فلج اطفال انجام دادند. »

  • بیشترین مراجعه کنندگان اتباع خارجی هستند

سری به مرکز بهداشت شمال غرب تهران در محله کن می زنیم. به گفته مسئولان مرکز بیشترین مراجعه کنندگان اتباع خارجی هستند. این مرکز به همه شهروندان خدمات می دهد و فرقی بین اتباع ایرانی و غیرایرانی وجود ندارد. اما نکته مهم حضور کارشناسان بهداشتی به محدوده زندگی این افراد و آموزش چهره به چهره است. چون به دلیل فقر مالی و نبود آگاهی مفهومی به نام پیشگیری بین خانواده مهاجران وجود ندارد و آنها زمانی به مراکز درمانی مراجعه می کنند که بیمار می شوند. این عادت در زمان شیوع بیماری های خطرناکی مانند کرونا می تواند فاجعه بار باشد. اما متأسفانه هنوز گروه کارشناسی برای آموزش این مهاجران وارد عمل نشده است.

  • آتش زیر خاکستر

اقدامات پیشگیرانه شهرداری وارد بخش کن نشده است. بزرگی از مدیریت شهری منطقه ۵ گلایه می کند و می گوید:« مسئولان منطقه در چنین شرایط بحرانی باید نگاه ویژه ای به کن داشته باشند. در حقیقت می توان محله کن و محدوده آن را جزو مکان های پرخطر معرفی کرد؛ چیزی شبیه آتش زیر خاکستر که هر لحظه  ممکن است شعله ور شود. » 

«شهرزاد بدخش» رئیس اداره سلامت شهرداری منطقه ۵ می گوید:« فعلاً برنامه خاصی برای محله کن به طور اختصاصی نداریم. فعالیت های آموزشی و حفاظتی شهرداری منطقه در حال انجام است و همه محله های منطقه ۵ را شامل می شود. »

  • اهالی همه محله های اطراف کن نگرانند 

بسیج محله وارد عمل شده و نقطه آغاز فعالیت آنها ضد عفونی کردن امکان مذهبی، مساجد و امامزاده های محله بوده است. به گفته دبیر شورایاری، کن برای اتباع خارجی و مهاجران بیشتر حالت خوابگاهی دارد. آنها برای کار به محله های دیگر پایتخت می روند  و این یعنی تنها اهالی این محله نباید نگران باشند. بزرگی می گوید:« ما نمی خواهیم این بندگان خدا را عامل بیماری معرفی کنیم. اما وقتی در شرایط عادی رعایت نکردن نکات بهداشتی از جانب آنها دردسرساز شده است در این روزهای سخت که رعایت بهداشت حرف اول را می زند چقدراین موضوع می تواند بحرانی باشد؟ »

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز