در این هواپیما جایی برای نشستن کرونا نیست!

۱۳۹۸/۱۲/۱۷ - ۱۱:۳۷:۲۸
کد خبر: ۹۷۴۴۰۳
در این هواپیما جایی برای نشستن کرونا نیست!
یک خلبان در یادداشتی به نقش حمل و نقل هوایی در انتشار ویروس کرونا پرداخته و نوشته است: در خصوص حمل و نقل هوایی یکی از متهمان ردیف اول همه‌گیری این ویروس به شمار می‌آید.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛پس از به صدا درآمدن آژیر خطر شیوع کرونا در سطح جهان، بار دیگر اهمیت تقویت راه‌های تدافعی در مقابل تهاجم ویروس‌ها و عوامل مخرب، بیش از پیش حس شد. ساختن سدی یکپارچه و قدرتمند در مقابل عوامل بیماری‌زا، به خصوص از اولین روز‌های شروع انتقال ویروس، می‌تواند باعث شکسته شدن زنجیره انتقال این مهمانان ناخوانده شود.

با توجه به صدور بلیت‌های بی شمار یک‌طرفه برای ویروس کرونا و جهانگردی این مسافر شوم، حمل و نقل هوایی یکی از متهمان ردیف اول همه‌گیری این ویروس به شمار می‌آید. صنعتی که با توجه به جابه‌جایی وسیع و سریع مسافران، از مهم‌ترین صنایعی است که می‌تواند به سرعت، باعث گسترش ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا در سطح بین‌المللی شود. با توجه به اینکه یکی از راه‌های اصلی شیوع بیماری‌ها، تماس فیزیکی با اشیا یا افراد آلوده است، ضروری است که اقداماتی را در جهت بهبود عملکرد اشیا و سطوح مختلف برای مقابله با عوامل مخرب در جهت پیشگیری از اولین جرقه‌های یک فاجعه میکروبی انجام دهیم. از جمله اشیایی که در معرض تماس چندین باره از سوی مسافران در پرواز قرار دارند، صندلی‌های هواپیما هستند که می‌توانند عاملی برای شیوع بیماری‌ها و سفر آن‌ها به دیگر نقاط کره زمین باشند؛ صندلی‌هایی که قادرند محل تجمع بسیاری از عوامل مخرب محیط زیستی از جمله ویروس کرونا باشند.

با توجه به اینکه در پیرامون ما، شمار زیادی از میکروارگانیزم‌ها زندگی می‌کنند که در صورت برهم خوردن تعادل این موجودات در طبیعت، می‌توانند سلامت بسیاری از انسان‌ها را تهدید کنند و همچنین، با توجه به آزمون سخت این روز‌های جهان در مقابل ویروس کرونا و احتمال تکرار این آزمون به اشکال دیگر در آینده، بهتر است که ما خود را برای مقابله با این شرایط آماده کرده و قبل از درمان، به فکر پیشگیری از شیوع عوامل بیماری زا باشیم.

از آن‌جایی که یکی از مؤثرترین عوامل ایجاد بیماری، انتقال آلودگی از سطوحی مانند صندلی‌ها است، استفاده از نانو مواد می‌تواند در کاهش انتشار باکتری‌ها و ویروس‌ها، بسیار مؤثر باشد. طبق تحقیقات صورت گرفته، صندلی‌های نزدیک راهرو نسبت به صندلی‌های کنار پنجره‌های هواپیما، دارای آلودگی بیشتری هستند که یکی از دلایل آن، تماس مکرر مسافران با این صندلی‌ها موقع سوار و پیاده شدن از هواپیماست. فضایی که به علت تماس فیزیکی می‌تواند یکی از راه‌های سفر ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا به سرتاسر جهان باشد.

بافت به کار رفته در صندلی هواپیما، می‌تواند علاوه بر مهیا نمودن محیط مناسب برای رشد و تکثیر میکروب‌ها، سبب انتقال و شیوع انواع بیماری‌ها شود و همچنین، برخی از الیاف، مورد تجزیه بیولوژیکی میکروب‌ها قرار می‌گیرند که این موضوع، می‌تواند سبب تغییر رنگ و کاهش خواص مکانیکی الیاف شده و موجبات پوسیدگی آن را فراهم آورد. افزودن نانو مواد ضد میکروب در مرحله تولید، علاوه بر بهبود عملکرد صندلی‌ها در مقابله با عوامل بیماری‌زا، می‌تواند سبب بهبود کارایی از جمله استحکام آن‌ها شده و همچنین، موجب کاهش بوی نامطبوع ناشی از حضور میکروب‌ها بر صندلی‌ها شود. علاوه بر این، صندلی‌ها را در برابر شست‌وشوی مکرر، مقاوم می‌کند. بهره‌گیری از نانو مواد در مقایسه با شیوه‌های سنتی مبارزه با عوامل بیماری‌زا نظیر استفاده از مواد ضد عفونی کننده بر روی سطوح مختلف، دارای اثر دراز مدت است، چراکه تأثیر مواد ضد عفونی کننده، کوتاه‌مدت بوده و نیازمند استفاده مکرر و مداوم است و همچنین از جهت محیط زیستی، اثرات مخرب مواد شیمیایی را در پی ندارند.

استفاده از نانو مواد، علاوه بر داشتن عملکرد بالا و چندمنظوره و همچنین، داشتن نگاهی سبز به محیط زیست و حفظ منابع طبیعی و کمک به حرکت در جهت رسیدن به حمل و نقل هوایی پایدار و سبز، در آینده‌ای نه چندان دور، می‌تواند نقش پر اهمیت‌تری در پیشگیری از عوامل بیماری‌زا در صنعت هوانوردی به ویژه در خطوط هوایی ایفا کند و به سدی مستحکم و یکپارچه در جهت مقابله با عوامل مخرب میکروبی مبدل شود.

منبع: مهر

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز